Proiectul CDG Express începe să prindă contur, după două decenii de amânări

După aproape 20 de ani de când se vorbește despre dotarea celui de-al doilea aeroport european cu o legătură feroviară modernă, proiectul CDG Express începe să prindă contur.

CDG Express

Cu toate acestea, amploarea lucrărilor de infrastructură în curs de realizare sau planificate în nordul regiunii pariziene ar putea să întârzie punerea sa în practică până după Jocurile Olimpice din 2024, notează Rail Passion.

Acordul de construcție a liniei ferate pentru Aeroportul Charles de Gaulle trebuia semnat în decembrie 2018, astfel încât lucrările propriu-zise să înceapă în februarie 2019. Însă proiectul CDG Express intră din nou într-o fază de turbulență, cu o nouă consultare în regim de urgență și încă o mulțime de întrebări.

Între timp, termenul se apropie vertiginos. Și asta pentru că deschiderea programată pentru finele anului 2023 a acestei legături este unul dintre atuurile majore al dosarului candidaturii Parisului pentru organizarea Jocurilor Olimpice de Vară din 2024.

Două proiecte succesive pentru CDG Express

Primele studii realizate de SNCF, RATP și Aéroports de Paris (ADP) în cadrul unui grup de interese economice datează din 2000.

Beneficiarul a organizat o consultare prealabilă în perioada septembrie 2001 – februarie 2002. Apoi, dezbaterea publică s-a derulat în intervalul 25 august – 15 decembrie 2003.

Obiectivul acestei legături feroviare este de a oferi un nou serviciu, în condițiile supraaglomerării autostrăzilor A 1 și A 3 și disfuncțiilor liniei B a RER. Toată lumea este favorabilă punerii în practică a CDG Express, dar toți pledează deopotrivă pentru îmbunătățirea serviciilor RER B.

Primul proiect constă într-o legătură directă între Gara de Est și Aeroport printr-un tunel de 11 km care trebuie construit între Noisy-le-Sec și Tremblay-en-France. Programat pentru 2008, traseul ar fi trebuit parcurs în 15 minute.

Însă pe parcursul dezbaterilor s-a ivit un alt proiect, ceea ce se intenționează acum, pe linia existentă între La Plaine și Mitry, pe căile ferate eliberate prin modernizarea RER B, continuat de o linie nouă până la Terminalul 2. Și acest proiect ar urama să facă legătura tot cu Gara de Est.

Investiția este estimată la 640 milioane de euro, dintre care 120 milioane pentru materialul rulant.