Guvernul aprobă în ședința de miercuri proiectele privind centralizarea semnalizării feroviare în 48 de stații de cale ferată de pe raza a trei sucursale regionale ale CNCF CFR SA. În total, proiectele, care trebuie finalizate până în 2026, căci sunt finanțate prin PNRR, vor necesita o investiție de 360 de milioane de euro.
UPDATE. Proiectele au fost aprobate de Guvern.
Pe ordinea de zi a ședinței de la Palatul Victoria se află trei proiecte de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Sporirea eficienţei economice şi a siguranţei feroviare prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare feroviară.”
Centralizarea instalațiilor de semnalizare şi integrarea acestora în centre de management ale traficului rezolvă problema deficitului de personal, contribuie la îmbunătățirea siguranței circulației trenurilor şi conduce la creșterea vitezei de circulație pe secțiile modernizate. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA se confruntă cu un deficit important de personal calificat în sectorul de management al traficului, iar tendința este de creștere a acestui deficit. Măsurile care vizează reducerea necesarului de personal creează oportunitatea de a utiliza în mod adecvat personalul existent şi de a elimina costurile suplimentare generate de depășirea regimului normat de muncă. Pe de altă parte, lipsa modernizărilor la instalațiile de centralizare obligă CNCF CFR SA la menținerea în funcțiune a unor componente vechi, cu durata de viață depășită, dificil de întreținut şi care prezintă o predispoziție crescută pentru defectare. În aceste condiții, riscul apariției unor defectări cu consecințe potenţial periculoase este crescut, se arată în Notele de fundamentare ale celor trei proiecte.
Amintim că trei proiecte similare, vizând alte stații de pe rețeaua CFR, au fost aprobate în ședința de Guvern de săptămâna trecută, așa cum a scris atunci Club Feroviar.
Două tronsoane CF și 16 stații vizate la SRCF Galați
Să le luăm pe rând pe cele care se află azi pe masa Executivului. Primul proiect vizează Lotul 5 de sectoare CF de la Sucursala Regională de Căi Ferate Galați.
Sun vizate următoarele sectoare de cale ferată, însumând 16 stații:
Sector 1: Făurei-Galați
Dedulești, Plopu, Urleasca, Traian Sat, Lacu Sărat, Brăila, Baldovinești, Vădeni, Barboși, Filești, Galați
Sector 2: Urziceni – Făurei
Gărbovi, Cotorca, Pogoanele, Rușetu, Făurei.
Durata de execuție a lucrărilor este prevăzută la 21 de luni, iar valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) se ridică la 716.751 mii lei, echivalentul a aproximativ 145 de milioane de euro. Din aceasta, lucrările efective de construcții-montaj vor necesita o investiție de 237.013 mii lei (47,5 milioane de euro).
Centralizarea semnalizării feroviare în alte 26 de stații
Cel de-al doilea proiect de Hotărâre de Guvern care va fi analizat în ședința de miercuri de la Palatul Victoria are ca obiect Lotul 4 de sectoare feroviare de la sucursalele regionale CF Iaşi şi Galaţi.
În acest caz este vorba de următoarele tronsoane, incluzând 26 de stații:
Sector 1: Vaslui-Iași
Bălteni, Buhăiești, Rebricea, Scânteia, Grajduri, Bârnova, Ciurea
Sector 2: Bârlad-Vaslui
Zorleni, Banca, Crasna, Munteni, Vaslui
Sector 3: Tecuci-Bârlad
Frunzeasca, Berheci, Nichișeni, Tutova, Bârlad, Tecuci
Sector 4: Verești-Botoșani
Bucecea, Leorda, Botoșani
Sector 5: Bacău-Piatra Neamț
Gârleni, Buhuși, Podoleni, Roznov, Piatra Neamț
Durata de execuție a lucrărilor este stabilită tot la 21 de luni, iar valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este estimată la 900.065 mii lei, echivalentul a 180 de milioane de euro, din care lucrările de construcții-montaj reprezintă 294.196 mii lei, adică 60 de milioane de euro.
Cel mai ieftin proiect, la SRCF Cluj
În fine, al treilea proiect de HG vizează Lotul 8 de staţii CF, respectiv Lotul 3 de la Sucursala Regională CF Cluj, staţiile CF Diosig, Biharia, Halmeu, Acâş, Buşag şi Vişeul de Jos.
Este un lot mai mic, de doar șase stații, la care valoarea totală a investiției este estimată la 174.533 mii lei, adică aproximativ 35 de milioane de euro. Din aceasta, lucrările efective de construcții-montaj vor necesita un efort investițional în valoare de 55.064 mii lei, echivalentul a 11 milioane de euro.