CE adopta propunerea de mentinere a Canalului Manecii deschis dupa Brexit

In data de 12 februarie, Comisia Europeana a adoptat propunerea de mentinere a Canalului Manecii deschis dupa ce Marea Britanie iese din Uniunea Europeana la 30 martie 2019, fara un acord. Propunerea va contribui la diminuarea impactului semnificativ pe care scenariul unui Brexit fara acord l-ar putea avea asupra transportului feroviar si conectivitatii dintre UE si Marea Britanie.
Propunerea va asigura validitatea autorizatiilor de siguranta pentru anumite parti de infrastructura feroviara pentru o perioada limitata de trei luni pentru a permite implementarea solutiilor pe termen lung in conformitate cu legea UE. Acest lucru se refera, mai ales, la Canalul Manecii si va fi conditionat de mentinerea de catre Marea Britanie a unor standarde de siguranta identice cu cerintele UE. Acest lucru va asigura protectia pasagerilor care aleg transportul feroviar, siguranta cetatenilor si va evita perturbarea semnificativa a serviciilor de transport feroviar transfrontalier si a serviciilor de tip shuttle dupa retragerea Marii Britanii.
De la inaugurarea sa, Canalul Manecii a fost o legatura vitala intre Marea Britanie si Europa continentala deoarece 25% din comertul britanic cu Europa continentala traverseaza acest tunel. In fiecare an, 20 de milioane de pasageri, 2,6 milioane de masini si 1,6 milioane de camioane calatoresc intre Europa si Marea Britanie prin Canalul Manecii. Pe langa aceasta propunere, este esential ca autoritatile nationale si companiile interesate sa continue sa adopte toate masurile necesare pentru a fi in conformitate cu reglementarile UE privind licentele mecanicilor de locomotiva, accesul la piata, dar si certificatele de siguranta si autorizatiile necesare pentru operare in UE.
Propunerea vine pe fondul solicitarilor Consiliului European din noiembrie si decembrie 2018 de intensificare a lucrarilor de pregatire la toate nivelurile, dar si in urma adoptarii de catre Comisie a Planului de Urgenta in data de 19 decembrie 2018. Pana in prezent, 19 masuri legislative au fost propuse si 88 de notificari de pregatire au fost publicate.
CE declara ca masurile de ugenta nu pot si nu vor diminua impactul general al scenariului „fara acord”, nu vor compensa lipsa de pregatire si nici nu vor inlocui avantajele de a fi membru UE sau termenii favorabili ai unei perioade de tranzitie, asa cum este prevazut in Acordul de Retragere. Propunerea este temporara, limitata si va fi adoptata unilateral de UE. De asemenea, ea tine cont de discutiile cu Statele Membre.
Comisia Europeana va lucra indeaproape cu Parlamentul European si Consiliul European pentru a asigura adoptarea masurii legislative propuse astfel incat sa fie in vigoare la 30 martie 2019.
In cadrul Brexit-ului, exista doua scenarii principale posibile. Daca Acordul de Retragere este ratificat inainte de 30 martie 2019, legislatia UE nu se va mai aplica in Marea Britanie incepand cu 1 ianuarie 2021, dupa o perioada de tranzitie de 21 de luni. Acordul de Retragere include posibilitatea unei singure prelungiri a perioadei de tranzitie cu pana la 1 sau 2 ani. Daca Acordul de Retragere nu este ratificat pana la 30 martie, nu va exista o perioada de tranzitie, iar legislatia UE va inceta sa se mai aplice in Marea Britanie incepand cu 30 martie 2019. Acesta este scenariul „fara acord”.