CFR a dat ordinul de începere a lucrărilor la loturile 1 și 3 din autostrada feroviară spre Ungaria

16 aprilie 2020

CFR a dat ordinul de începere a lucrărilor pe loturile 1 și 3 din Brașov – Sighișoara, acesta fiind valabil cu începere de joi, 16 aprilie. Terminarea lucrărilor va avea loc în următorii patru ani, respectiv până la data de 15 aprilie 2024.

Doru Cireașă

lucrări la CFR
CFR a dat ordinul de începere a lucrărilor la loturile 1 și 3 din autostrada feroviară spre Ungaria

Terminarea lucrărilor va avea loc în următorii patru ani, respectiv până la data de 15 aprilie 2024, se precizează în ordinul de începere. Potrivit acestuia, contractul cu asocierea Railworks (Alstom – Aktor – Arcada – Eurocontruct Trading) a fost semnat în data de 5 martie 2020.

CFR a dat ordinul de începere a lucrărilor la loturile 1 și 3 din autostrada feroviară spre Ungaria

Săptămâna trecută, joi, a fost emisă de către CFR SA o informare privind începerea lucrărilor în data de 16 aprilie. Procedura legală este emiterea unei astfel de informări cu cel puțin o săptămână înainte de începerea lucrărilor. De asemenea, începerea lucrărilor trebuie să aibă loc cu cel mult 42 de zile după data semnării acordului contractual.

Lotul 2, în continuare blocat

Contractul a fost semnat în martie. Din păcate, celălalt lot care ar permite circulația fluentă a trenurilor, anume Apața – Cața (lotul 2) se găsește în stadiul de contestație în instanțele de judecată, deși în toamna anului trecut asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare.

Compania CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat în martie contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde de lei.

Semnarea contractului a devenit posibilă după ce în urmă cu aproximativ două luni Curtea de Apel București a respins acțiunea deschisă în vara anului trecut de către asocierea Brasig, anume companiile austriece Swietelsky și Strabag.

Curtea de Apel București s-a pronunțat definitiv în ceea ce privește execuția lucrărilor de modernizare pe loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara. Astfel, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a declarat câștigătoare oferta Railworks, în dauna celor de la Brasig.

”Respinge contestaţia ca nefondată. Definitivă (…) Respinge excepţia lipsei de interes, ca neîntemeiată…Respinge în rest contestaţia”, spunea decizia Curții de Apel, cu privire la acțiunea Brasig.

Brasig a avut o ofertă mai mare decât Railworks cu 40 milioane de euro

Inițial, oferta Railworks, mai ieftină, nu a fost acceptată deoarece – argumenta CFR SA inițial –  Euroconstruct Trading 98 este în insolvență.

Însă, potrivit legii 99 din 2016 privind achizițiile sectoriale, când unul dintre participanți intră în insolvență, autoritatea contractantă trebuie să-i ceară acestuia explicații privind posibilitatea de îndeplinire a contractului. De menționat faptul că Euroconstruct Trading nu era nici măcar liderul asocierii, acesta fiind Alstom Transport România SA.

A urmat o adevărată sarabandă a proceselor, sentințele instanțelor fiind dintre cele mai diverse. Prin această amânare în Justiție a semnării contractului, CFR SA a pierdut 30% din finanțarea europeană alocată proiectului.

Viteză de 160 km/oră pentru trenurile de călători

Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/oră, pentru trenurile de călători și 120 km/oră pentru cele de marfă. Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii CF, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.

Lotul 2, mai așteaptă

Din păcate situația lotului 2 este neclară. O judecată a disputei va avea loc la finele acestei luni la Curtea de Apel, după ce o înfățișare a fost amânată în martie în urma unei decizii a conducerii judecătorești a unei instanțe.

Compania națională CFR SA a desemnat în toamnă asocierea RailWorks câștigătoare a ofertei de modernizare a lotului 2 Apața –  Cața. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko 2,85 miliarde lei. RailWoks (Alstom – Aktor – Arcada) figurează pe prima poziție în raportul procedurii de atribuire semnat miercuri de comisia de licitație a CFR.

FCC – Astaldi și compania turcească Alsim Alarko au contestat decizia CFR SA.

Ce presupun lucrările la lotul 2

Valoarea totală estimată a contractului pentru lotul 2 este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

Subsecţiunea Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București -Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

La fel ca la loturile 1 și 3, lucrările la lotul 2 cuprind o gamă variată de lucrări feroviare precum infrastructura, suprastructura căii ferate, lucrări de artă – poduri/podețe/viaducte/tuneluri, electrificare şi energoalimentare, telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), semnalizare feroviară (centralizare electronică şi ETCS nivel 2) şi lucrări de construcţii civile în staţii.