Cel puțin opt stații de metrou nu au autorizații de incendiu

7 aprilie 2021

Grija autorităților față de lipsa autorizațiilor de incendiu la magazinele din subterran pare a fi o demagogie. Cel puțin opt stații de metrou, deschise în perioada 2008-2019,  figurează ca fiind fără autorizație de securitate la incendiu.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

 

Informația figurează pe situl Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii” București Ilfov. Instituția prezintă pe site situația autorizațiilor de securitate la incendiu emise în perioada 2006-iunie 2020. Pe aceasta nu se regăsește niciuna dintre stațiile de metrou Anghel Saligny, Nicolae Teclu, 1 Decembrie 1918, Nicolae Grigorescu 2 (deschise în 2008), Bazilescu și Jiului (2011), Străulești și Laminorului (2017). Pentru perioada menționată, singura autorizație, cu conexiune legată de metrou, a fost cea pentru terminalul multimodal Străulești.

Lista ISU București Ilfov cuprinde câteva mii de obiective autorizate în perioada menționată. Pentru cele care nu sunt pe listă ISU menționează:

Pentru construcțiile/amenajările care nu se regăsesc în această listă se pot afla într-una dintre următoarele situații:

  • Construcțiile/amenajările pot fi autorizate anterior anului 2006;
  • Construcțiile/amenajările se pot afla în procesul de autorizare la momentul actual;
  • Încă nu s-a solicitat obținerea autorizației de securitate la incendiu;
  • Nu se încadrează în categoria construcțiilor/amenajărilor care se supun autorizării, conform prevederilor legale.

Club Feroviar a solicitat Metrorex informații privind situația completă a autorizațiilor de securitate la incendiu ale stațiilor de metrou, dar răspunsul nu a fost încă furnizat. Vom reveni cu detalii.

Argumentul absenței autorizațiilor la incendiu pentru magazinele din subteran a fost des invocat zilele acestea de către autorități pentru a justifica demolările.

Magazinele nu răspund exigențelor de siguranță la incendiu

Metrorex a notificat recent firma care administrează spaţiile comerciale ca, în regim de urgenţă, să fie eliberate şi predate către administratorul reţelei de transport subteran toate spaţiile comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou până la data de 2 aprilie.

Într-un comunicat remis zilele trecute, compania preciza că a luat această măsură deoarece, în urma analizelor efectuate pe teren, s-a constatat că spaţiile comerciale care activează în reţeaua de metrou pun în pericol siguranţa transportului subteran, cu afectarea directă a exigenţelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgenţă.

“În acest context, ţinând seama şi de expirarea contractului încheiat cu firma care administrează spaţiile comerciale, a notificărilor transmise anterior prin care Metrorex a solicitat în repetate rânduri dezafectarea acestor spaţii, dar şi ca urmare a Raportului de control întocmit de Metrorex cu privire la luarea măsurilor ce se impun în concordanţă cu respectarea Normativului pentru proiectarea Construcţiilor şi Instalaţiilor Specifice de Metrou privind prevenirea şi stingerea incendiilor, Metrorex a notificat firma care administrează spaţiile comerciale ca, în regim de urgenţă, să fie eliberate şi predate către administratorul reţelei de transport subteran toate spaţiile comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou până la data de 02.04.2021. Continuarea activităţii spaţiilor comerciale amplasate în calea de evacuare din incinta metroului periclitează securitatea persoanelor în caz de urgenţă, precum şi evacuarea rapidă şi sigură a acestora. Mai mult, acestea creează un mediu nefavorabil pentru publicul călător prin aglomerarea mărfurilor în afara spaţiului comercial, supraaglomerarea cu mărfuri combustibile, băuturi alcoolice şi comercializarea produselor de patiserie. Precizăm că Metrorex nu va ezita să ia toate măsurile ce se impun pentru a reda publicului călător condiţii de transport civilizate, în siguranţă şi în conformitate cu standardele europene”, se arăta în comunicatul semnat de directorul general Ştefan Paraschiv.

Ion Rădoi: Nici măcar stațiile nu au autorizație

Contactat recent de Club Feroviar, liderul sindicatului de la metrou, Ion Rădoi, a spus că, într-adevăr, spațiile nu au autorizare, ci doar aviz PSI (a nu se confunda cele două documente). Însă, cum să aibă așa ceva când nici măcar unele stațiile de metrou nu au așa ceva, spune el.

În urmă cu cinci ani, ProTV arăta că nicio stație de metrou din București nu are autorizație PSI. Deși HG care se vrea acum modificată cere acest lucru.

„Nicio staţie, tunel sau depou de la Metrou nu are autorizaţie ISU, pentru protecţia la incendiu. Asta deşi legea îi obligă pe administratorii Metrorex să ceară şi să obţină aceste avize pentru toate construcţiile făcute după anul 1998.

Peste șase sute de mii de călători circulă zilnic cu transportul din subteran, iar în ultimul an au fost mai multe incendii sau alerte. Neregulile sunt aceleaşi de ani de zile şi, deşi mai multe instituţii le-au reclamat, nu au fost remediate nici acum.

Cele mai recente incendii de la Metrou s-au produs luna trecută. Reprezentanţii ISU susţin că NICIUNA dintre construcţiile civile subterane (staţii de metrou, depouri, tuneluri de circulaţie) nu are emisă autorizaţie de securitate la incendiu.

Legea e şchioapă şi obligă compania de transport să ia aviz doar pentru construcţiile făcute după anul 1998. Dar chiar şi aşa, nici măcar cele 10 staţii inaugurate după 1998 nu au autorizaţie ISU şi, teoretic nu ar trebui să funcţioneze”, arăta la acel moment ProTV.

Problema PSI, „anticipată” de inspectorii ministrului

Subiectul autorizațiilor a apărut și într-un raport al Corpului de Control făcut public recent.

” Toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate” se arăta în raportul corpului de control.