În condițiile în care conducerea operatorului feroviar de stat se plânge de vechimea materialului rulant, cea mai nouă locomotivă a CFR Călători, produsă în 2010, zace de ani buni în depou, după ce s-a defectat. Acum, responsabilii societății se gândesc s-o repare.
Pe 4 iulie 2014 s-a pus în circulație primul tren care circula cu viteza de 160 km/oră pe Magistrala 800 București-Constanța. Garnitura a fost tractată de locomotiva 001-3, prima produsă de Softronic Craiova, în 2010. Practic, cel mai nou mijloc de tracțiune din parcul SNTFC CFR Călători. Și atunci, și acum.
Anul trecut, am descoperit că această locomotivă a fost pur și simplu abandonată în Depoul București Călători al operatorului feroviar de stat și a fost năpădită de rugină și de vegetație, după cum se poate observa din imaginile alăturate postate pe Facebook de utilizatorii Dani Daniel și Nicu Avram. Nu s-au făcut reviziile la timp, iar locomotiva a fost abandonată, în așteptarea unor vremuri mai bune.
Au încercat s-o repare la SCRL, dar nu au reușit
Am profitat de conferința de presă organizată luni de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, la care a adus și câțiva dintre directorii societății, pentru a încerca să aflăm ce s-a mai întâmplat cu această locomotivă. ”Am încercat să o reparăm noi, la SCRL (Societatea Comercială de Reparații Locomotive, filială a CFR Călători – n.red), dar nu s-a reușit. Am pregătit documentația pentru a fi lansată procedura de licitație pentru a o repara”, a răspuns Mihail Victor Manole (foto), director general adjunct Sector Exploatare – Material Rulant. Tot el a recunoscut însă că va fi greu să se găsească cineva care să vrea s-o repare, având în vedere că este vorba de o singură locomotivă. Și totul depinde de găsirea sursei de finanțare pentru această reparație.
Singura speranță este ca la o eventuală licitație lansată de operatorul feroviar de stat să depună ofertă chiar producătorul locomotivei, Softronic Craiova. Cum însă uzina craioveană este asaltată de comenizile de la Green Cargo Suedia (cărora le livrează de ani buni locomotive noi) și de la CFR Călători pentru modernizarea a 19 locomotive, greu de crezut că se va putea ”strecura” și aceasta.
Și mai ciudat este faptul că responsabilii societății de stat au trimis la modernizare la Softronic și Reloc Craiova câte 19 locomotive vechi din anii ’70, în loc s-o trimită pe cea mai nouă. Ce-i drept, din locomotivele care sunt modernizate nu mai rămâne mare lucru în afară de șasiu.
În luna februarie a anului trecut, locomotiva EA 229 a Depoului Brașov, fabricată în 1975 la Electroputere Craiova, a fost retrasă din circulație pentru modernizare. Luna trecută, ea a fost omologată după modernizarea sa la Softronic.
Cea mai nouă locomotivă a CFR Călători, fabricată de Softronic Craiova
Softronic este o companie înfiinţată în 1999, cu capital integral românesc. Produsele de bază sunt locomotiva electrică cu tracţiune cu motoare asincrone (LEMA – Transmontana) şi rama electrică Hyperion. Atât locomotivele, cât şi trenurile, sunt proiectate pentru eficienţă energetică maximă, recuperând energia consumată la frânare. Pentru fabricaţia celor două produse, Softronic a proiectat şi produce toate elementele mecanice necesare, motoare electrice de tracţiune, convertoare statice pentru tracţiune sau servicii auxiliare, echipamente de control, comandă şi siguranţă.
Prima locomotivă Transmontana a fost livrată către CFR Călători și este cea la care facem referire în acest articol. Este una dintre cele mai performante locomotive electrice fabricate în Europa, este omologată de Autoritatea Feroviară Română şi deţine autorizaţii de circulaţie pe căile ferate din Bulgaria, România, Ungaria, Slovacia şi Suedia. Locomotiva are un design modern, motoare de tracţiune asincrone, frânare dinamică (reostatică şi recuperativă), convertoare electronice de tracţiune, echipamente electronice de comandă şi control bazate pe microcontrolere şi microprocesoare, faruri LED şi multe altele.
Rămâne de văzut dacă ea va reveni în parcul activ al CFR Călători sau va fi lăsată în continuare pradă ruginei și vegetației.
Traian Preoteasa așteaptă locomotivele și vagoanele modernizate prin PNRR
Până să fie reparată cea mai nouă locomotivă a CFR Călători, conducerea societății așteaptă să primească înapoi locomotivele și vagoanele trimise la modernizat cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență.
”În ceea ce priveşte partea tehnică a companiei, este în derulare un proiect PNRR în care sunt modernizate 55 de locomotive şi 139 de vagoane. Programul, noi zicem că merge destul de bine. Avem mici întârzieri, dar nu aparţin CFR Călători. Este vorba de punerea pe piaţă a materialului rulant, care scârţie puţin la organele de reglamentare”, a spus directorul general Traian Preoteasa.
El și-a reiterat promisiunea că toate trenurile estivale spre litoral vor fi compuse din locomotive și vagoane modernizate prin PNRR.