Comisia Europeana a anuntat ca a alocat o finantare in valoare de 411 de milioane de euro prin Fondul de Coeziune pentru reconstructia nodului feroviar din orasul Łódź, Polonia. Orasul are doua gari principale, Łódź Fabryczna si Łódź Kaliska, care nu sunt conectate in momentul de fata. Astfel, Fondul de Coeziune va finanta constructia unei linii subterane intre aceste doua gari si catre gara Łódź Żabieniec din vestul orasului. Proiectul include si constructia a doua statii noi, Łódź Zielona si Łódź Ogrodowa, si ar trebui finalizat in ianuarie 2022.
Proiectul prevede un tunel diametral cu doua directii. O directie catre nord, catre gara Łódź Żabieniec, iar alta catre sud, catre gara Łódź Kaliska. Constructia tunelului reprezinta noua faza a lucrarilor care au ca obiectiv imbunatatirea nodului feroviar Łódź.
Anul trecut, PKP PLK a selectat consortiul format din Energopol Szczecin si Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów pentru constructia unui tunel feroviar de 7 km care sa lege gara Łódź Fabryczna de gara Łódź Kaliska. Planul include si constructia a doua statii subterane la intersectia strazilor Zielona / Zachodni si Kościuszki si la centrul comercial Manufaktura.
Prima faza a proiectului nodului feroviar Łódź vizeaza constructia unui tunel feroviar pe sectiunea Łódź Widzew – Łódź Fabryczna cu o noua statie in gara Łódź Fabryczna. Pentru prima faza a proiectului, consortiul Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor a fost selectat sa construiasca un tunel de 1,700m pentru conexiunea catre serviciile de transport de mare distanta si regional, dar si noua cladire a statiei, precum si pentru modernizarea unei sectiuni de 2.5 km de linii in directia Łódź Widzew. Gara moderna va deveni principala parte a unui nod feroviar multimodal care va lega reteaua de transport feroviar conventional, de autobuze, transportul public si transportul cu masinile personale in centrul orasului.
„In curand, locuitorii orasului vor putea sa se deplaseze mai rapid si vor beneficia de legaturi interregionale datorita unui sistem de transport eficient si ecologic. Imbunatatirea transportului feroviar in Łódź va stimula economia locala, comertul si turismul”, a declarat Comisarul pentru Politica Regionala, Corina Crețu.
Łódź este al treilea cel mai mare oras din Polonia si un centru economic major, iar unul dintre principalele obstacole in dezvoltarea transportului in regiune este legatura lipsa dintre cele doua gari.
In perioada 2007-2013, UE a investit 242 de milioane de euro in reconstructia hubului feroviar Łódź si in reabilitarea statiilor Fabryczna si Widzew, Fabryczna devenind cea mai moderna statie din tara.