vineri, februarie 16, 2024
spot_img

CCM la CFR SA. Creșteri majore de salarii la CFR SA de la 1 decembrie

Un nou CCM la CFR SA. Un număr ridicat de angajați CFR SA vor beneficia de creșteri semnificative de salarii după ce luni a fost semnat noul CCM, valabil pe 2023-2024.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

Semnarea a fost anunțată luni de către Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane într-o postare pe site-ul de socializare. „Azi, 04 decembrie 2023, Contractul Colectiv de Muncă 2023 – 2024 la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a fost redactat și asumat prin semnătură de către administrație și sindicate. În cursul zilei de mâine contractul va fi depus spre înregistrare la Inspectoratul Teritorial de Muncă București, potrivit dispozițiilor legale”, au afirmat liderii sindicali.

Un nou CCM la CFR SA

Practic, ar urma să fie aplicate noi salarii de bază brute stabilite astfel încât să se păstreze și să reflecte responsabilitățile avute de angajați.

„Se aplica și până acum (legea 195), dar nu la toată lumea. În statut erau înscriși doar coeficienții minimali de la care pleacă. În lege nu zice că trebuie să te duci în sus, dar dacă nu mai dai bani aplatizezi grila, nu mai e în functie de responsabilități”, explică pentru Club Feroviar Grigore Mare, liderul federației menționate.

„De la 1 decembrie va fi o nouă grilă în funcție de responsabilitate”, spune el. Sistemul actual se bazează pe două grile de salarizare. Una, cea prevăzută în legea 195 (între 1 și 2,2 coeficienți minimi de ierarhizare aplicați la salariul minim în plată, acum 3300 lei) și valorile din ultimul act adițional (al șaselea) la CCM 2019-2020 care prevede salarii minime și maxime pe câteva zeci de poziții, în funcție de studii, domeniu, categorii deținute. Aplicarea valorilor din legea 195 concomitent cu menținerea celor din actul adițional a dus la situații aberante în care angajați cu responsabilități diferite încasau aceiași bani.

Grigore Mare spune că încă nu se știe care e efortul bugetar al statului. „Pentru decembrie există resursele, nu e problemă, pentru 2024 fondul de salarii va crește substanțial, nu sunt încă calcule făcute, vom vedea”.

Pentru cei interesați de prevederile privind pensionarea, Grigore Mare explică că CCM semnat nu are legătură cu art 34 și 35 din legea 195. „În noua lege a pensiilor, toți cei care sunt în ordinul de ministru la siguranța cierculației vor fi încadrați în condiții speciale, odată cu intrarea în noua lege a pensiilor, ceea ce ne-am dorit. Acum, prin noua lege a pensiilor, toți sunt introduși la condiții speciale, ceea ce nu a fost până acum, au fost doar mecanicii de locomotivă. Articolul 34 rămâne în discuție, pe noua lege a pensiilor nu s-a putut. Retroactiv, nu produce efecte, dar întotdeauna există soluție pentru cei actuali. Din păcate, dacă în 2001 s-a pierdut grupa 1 sau ceea ce au devenit condiții speciale pentru unii, pentru alții e o gaură foarte mare”.

O altă nemulțumire a sindicatelor, finanțarea insuficientă a căii ferate, este o chestiune care nu se discută cu administrația CFR SA, ci care „se poate discuta doar la nivel de Guvern”.

Condiții dificile de muncă la CFR SA

Includerea ceferiștilor în rândul beneficiarilor de condiții speciale era justificată de Grigore Mare, în primăvară, prin condițiile de muncă dificile.

”Subfinanțarea cronică a sectorului feroviar din ultimii 15 ani a adus după sine o degradare accentuată a condițiilor de muncă în care își desfăşoară activitatea personalul feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare, acesta fiind obligat să lucreze cu predilecție sub cerul liber sau în spații insalubre, utilizând instalații și material rulant cu o vechime de peste 40 de ani, conceptul de normalizare a condițiilor de muncă fiind departe de a se realiza. Obligativitatea efectuării controalelor medicale şi psihologice a scos în evidență o creștere semnificafivă, la nivel național, a numărului de zile de concediu medical, a cazurilor de revenire la controalele medicale şi/sau psihologice la intervale de timp mult mai mici decât cele normale sau a cazurilor de inaptitudine fizică sau psihică, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică şi/sau psihică în rândul personalului feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare. Mai mult, în rândurile acestei categorii profesionale se înregistrează numeroase cazuri de decese, unele dintre acestea producându-se chiar la locurile de muncă, în timpul serviciului. Nu întâmplător, anterior datei de 1 aprilie 2001, funcțiile cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare erau încadrate în grupa 1 de muncă, regăsindu-se în Anexa 1 la Ordinul nr. 50/1990, cu avizele ulterioare pană la data de 31 august 1994. Având în vedere faptul că reevaluarea locurilor de muncă în vederea încadrării în condiții speciale a fost restricționată ulterior datei de 30 iunie 2005, în conformitate cu Hotărârea Guvernutui nr 2280 din 9 decembrie 2004 publicată în Monitorul Oficial nr. 1251 din 24 decembrie 2004, se impune nominalizarea personalului feroviar cu atribuţii şi responsabilități în siguranţa circulației feroviare în Legea privind sistemul public de pensii”, se arăta în expunerea de motive formulată de sindicaliști.

 

Negocieri în curs la CFR Călători

În ceea ce privește soarta CCM de la CFR Călători, acesta este în negociere între sindicate și administrație. Actualul contract expiră la 31 decembrie, însă sindicatele vor ca acesta să fie convenit până la 15 decembrie astfel încât noul buget de stat să includă noile drepturi salariale. Problemele sunt însă cam aceleași cu cele de la CFR SA. „La CFR Călători încă negociem, expiră la 31 decembrie. Vrem altul până în 15 decembrie, căci dacă stăm până în 31 decembrie vor veni să ne spună că nu e buget pe anul următor și că nu pot pune coeficienți de ierarhizare”, spune pentru Club Feroviar Rodrigo Maxim, lider sindical.

Ultimele Articole