CE blocheaza fuziunea Siemens-Alstom

Comisia Europeana a anuntat ca a interzis propunerea de achizitie a companiei Alstom de catre Siemens in conformitate cu Regulamentul UE privind fuziunile. „Aceasta tranzactie ar fi avut efecte negative asupra concurentei in piata sistemelor de semnalizare pentru calea ferata si cea a trenurilor de foarte mare viteza. Partile nu au oferit masuri corective suficiente pentru a aborda aceste probleme”, a declarat Comisia Europeana.
Fuziunea ar fi redus semnificativ concurenta pe piata sistemelor de semnalizare feroviara si pe cea a trenurilor de foarte mare viteza, privand clientii, inclusiv operatorii de trenuri si administratorii de infrastructura feroviara, de alternative in privinta furnizorilor si a produselor.
„Fara masuri corective suficiente, aceasta tranzactie ar fi rezultat in preturi mai mari pentru sistemele de semnalizare care mentin singuranta calatorilor si pentru urmatoarea generatie a trenurilor de foarte mare viteza. Comisia a interzis fuziunea pentru ca cele doua companii nu au fost dispuse sa abordeze preocuparile noastre serioase privind concurenta”, a declarat Comisarul Margrethe Vestager, responsabil cu politica in domeniul concurentei.
Compania Alstom a anuntat ca regreta „ca masurile corective oferite, inclusiv imbunatatirile recente, au fost considerate insuficiente de catre Comisie. Masurile corective aveau o arie de acoperire extinsa si abordau toate problemele evidentiate de Comisie in ceea ce priveste semnalizarea si trenurile de foarte mare viteza. In plus, multi jucatori europeni credibili si cu o pozitie buna pe piata si-au exprimat interesul fata de pachetul de masuri corective, confirmandu-i astfel pe deplin viabilitatea.”
Cu toate acestea, CE a declarat ca dat fiind faptul ca partile nu sunt dispuse sa ofere masuri corective adecvate pentru abordarea acestor probleme (cu privire la semnalizare si trenuri de mare viteza), Comisia a blocat fuziunea pentru a proteja concurenta in industria feroviara europeana.
Conform CE, in urma unei investigatii aprofundate, Comisia a primit mai multe plangeri din partea clientilor, companiilor rivale, asociatiilor industriale si sindicatelor. De asemenea, Comisia a primit si comentarii negative din partea mai multor Autoritati Nationale privind Concurenta din Spatiul Economic European (EEA).
„Partile interesate erau ingrijorate ca tranzactia propusa ar fi putut afecta semnificativ concurenta si ar fi putut reduce inovarea in sistemele de semnalizare si materialul rulant de foarte mare viteza, ca ar fi putut duce la inchiderea companiilor mai mici si la preturi mai mari si mai putine alternative pentru clienti”, a declarat CE.
Analiza CE cu privire la sistemele de semnalizare a evidentiat ca tranzactia propusa ar fi eliminat un concurent foarte puternic de pe mai multe piete principale si urbane de semnalizare. Entitatea rezultata in urma tranzactiei ar fi devenit lider de piata incontestabil pe mai multe piete de semnalizare, mai ales in ceea ce priveste sistemul ETCS in EEA si in sistemele de centralizare independente din mai multe state membre, dar si pe piata metrourilor, unde compania astfel rezultata ar fi devenit lider de piata in furnizarea sistemelor de semnalizare pentru metrou CBTC.
In ceea ce priveste analiza pietei de material rulant de foarte mare viteza, CE a declarat ca tranzactia propusa ar fi redus numarul de furnizori prin indepartarea unuia dintre cei mai mari producatori de acest tip de trenuri din EEA. Entitatea astfel rezultata ar fi detinut cote de piata foarte mari atat in EEA, cat si pe o piata mai extinsa care cuprinde restul lumii cu exceptia Coreei de Sud, Japoniei si Chinei (care nu sunt deschise concurentei). De asemenea, ea ar fi redus semnificativ concurenta in detrimentul clientilor europeni. Partile nu au adus argumente suficiente pentru a explica de ce tranzactia ar fi avut efecte benefice specifice fuziunilor.