spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Cerealele ucrainene, transportul pe calea ferată mai rapid ca operarea acestora în portul Constanța

Portul Constanța are potențial mare de ameliorare căci timpii de așteptare/staționare în port la încărcarea cerealelor pe vapoare depășesc chiar durata de transport a acestora pe calea ferată, spune Amedeo Neculcea, director general adjunct GFR.

Proiectat ca un port de tranzit, cu un procent de afluire de marfă dedicat în proporție de 66% traficului  feroviar și doar 33% pe auto, potențialul portului Constanța poate fi valorificat doar în conexiune cu un sistem feroviar puternic, a afirmat Amedeo Neculcea, directorul general adjunct al Grup Feroviar Român, una dintre cele mai puternice companii de transport feroviar din România, în cadrul evenimentului Constanța Grains & Intermodal Hub, organizat de revista Tranzit în Capitală.



Grup Feroviar Român a acordat tot sprijinul Ucrainei din perspectiva scoaterii cerealelor la Marea Neagră, peste 250.000 t fiind transportate în această perioadă cu ajutorul unei flote dedicate de circa 1.000 de vagoane. Problema se pune odată ce aceste vagoane ajung în port, acolo unde sistemele logistice nu sunt suficient de corelate și timpul de așteptare până să se intre la operare este, în medie, de câteva zile. Oficialul GFR a precizat că „slăbiciunea sistemului feroviar s-a văzut în acest an în momentul în care a trebuit să transportăm cantități mai mari“.

„Dacă din Dornești în Constanța avem un timp de tranzit mediu de 50 de ore, odată ajunși în port mai stăm circa 60 de ore până când vagoanele sunt luate în primire pentru descărcare. De când sunt luate în primire, descărcarea se face în 24 de ore maxim. Acestea sunt valori medii“, a explicat Amedeo Neculcea.

Reabilitarea celor 97 de linii va reduce presiunea pe lanțul logistic

Oficialul GFR crede că este un potențial uriaș de îmbunătățire a verigii logistice în portul Constanța, mai precis între stația de sosire și dana de descărcare. De altfel, potrivit unui studiu referitor la infrastructura din port realizat recent de Consiliul Concurenței, în zona Complexului feroviar Palas-Port Constanța, infrastructura feroviară publică se află într-o stare necorespunzătoare. Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România a tras un semnal de alarmă și în ceea ce privește închiderea mai multor linii de cale ferată din cadrul portului, ceea ce are un impact financiar asupra costurilor de transport. În mai, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că Executivul a alocat 200 de milioane de lei din Fondul de Rezervă pentru a revitaliza infrastructura feroviară din Portul Constanța.

„Sperăm totuși ca cele 97 de linii care vor fi date în exploatare ne vor scuti măcar să mai stăm cu trenurile în amonte de stația Palas, de stațiile din portul Constanța. Atunci vom avea o fluență mult mai bună dinspre locul de încărcare către port , iar în ultima verigă, capacitățile de descărcare care se vor mări, vor da rezultate pe întregul rulaj al vagonului. Dacă nu facem aceste îmbunătățiri, parcul de vagoane, oricât de mare ar fi, nu va fi suficient pentru a face față cu succes solicitărilor clienților noștri, respectiv vecinilor din Ucraina“, a mai spus oficialul Grup Feroviar Român în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal Hub 2022.

Ultimele Articole