CER: Avem nevoie de o planificare a investitiilor in calea ferata

„Incepand cu 2006, numarul proiectelor feroviare de infrastructura a crescut si, in acelasi timp, si nivelul investitiilor. Cu toate acestea, comparativ cu transportul rutier, se mentine diferenta in livrarea proiectelor. Acest lucru se intampla pentru ca se aloca investitii majore transportului rutier, iar guvernele elaboreaza strategii si planuri pentru acest mod de transport. In plus, diferenta consta si in rata investitiilor. Investitiile in transportul rutier sunt dominante. Pentru a creste investitiile in calea ferata, trebuie sa colaboram si sa cerem Uniunii Europene sa acorde suport financiar proiectelor feroviare”, a declarat Libor Lochman, Directorul Executiv al CER, in timpul Summitului Zilele Feroviare, organizat de Club Feroviar si Asociatia Industriei Feroviare din Romania – AIF, pe 16 si 17 octombrie in Bucuresti.
Pentru proiectele de infrastructura, angajamentul UE ramane pentru CEF 2021-2027. In cadrul urmatorului CEF, CE a propus un buget de 42,3 miliarde de euro, din care cea mai mare parte de 30,6 miliarde de euro va fi alocata retelelor de transport, restul bugetului sustinand sectorul energetic (8,7 miliarde de euro) si sectorul digital (3 miliarde de euro). Investitia de 11,28 miliarde de euro este alocata in cadrul politicii de coeziune privind transportul, iar suma de 6,5 miliarde de euro va sustine infrastructura de transport cu utilizare dubla civila si militara.
„Fondurile UE ar trebui, cel putin, sa sustina infrastructura feroviara la acelasi nivel cu actualul Mecanism de Interconectare a Europei (CEF). Insa, guvernele trebuie sa isi trimita strategiile si proiectele daca vor sa primeasca mai multe fonduri UE. Daca nu vor solicita finantare europeana si daca nu vor trimite proiecte eligibile, vor pierde aceste fonduri, iar infrastructura se va confrunta cu mari provocari. In plus, atunci cand avem banii, trebuie sa ne gandim foarte bine si sa planificam investitiile”, a declarat Lochman.
Conform CER, 60% din viitorul buget pentru transport, sau 14,5 miliarde de euro, vor fi investiti in infrastructura de transport de marfuri grele, pentru toate modurile de transport, ceea ce include calea ferata si sistemele de semnalizare. Aceasta rata a investitiilor va sustine retelele eficiente si interconectate care includ principalele componente de infrastructura, reteaua centrala si anumite sectiuni ale retelei cuprinzatoare. In plus, pentru o mobilitate inteligenta, durabila, cuprinzatoare si sigura, vor fi alocate 9,6 miliarde de euro, reprezentand 40% din pachetul general si cel de coeziune. Finantarea include si sistemele inteligente SESAR, ERTMS, ITS, siguranta, combustibilii alternativi, multimodalitatea, dar si reteaua centrala si cuprinzatoare.
In plus, pentru a adapta reteaua TEN-T la cerintele de mobilitate militara, va fi disponibil pachetul pentru aparare in valoare de 6,5 miliarde de euro. In cadrul acestei politici, anumite sectiuni vor fi modernizate pentru a raspunde nevoii de crestere a capacitatii care implica intreaga retea centrala si cuprinzatoare.