UPDATE. Trei oferte pentru licitația de rame electrice a ARF

Vineri, la expirarea termenului până la care se puteau depune oferte în licitația organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru achiziția a 40 de rame electrice, cel puțin trei firme și-au înaintat propriile propuneri.

UPDATE: Potrivit unui document prezentat luni de către ARF în SEAP, ofertele au fost depuse de Alstom Ferroviaria SpA, CRRC Qingdao și Siemens Mobility. Inițial au fost înscrise în procedură 17 firme, printre care și Astra Vagoane, CAF Spania, Talgo, Electroputere VFU Pașcani, Reloc, Skoda, Stadler Rail, etc.   

Licitația organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru achiziția a 40 de rame electrice destinate transportului regional de călători este primită de interes de către producătorii de material rulant. Informații deținute de Club Feroviar arată că au depus oferte cel puțin trei firme, anume CRRC Qingdao Sifang, companiile Alstom și Siemens.

Nu este exclus ca numărul ofertelor primite să fie mai mare cum informațiile neoficiale din trecut au fost că printre participanți s-ar mai putea afla și firma spaniolă Talgo sau producătorul ceh Skoda. Dealtfel, aceste două companii au și contestat anumite cerințe din procedura de achiziție publică.

Licitaţia pentru achiziţia de material rulant nou vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/oră. Operatorul economic care ofertează trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii trei ani, a furnizat minimum 40 produse similare și a asigurat servicii de mentenanță ale ramelor electrice în valoare de minimum 114.288.000 lei, fără TVA, echivalentul a 24 milioane de euro fără TVA.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM și bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.
Valoarea estimativă a procedurii este cuprinsă între 1,7 și 4,55 miliarde lei, valoarea superioară fiind valabilă în cazul în care ARF mai cumpără 40 de rame.

Departajarea ofertelor se va face după criteriile preț (pondere de 80%), plus valoare (10% – cât mai multe locuri, cu obligativitatea păstrării raportului locuri în picioare/pe scaune), validare tehnică (3% – cel puțin o ramă pusă în funcțiune în |UE), termen de livrare a primii unități (3%), termen livrare întreaga cantitate contractată (4%).

Desemnarea câștigătorilor va avea loc în luna august. Procedura de achiziție a beneficiat de asistență din partea Băncii Europene de Investiții și JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistenţă Comună pentru Susţinerea Proiectelor în Regiunile Europene).

Licitația prevede achiziția atât de produse cât și servicii, astfel:

  • Produse: 1) 40 rame electrice destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale (RE-R) conform cerințelor minimale specificate în Caietul de sarcini; 2) Alte dotări și accesorii conform cerințelor specificate în CS;
  • Servicii accesorii: 1) Servicii de mentenanță; 2) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software; 3) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistență tehnică în perioada de garanție. În contractul de achizitii vor fi prevazute două clauze de revizuire, astfel: • posibilitatea suplimentării cantității cu încă 40 rame electrice, la care se vor asigura serviciile mentenanță și reparatii, conform cerințelor din caietul de sarcini, pe o durată de 15 ani; • posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani (mentenanță 15 ani + 15 ani), conform cerințelor din caietul de sarcini. Perioadă de mentenanță după suplimentare va fi de 30 ani pentru toate cele 80 unități de rame electrice”, potrivit anunțului instituției.