Puțină lume știe că România deține 17 kilometri de cale ferată pe care trenurile pot atinge și viteze de aproape 220 kilometri pe oră. Inelul de încercări Făurei, căci despre acesta este vorba, aduce anual profituri de peste 800.000 de euro și este unul din cele mai mari centre de profil din Europa. Dacă vor fi efectuate investiții de ordinul zecilor de milioane de euro, mult peste veniturile aduse într-un an de inel, acesta ar putea fi adus în topul internațional al poligoanelor de încercări feroviare.
Centrul de Testări Feroviare Făurei are șanse să ajungă în topul poligoanelor europene de testare feroviară dacă aici s-ar investi sume cuprinse între 65 și 70 de milioane euro, în principal în refacerea infrastructurii, dotări suplimentare de siguranță sau iluminare pe timp de noapte.
Inelul Feroviar de la Făurei a fost reabilitat/modernizat în perioada 2006-2008. Ulterior acelei investiții, au fost efectuate o serie de teste la viteza maximă de testare. De atunci însă nu s-au mai investit bani, chiar dacă industria feroviară europeană a avansat semnificativ, iar cererea de servicii de testare a crescut.
„În contextul abordărilor gen ‘Green Deal’ care pun accentul tot mai mult pe transportul ecologic, paradigmă în care intră în primul rând sistemul feroviar, se previzionează creșterea semnificativă a construcției unor noi tipuri de material rulant de tracțiune. În acest caz, se estimează că va crește implicit posibilitatea de încheiere a unor contracte de testate între AFER şi diverși solicitanți care vor produce vehicule feroviare de tip nou”, spune conducerea AFER, instituția care are în administrare inelul.
Inelul de încercări Făurei: Unul dintre cele mai importante centre europene
În Europa există patru astfel de centre de testare, cel de la Făurei fiind unul dintre cele mai mari din lume. Poziția sa geografică reprezintă principalul avantaj. De asemenea, perspectiva achizițiilor de vehicule feroviare noi pentru România efectuate prin ARF vine complementar avantajelor inelului, deoarece vor fi necesare teste.
Una dintre priorități ar fi creșterea vitezelor maxime oferite aici. Un astfel de inel poate fi considerat ca fiind eficient şi atractiv pentru solicitanți, dacă viteza de rulare permisă este de cel puțin 200 km/h. Deocamdată, inelul feroviar de încercări de la Făurei permite o viteză maximă de 200 km/h, viteza constructivă fiind cu 10% mai mare.
Calitatea ofertei pe care ar putea-o prezenta inelul ar crește, dacă prin investiții ar fi crescută viteza maximă de testare, la 250 km/h, de exemplu, spun reprezentanții autorității.
Ce lucrări ar trebui efectuate?
Practic, lucrările necesar a fi efectuate privesc cam toate aspectele. Este necesară înlocuirea de traverse şi de material mărunt de cale. În plus, trecerile la nivel care există pe inel trebuie fie sistematizate/automatizate, fie dotate cu alte sisteme suplimentare de siguranță, ca să nu mai vorbim de asigurarea gabaritului prin împrejmuire, precum și de iluminatul obligatoriu pe timp de noapte.
Practic, vorbim de o infrastructură de 200 km/h. Pentru a fi îndeplinite întocmai cerințele impuse de reglementări pentru o astfel de facilitate de testare, întregul inel feroviar ar trebui reabilitat. Ce anume presupune acest lucru? Pe lângă înlocuirea tuturor elementelor defecte sau uzate, calea de rulare trebuie supusă unor lucrări de anvergură, cum ar fi: ciuruirea prismei de piatră spartă, profilarea prismei, sudarea joantelor (dacă este cazul), riparea cadrului şine-traverse, nivelarea, retrasarea tuturor curbelor de racordare între porțiunile de aliniament cu cele în curbă, retrasarea curbelor de variație pentru supraînălțare, stabilizarea dinamică etc.
Fiind vorba despre o infrastructură de 200 km/h sau mai mult, precizia şi caracteristicile geometrice impuse căii de rulate sunt în concordanță cu această viteză. De aceea, nu se poate vorbi despre lucrări efectuate manual, indiferent de dotări sau de resursele umane şi financiare puse la dispoziţie. Astfel, se impune utilizarea la faţa locului a unor utilaje şi mașini grele de cale moderne, cum ar fi: excavator rutier-feroviar pentru lucrările ușoare, mașină de ciuruit piatra spartă, mașină de burat, ripat şi nivelat calea (fie pentru linie curentă, fie de tip specializat pentru schimbătoarele de cale – ambele tipuri putând fi utilizate eficient pentru întreg inelul), profilator, stabilizator dinamic etc.
În plus, sunt necesare şi unele reparații la rețeaua catenară aferentă inelului, fapt care ar impune alocarea unor alte categorii de utilaje şi resurse, în special drezine pentru intervenții IFTE. Lucrurile nu sunt simple din punct de vedere al dotărilor şi al echipamentelor necesare.
Inelul mic, repus în funcțiune
În interiorul inelului mare de la Făurei se află un inel mai mic. Din anumite motive, acesta nu a fost utilizat de o perioadă mare de timp. În vederea lărgirii gamei de teste care să poată fi efectuate la Făurei, ar fi oportună reabilitarea şi repunerea în serviciu inclusiv a acestui inel mic, precum şi a porțiunii de linie șerpuită, cu curbe şi contracurbe.
Pe lângă toate lucrările şi resursele logistice enumerate anterior, ar fi necesară reabilitarea clădirilor şi anexelor aferente inelului.
Valoarea necesară a investițiilor de făcut, probabil inclusiv din fonduri nerambursabile europene ar fi undeva în jurul sumei de 80 de milioane de euro, în condiţiile creșterii actuale a prețurilor.
O sumă mare? Nu şi față de câte venituri poate aduce inelul
Perspectivele unei astfel de investiții nu pot fi decât unele fericite. În anii în care Uniunea Europeană nu punea atât accent pe transporturile feroviare, Centrul de testare a adus an de an venituri mult mai mari decât cheltuielile implicate. De aici și profituri care ar face invidios orice investitor in industria feroviară.
În ultimii patru ani, Centrul a adus venituri totale de peste patru milioane de euro, respectiv de opt ori nivelul cheltuielilor de funcționare. În medie, veniturile anuale au fost de un milion de euro, iar profiturile de 867.000 de euro.
Contracte semnate pe următorii trei ani
La începutul anului 2020, odată cu debutul pandemiei COVID – 19, a apărut o așa-zisă problemă comercială. Pandemia a generat o contractare masivă a activităților economice şi tehnice la nivel internațional, inclusiv în domeniul industriei feroviare. Astfel, contractele de testare au fost suspendate pe perioada restricțiilor impuse de pandemie.
„Din fericire, din anul 2022 activitatea centrului a revenit la normal, la această oră fiind încheiate/în curs de încheiere contracte cu diverși beneficiari externi/interni până în anul 2025. Printre clienții inelului se numără, de exemplu, producătorul elvețian Stadler. Acesta a testat aici locomotiva prototip EuroDual, una dintre cele mai moderne şi mai complexe locomotive din lume la ora actuală”, explică reprezentanții AFER.
Principalele caracteristici tehnice ale Centrul de Testări Feroviare Făurei
Lungimea totală a liniilor este de 20,2 km, centralizate electrodinamic, din care:
-
Inelul mare, cu următoarele caracteristici:
-
lungime 13,7 km cu 6 podețe și 4 treceri la nivel;
-
viteză maximă 200 km/h;
-
două curbe cu razele de 1800 m și supraînălțări de 150 mm;
-
lungimea aliniamentelor 1000 m și 950 m;
-
curent alternativ monofazat de 25 kV/50 Hz.
-
Inelul mic, cu următoarele caracteristici:
-
lungime 2,2 km cu 5 podețe, neelectrificat;
-
viteza maximă 60 km/h;
-
curbe cu razele de: 800 m, 400 m, 250 m, 180 m și supraînălțări de 70 mm și 130 mm;
-
linie șerpuită de testare cu curbe și contracurbe de raze variabile: cu raza cea mai mică 135 m și raza cea mai mare 250 m pe o lungime de 765 m;
-
linie de ciocnire cu cocoașă;
-
hală în suprafață de 600 mp cu canale, vinciuri 4×20 t și poduri rulante de 6,2 t (în exteriorul halei) și 3,2 t (în interiorul halei);
-
clădire de exploatare cu birouri și camere de cazare, în suprafață totală de 583 m2 dotată cu sală de ședințe, sala de mese, bucătărie; lungimea totala a liniilor poligonului este de 20,2 km, repartizați pe doua inele.
Principalele tipuri de încercări, probe și determinări care pot fi efectuate la Centrul de Testări Feroviare Făurei
În cadrul centrului de testare se pot efectua următoarele tipuri de încercări, probe și determinări:
-
Pe inelul mare:
-
determinarea caracteristicilor dinamice în circulație prin tensometrie electrică rezistivă la caroseria vehiculului;
-
determinarea accelerațiilor orizontal-longitudinale și orizontal-transversale în vederea evaluării calității de mers a vehiculelor feroviare;
-
determinarea drumurilor de frânare ale vehiculelor feroviare;
-
determinarea nivelului de zgomot la interior și exterior în staționare si mişcare;
-
determinarea forțelor orizontal-transversale la nivelul cutiilor de osie (forța H).
-
Pe inelul mic:
-
determinarea raportului Y/Q (important pentru determinarea riscului de deraiere);
-
determinarea forțelor orizontal-transversale la nivelul cutiilor de osie (forța H);
-
pe linia șerpuită: determinarea comportamentului dinamic al vehiculelor feroviare pe o cale ferata torsionata (indicatorii de siguranță contra deraierii);
-
pe standul de ploaie: determinarea gradului de etanșare a vehiculelor feroviare la proba de ploaie;
-
pe linia cu declivitate: determinarea comportamentului sistemului de frânare al vehiculelor feroviare prin menținerea vehiculului pe declivitate de 35‰ cu frâna de mână;
-
pe linia de tamponare: încercări de tamponare ale vehiculelor feroviare.