miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Cehia incearca privatizarea CD Cargo

Guvernul de la Praga a anuntat ca intentioneaza sa privatizeze operatorul national de transport feroviar de marfa, CD Cargo. Ideea a fost reluata de catre Dan Ťok, ministrul ceh al Transporturilor si, potrivit acestuia, operatorul are nevoie de un investitor privat pentru a-si mentine pozitia pe piata.

“CD Cargo activeaza pe o piata competitiva. Dar deoarece este inca o subsidiara a Cailor Ferate Cehe se afla pe o pozitie deloc avantajoasa. Se presupune ca o sursa de capital privat va sprijini investitiile viitoare de care operatorul are nevoie. Ma refer la nevoia de locomotive si vagoane noi”, a precizat ministrul Ťok presei locale.

Planul de a privatiza CD Cargo a fost dezbatut de catre guvernul ceh in ultimii ani. Anumite guvernari au promovat ideea, altele, dimpotriva, nici macar nu au inclus-o pe agenda lor. Actualul guvern, condus de catre Premierul Andrej Babiš, nu ofera informatii sau masuri exacte prin care intentioneaza sa atraga investitori straini, insa ministrul Transporturilor a facut publice cateva indicii.

“In prezent activitatea CD Cargo merge bine. Dar imi doresc sa poata functiona la fel de bine si peste 5, 10 sau 15 ani. Daca nu iau acum niste masuri concrete, s-ar putea sa vina o vreme cand CD Cargo sa nu mai aiba nicio valoare pe piata. Oare ce se va intampla atunci cu acest operator?”, a punctat ministrul Dan Ťok.

In acelasi timp, CD Cargo este o subsidiara importanta a Cailor Ferate Cehe, iar o subsidiara de transport de marfa constituie o sursa cheie de profit pentru un holding detinut de stat.

In prima jumatate a lui 2018, Caile Ferate din Cehia au avut pierderi de 388 milioane de coroane cehe (peste 15 milioane de euro), in timp ce CD Cargo a avut un profit 350 milioane coroane cehe (aproximativ 14 milioane euro).

Daca divizia de marfa va fi separata de holding, atunci acesta din urma va solicita marirea valorii subventiei primite de la stat.

Posibilitatea privatizarii CD Cargo ridica si alt gen de probleme in privinta viitorului pietei de transport feroviar de marfa din Cehia. Si asta deoarece in ultimii ani, companiile poloneze si-au sporit activitatea de piata din Cehia. Reamintim ca in 2015, PKP Cargo a achizitionat operatorul ceh Advanced World Transport (AWT), al doilea ca marime dupa cel de stat.

La inceputul lunii octombrie 2018, alta mare companie poloneza PKN Orlen a preluat in totalitate actiunile Unipetrol, cea mai mare rafinarie din Cehia. In consecinta, Unipetrol Doprava, subsidiara a Unipetrol si al patrulea operator de transport feroviar de marfa din Cehia, se afla acum tot in posesia unei companii poloneze.

In Cehia, CD Cargo detine o cota de 68,5% din piata transportului feroviar de marfa. In 2017, operatorul a transportat 66,1 milioane tone de marfa.

Cine ar putea fi, in final, investitorii interesati de acest operator mare, este acum o intrebare fireasca. Oare companii poloneze, germane sau va fi un investitor local?

Este un subiect important despre care vom mai scrie cu siguranta.

 

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole