vineri, iulie 5, 2024
spot_img

Ceferiștii ies în stradă. Când vor avea loc mitingurile și care sunt revendicările

Ceferiștii ies în stradă. Primul miting de protest al sindicaliștilor de la CFR Călători va avea loc la finele lunii viitoare, iar următorul la sfârșitul lunii iunie. Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim, a depus luni dimineață la Primăria Capitalei și la Jandarmeria Română notificarea privind organizarea acestor acțiuni de protest.

Mitingurile vor avea loc luni, 29 mai 2023, și luni, 26 iunie 2023, între orele 10.30 – 12.45, în parcul din fața Palatului CFR, unde își au sediile Ministerul Transporturilor și CFR Călători.

La aceste mitinguri sunt așteptate să participe aproximativ 700 de persoane, ceferiști din cadrul FSTFR, dar și membri ai Uniuni Sindicatelor din Spitalele CFR, de la federații sindicale din CSN Meridian și de la alte federații sindicale feroviare care vor dori să ia parte.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Ceferiștii ies în stradă. Revendicările sindicaliștilor

O primă nemulțumire a sindicaliștilor este legată de lipsa de respect pe care o manifestă conducerea SNTFC CFR Călători SA, prin faptul că în acest an ceferiștii au sărbătorit la date diferite Ziua Feroviarului, respectiv salariații CNCF CFR SA și cei ai CFR Marfă pe stil nou pe 16 februarie, iar salariații operatorului de călători, pe stil vechi, pe 23 aprilie.

CITEȘTE și Preoteasa serbează Ziua Feroviarului pe stil vechi, Simu și Apostolache pe stil nou

FSTFR este nemulțumită de neacordarea unei premieri de Ziua Feroviarului de cel puțin la nivelul salariului minim garantat în plată, așa cum a fost negociat și consemnat în Procesul Verbal de negociere din 24 noiembrie 2022 și așa cum s-a semnat în Actul Adițional nr. 1 din 28.11.2022 la CCM 2022-2023 în vigoare la SNTFC CFR CălătoriSA. Prima acordată ceferiștilor, de Paști, a fost de numai 300 de lei, iar pentru Ziua Feroviarului nu au primit nimic.

De asemenea, sindicaliștii reprezentați de Rodrigo Maxim îl critică pe Mihai Manole, directorul de Material Rulant al CFR Călători că nu urgentează modernizarea a 55 de locomotive electrice noi, 20 locomotive de manevră noi și 139 de vagoane pentru care există fonduri europene prin PNRR încă din anul 2022. Tot acestuia i se impută netrimiterea către reparatori a altor locomotive scadente la reviziile mari și a altor vagoane scadente la reviziile planificate.

Conducerea CFR Călători mai este acuzată de sindicaliști că tergiversează aplicarea Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar. La cap. X art. 39 din legea menționată se prevede că: ”în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi va fi elaborat regulamentul de funcționare a Consiliului de Disciplină”, fapt ce nu s-a întâmplat, deși legea a intrat în vigoare pe 1 ianuarie.

Sindicaliștii mai spun că Guvernul României trebuie să înțeleagă că ceferiștii doresc aplicarea în întregime de la 1 iulie 2023 a prevederilor Legii nr. 195/2020, atât în ceea ce privește salarizarea, cât și în ceea ce privește pensionarea.

O altă nemulțumire este legată de neaprobarea bugetului CFR Călători pe anul 2023 și de subcompensarea operatorului de stat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Prin neaprobarea bugetului, nu se poate face la timp achiziția de piese de schimb la locomotivele rămase defecte sau la locomotivele aflate la revizii.

Sindicaliștii reproșează ARF că nu a achiziționat până pe 31 decembrie 2020 trenurile de călători noi pentru care erau bani disponibili prin POIM în exercițiul financiar 2014-2020. ”Protestăm față de faptul că ARF nu a înaintat alte proiecte de achiziție trenuri de călători noi pe fondurile europene din exercițiul financiar 2021-2027 prin Programul Operațional Transport”, se mai arată în documentul FSTFR.

Ceferiștii ies în stradă și pentru că sunt nemumțumiți de faptul că statul român a investit prea puțin în infrastructura feroviară și de metrou, iar firmele românești sunt defavorizate la licitații.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. 10 ani de 160 km/oră pe București-Constanța. Locomotiva inaugurală, pe butuci

Pe 4 iulie 2014 CFR Călători a pus în circulație, oficial, primul tren care circula cu 160 km/oră pe București-Constanța. Asta după mai bine...

Ultimele Articole