miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

Cei mai profitabili operatori feroviari de călători în 2023. Cel de stat și un privat, pe piedere

Club Feroviar vă prezintă rezultatele OTF privați de călători pe 2023, partea a doua. Din cifrele publicate de Ministerul Finanțelor și analizate de noi, rezultă că cei mai profitabili operatori feroviari de călători au fost anul trecut cei care au avut cele mai mici cifre de afaceri și, în consecință, cele mai mici cote de piață.

În urmă cu două săptămâni vă prezentam rezultatele operatorilor privați de călători pe 2023 pe baza cifrelor care erau disponibile la acel moment pe site-ul Ministerului Finanțelor. Între timp, au fost publicate și bilanțurile pentru anul trecut ale celorlalți doi operatori rămași – Interregional Călători și Softrans.



Interregional Călători – cifră de afaceri în creștere, profit în scădere

calea ferată Aleșd-Frontieră Ungaria lucrările la tram-trenul OradeaPrimul a avut în 2023 o cifră de afaceri netă de 114.817.650 de lei, echivalentul a aproximativ 23 de milioane de euro. Indicatorul este în creștere cu 12,75% față de valoarea consemnată cu un an înainte, de 102.618.112 lei.

În schimb, profitul Interregional Călători este în scădere, de la 1.940.024 de lei în 2022 la 1.641.775 de lei (330.000 de euro) anul trecut. Din punctul de vedere al resursei umane, numărul mediu de salariați a crescut de la 172 în 2022 la 199 în 2023.



Softrans – creștere pe toate liniile

Mersul Trenurilor 2022-2023 Trenurile Soarelui 2022 softronic licitatia de rame regionale penalizări pentru operatorii feroviari modernizarea peroanelor din gara Constanța Mersul Trenurilor 2021-2022 modernizarea peroanelor CFRȘi bilanțul Softrans este publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor. Anul trecut, transportatorul craiovean a realizat o cifră de afaceri netă de 41.264.133 de lei, echivalentul a puțin peste opt milioane de euro. Indicatorul este și în acest caz în creștere (+ 6,8%) față de cel consemnat în 2022, de 38.639.838 de lei.

Surpriza apare însă atunci când consultăm valoarea profitului realizat în 2023, de 3.121.839 de lei, echivalentul a 626.000 de euro. Valoarea este în creștere cu peste 24% față de cea realizată în anul anterior, de 2.510.633 de lei.

Astra Trans Carpatic și Softrans, cei mai profitabili operatori

Mai mult, este vorba de al doilea cel mai mare profit, la mică distanță după Astra Trans Carpatic (3.198.896 de lei), în cifre absolute, realizat de un operator feroviar de călători în 2023.

Astfel, Softrans, cu doar 57 de salariați (număr mediu în 2023 față de 53 în anul anterior) și cu un parc de material rulant compus din doar trei rame electrice de producție proprie, reușește să fie mult mai profitabil decât ”coloși” ca Regio Călători.

În parcul de material rulant al Astra Trans Carpatic se află 12 vagoane (șase în proprietate și alte șase închiriate), fabricate în anii 2016 și 2017, patru locomotive electrice (toate închiriate) și 15 automotoare (în proprietate), fabricate în anul 2013.

De cealaltă parte, unul dintre marii operatori privați, Transferoviar Călători, a consemnat pierdere anul trecut. Iar cel mai mare operator, cel de stat CFR Călători, înroșește halucinant bilanțul.

Cei mai perdanți operatori feroviari de călători primesc cele mai mari compensații

tren privat s-a defectatIar aceste performanțe ale Astra Trans Carpatic și Softrans nu au fost obținute pe seama compensației primite de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Astra Trans Carpatic are o compensație de 31,04 lei pe tren kilometru, mai mică fiind doar cea a Interregional Călători – de 30,45 lei pe tren kilometru. Softrans are o compensație de 35,35 lei pe tren kilometru.

În rest, ceilalți operatori primesc compensații mai mari, din motive știute doar de ARF. Astfel, operatorul feroviar de stat CFR Călători primește cea mai mare compensație, de 44,73 lei pe tren kilometru, și are pierderi imense pe 2023, așa cum am arătat într-un articol recent.

Urmează Regio Călători, cu o compensație de 41,22 lei pe tren kilometru, și Transferoviar Călători, cu 40,41 lei pe tren kilometru, potrivit actelor adiționale la Contractele de Servicii Publice din data de 11 aprilie 2024, așa cum sunt ele publicate pe site-ul ARF.

Topul OTF de călători, după profitul realizat în 2023

Nr.crt. OTF Cifră de afaceri Profit
1. Astra Trans Carpatic 26.494.470 3.198.896
2. Softrans 41.264.133 3.121.839
3. Regio Călători 255.582.341 2.419.225
4. Interregional Călători 114.817.650 1.641.775
5. Transferoviar Călători 200.658.728 Pierdere 407.262
6. SNTFC CFR Călători 2.817.931.453 Pierdere 210100.570

 

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole