spot_img
duminică, noiembrie 28, 2021
spot_img

Ce face COVID-ul din licitațiile de rame inter-regionale

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a refuzat primirea la sediul instituției a unor reprezentanți ai asocierii CRRC China – Astra Vagoane Călători Arad pe motiv de stare de alertă cauzată de pandemia de COVID. Autoritatea a refuzat și publicarea unor elemente din oferta câștigătoare la licitația pentru 20 de trenuri RE-IR, invocând confidențialitatea acestora.

Documente consultate de Club Feroviar arată un răspuns negativ dat de ARF asocierii menționate în urma solicitării acesteia de a i se acorda acces la o parte a ofertei depuse de firma Alstom Ferroviaria la licitația de achiziție a 20 de trenuri inter–regionale.

ARF a refuzat primirea unor reprezentanți ai asocierii româno-chineze invocând starea de alertă. „Având în vedere starea de alertă menționată mai sus, nu este recomandabil trimiterea unor persoane din partea dvs la sediul societății noastre”, a comunicat Autoritatea.

După informațiile Club Feroviar, CRRC-Astra ar fi dorit să consulte unele avize condiționate date de ANAP – Autoritatea Națională de Achiziții Publice, menționate în raportul procedurii, dar care nu sunt publice.

ARF a invocat caracterul secret al ofertei depuse de firma franceză. ”În privința documentelor de calificare, a propunerii tehice și a propunerii financiare prezentate de ofertantul Alstom Ferroviaria SpA, pentru a evita crearea unor prejudicii acestuia, în ceea ce privește activitatea sa pe piața pe care activează, nu vă putem pune la dispoziție documentele solicitate”, a răspuns ARF cererii.

Asocierii CRRC – Astra i s-a oferit accesul doar la raportul procedurii, document care este de altfel public și care se găsește și pe situl autorității contractante.

Posibilă contestație CRRC-Astra

Rezultatul licitației, anume acordarea contractului firmei franceze, va fi foarte probabil contestat. CRRC- Astra a fost exclusă din licitație pe baza legislației adoptate în primăvara acestui an, care elimină din procedurile de achiziție publică firme provenite din anumite țări, printre care și China.

Deși rezultatul procedurii nu este lămurit din punct de vedere legal (contractul poate fi semnat doar după ce CRRC – Astra nu își folosește dreptul legal de a îl contesta), oficialii Ministerului Transporturilor s-au grăbit să anunțe atât numărul de rame ce va fi achiziționat, cât și rutele pe care vor fi utilizate acestea.

Secretarul de stat Irinel Scrioșteanu a anunțat în urmă cu o săptămână achiziția a 37 de trenuri electrice regionale de la firma franceză Alstom.

Potrivit demnitarului, vor fi achiziționate 37 de unități. Într-o postare pe Facebook, el a scris: „Compania ALSTOM Ferroviaria SpA (parte a grupului european ALSTOM) a fost desemnată astăzi câștigătoarea licitației pentru achiziția a 37 de trenuri electrice noi pentru transportul de călători, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară”.

Surle și trâmbițe

„Cele 37 trenuri (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare), vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România, alăturându-se celor 3 trenuri electrice Hyperion produse în țară, la Craiova, și achiziționate de operatorul privat Softrans. Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Pentru asigurarea calității vehiculelor, trenurile sunt cumpărate cu servicii de reparații incluse, pe minimum 15 ani.

Achiziția se bazează pe rezultatele unui studiu de fezabilitate realizat sub egida Băncii Europene de Investiții, cu sprijinul JASPERS, și este co-finanțată din fonduri europene nerambursabile. Pentru a răspunde obiectivelor naționale și europene privind combaterea efectelor schimbărilor climatice, designul ramelor electrice va respecta cerințele legale privind protecţia mediului în ceea ce priveşte funcţionarea, întreținerea şi eliminarea/reciclarea”, a scris el.

Noile trenuri urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului:

  • București Nord – Constanța
  • București Nord – Brașov – Arad – Timișoar București Nord – Brașov – Cluj
  • Brașov – Deda – Cluj
  • București Nord – Brașov
  • București Nord – Iași
  • București Nord – Suceava
  • București Nord – Galați
  • București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria
  • București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
  • Cluj – Timișoara
  • Cluj – Suceava – Iași

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole