Comisia Europeană a concluzionat că o măsură germană de ajutor de stat în valoare de 1,9 miliarde de euro pentru sprijinirea DB Cargo este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. DB Cargo este o filială 100% a operatorului feroviar german Deutsche Bahn AG, deținut de stat și integrat pe verticală.
În urma unei plângeri din partea unui concurent, Comisia a deschis o investigație aprofundată în ianuarie 2022 în următoarele patru domenii:
- acordul deschis de transfer al profiturilor și pierderilor dintre DB AG și DB Cargo, în temeiul căruia DB AG acoperă pierderile DB Cargo din 2012;
- furnizarea de către DB AG de servicii intragrup către DB Cargo în condiții de preț potențial avantajoase
- condițiile avantajoase de finanțare de grup a împrumuturilor; și
- acoperirea parțială de către Fondul feroviar federal german a remunerațiilor pentru funcționarii publici care au fost angajați anterior de Deutsche Bundesbahn, fosta companie feroviară națională, și care sunt în prezent încadrați la DB Cargo.
Comisia a constatat că acordul de transfer al profiturilor și pierderilor implică ajutor de stat. Acordul a fost întrerupt și nu va mai fi în vigoare de la 1 ianuarie 2025. Comisia a constatat că celelalte trei măsuri nu constituie ajutor de stat. În opinia Comisiei, statul nu a influențat acordurile intragrup și împrumuturile acordate DB Cargo, care au fost tranzacții în cursul activităților zilnice obișnuite. De asemenea, Comisia a constatat că acoperirea parțială a remunerației funcționarilor publici a fost în conformitate cu condițiile pieței.
Comisia a evaluat ajutorul de stat acordat DB Cargo prin acordul de transfer al profiturilor și pierderilor în conformitate cu Orientările privind ajutorul pentru salvare și restructurare. Comisia a considerat acest ajutor compatibil cu piața internă, după ce a evaluat planul de transformare și restructurare în curs de desfășurare pentru DB Cargo, care prevede un pachet de măsuri de eficientizare a activităților societății și de reducere a costurilor acesteia, în vederea garantării viabilității sale pe termen lung până la sfârșitul anului 2026.
Comisia este convinsă că cesiunile de activități și active ale DB Cargo, angajate de Germania, vor atenua denaturările concurenței provocate de ajutorul de stat respectiv. De asemenea, Comisia a luat în considerare faptul că transportul feroviar de marfă este indispensabil ca alternativă cu emisii reduse la transportul rutier pentru a crea circuite logistice durabile. Prin urmare, Comisia a concluzionat că ajutorul este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat: este vorba despre un ajutor de stat în favoarea transportului feroviar.