Cu pancarte, vuvuzele și megafoane. Așa s-au dus ceferiștii la Guvern miercuri, la mitingul de protest organizat de patru confederații sindicale față de politicile de austeritate promovate de premierul Ilie Bolojan. La protest au participat și sindicaliști de la metroul bucureștean, dar și de la STB și alte societăți de transport de suprafață din țară.
În Piața Victoriei s-au adunat câteva mii de sindicaliști din patru confederații sindicale: Confederația Sindicatelor Democratice din România (CSDR), Confederația Sindicală Cartel Alfa, CNSLR-Frăția și Confederația Sindicală Națională Meridian.
Sindicatele au cerut creșterea salariului minim și a pensiilor, respectarea drepturilor legale și contractuale ale salariaților, taxarea echitabilă, oprirea măsurilor de austeritate aplicabile doar populației, precum și protejarea locurilor de muncă și investiții în economie. Nu în ultimul rând, ei s-au opus concedierilor.
Manifestanții au scandat ”România, trezește-te!”, „Demisia!”, „Hoții!” și afișează mesaje precum: „Nu mai acceptăm măsuri de austeritate!”, „Uniți negociem, separat implorăm!”, „Cerem deblocarea imediată a angajărilor în sănătate și asistență socială”, „Program de lucru decent, fără epuizare!”, „Normativul deficitar ne sufocă!”.
Ceferiștii la Guvern, nemulțumiți de Preoteasa și de rectificarea bugetară
La mitingul de protest din Piața Victoriei au participat și câțiva ceferiști, membri ai Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, condusă de Rodrigo Gabriel Maxim.
Comitetul Director al federației a adoptat la începutul lunii în curs o hotărâre prin care s-a stabilit că membrii acestei structuri sindicale vor participa la mitingul din Piața Victoriei. Atunci nu se știa data la care acesta va avea loc. De asemenea, în ședința Comitetului Director al FSTFR s-a votat în unanimitate și participarea la o eventuală grevă de avertisment la nivel național sau chiar a uneia generale, organizate de confederațiile menționate. Printre altele, sindicaliștii sunt nemulțumiți de ”măsurile greșite ale managementului CFR Călători de anulare în anul 2025 a 320 de trenuri cu circulație zilnică și de renunțare la acestea și în noul mers de tren din 2026, pe motiv că sunt nerentabile”.
Ei susțin că începând cu noul Mers al Trenurilor, care va intra în vigoare pe 14 decembrie, trenurile anulate de CFR Călători se vor dovedi a fi foarte rentabile pentru operatorii privați, ”pentru că atunci se vor găsi bani de subvenție pentru trenurile luate de la CFR Călători cu acceptul managementului companiei”.
Însă cea mai mare nemulțumire este legată de recenta rectificare bugetară operată de Guvernul României, prin care s-a luat de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii suma de aproape două miliarde de lei, fapt ce a făcut ca sistemul feroviar să se blocheze. ”S-a ajuns la lucrul pe caiet cu CFR Călători, prin subcompensarea și plata parțială a facilităților de călătorie, deși exista Ordonanța Trenuleț care obliga Guvernul României ca în anul 2025 să asigure pentru CFR Călători compensația din anul 2024 actualizată cu rata inflației, ceea ce corespundea întru totul Regulamentului European”, susțin liderii sindicali.
Rodrigo Maxim declarase anterior că Guvernul a lăsat fără salarii pe perioada sărbătorilor de iarnă, în noiembrie și decembrie 2025, circa 36.000 de salariați. Mai exact, liderul sindical susținea că pentru ultimele două luni din acest an nu mai sunt bani de salarii la societățile și companiile feroviare de stat.
Grigore Mare: ”Trebuie găsite urgent soluții, altfel ajungem cu toții în situația CFR Marfă”
Blocul Național Sindical (BNS), la care este afiliată Federația Națională Sindicală Mișcare Comercial Vagoane, nu a participat oficial la protestul de miercuri, însă președintele federației, Grigore Mare, a fost prezent la ședința Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, convocată la Palatul Victoria de premierul Ilie Bolojan.
”Am arătat colapsul căii ferate, lipsa de finanțare, datoriile, care pot duce la blocarea atât a sectorului de stat, cât și a celui privat. Trebuie găsite urgent soluții, altfel ajungem cu toții în situația CFR Marfă. În fiecare zi poate apărea un eveniment care să se soldeze cu consecințe grave”, a declarat Grigore Mare pentru Club Feroviar, după încheierea ședinței.
Întrebat ce i s-a răspuns din partea guvernamentală, liderul sindical a spus că i s-a transmis că se cunosc aceste probleme și că se încearcă rezolvarea cât mai curând a situației. ”De pe locul 4 în Europa acum 35 de ani, din punctul de vedere al vitezei de circulație a trenurilor, a numărului de călători transportați, am ajuns pe ultimul loc. Să nu ne pună (guvernanții – n.red.) în situația să apelăm la acțiuni sindicale de oprire a lucrului”, ne-a mai declarat Grigore Mare.
El a readus în atenție faptul că la CFR SA tichetele de masă nu s-au mai dat către salariați de patru luni, iar la CFR Călători – de două luni. ”Doar cei care urmează să iasă la pensie le primesc retroactiv. Situația devine din zi în zi mai grea”, a mai spus sindicalistul. Întrebat ce concluzie a avut întrevederea, Grigore Mare a răspuns: ”A rămas ca-n tren”.
Sindicaliștii de la metrou, îndemnați de Artimon să vină în Piața Victoriei
La protestul din Piața Victoriei din Capitală au participat și câteva zeci de angajați ai Metrorex, membri ai Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou.
Revendicările lor nu au fost însă legate de situația de la Metrorex, căci bugetul de venituri și cheltuieli pe anul în curs al societății tocmai ce a fost aprobat de Executiv, iar negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă urmează să înceapă. Lucru recunoscut și de președintele USLM, Marian Artimon, într-o înregistrare distribuită pe grupurile interne ale sindicaliștilor, în care însă îi îndemna să iasă la protest: ”Bună ziua tuturor! S-a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli al Metrorex-ului pe anul 2025, deci putem începe negocierile. Am făcut o invitație conducerii Metrorex pentru a demara negocierile colective, dar e ceva foarte ciudat la mijloc, adică pentru prima dată, de obicei, negocierile începeau pentru a crește sau cel puțin a menține nivelul de trai. Anul acesta, pe diferite căi, ni se transmite că ar trebui să renunțăm la veniturile noastre. Ceea ce nu se poate întâmpla și nu vom fi niciodată de acord cu un Guvern care ne solicită să pierdem în venituri, mai ales după ce el a crescut taxele, a crescut TVA-ul, au crescut prețurile, rata inflației undeva la 10%. A venit momentul să ieșim în stradă, să ne susținem cauza și prima ocazie pe care o avem este miercuri 29 octombrie, ora 11 în fața Guvernului, împreună cu toată țara, cu cele patru confederații sindicale, cu Federația Sindicatelor din Transporturi Publice și din Servicii Publice, din care facem parte și s-a obținut aprobare, miercuri, încă o dată, repet, 29 octombrie, ora 11 până la orele 13, un mare miting de protest împotriva Guvernului și a politicii sale de austeritate și împotriva dezvoltării țării și împotriva poporului român. De aceea este momentul să rearătăm tuturor cine este USLM-ul. Cât mai mulți în stradă, ca să ne arătăm forța, să arătăm Guvernului ce nu face bine, să țină cont de punctul nostru de vedere și împreună cu toți ceilalți salariați din sistemele publice de stat, să susținem cauza salariatului la stat. (…) De aceea, vă aștept un număr cât mai mare, miercuri, orele 10.30 în fața Guvernului, pentru a arăta cine este USLM-ul, forța pe care o are, vocea pe care o are în sindicatele de România și să ne luptăm pentru a ne menține măcar drepturile, nu așa cum cer unul și altul, să renunțăm la veniturile noastre”.
Au fost metroiști care au venit la miting în timpul programului?
Este dreptul fiecărui locuitor al României, al fiecărui salariat (de la stat sau de la privat) să protesteze.
Numai că, din informațiile noastre, unii lideri ai USLM au făcut presiuni asupra salariaților Metrorex să vină la miting, chiar și în timpul orelor de program. Rămâne de văzut dacă acest lucru chiar s-a întâmplat și dacă conducerea Metrorex, în frunte cu directorul general Mariana Miclăuș, va cerceta aspectele semnalate de noi și ce măsuri vor fi luate față de cei care au plecat de la serviciu pentru a se duce în Piața Victoriei.








