spot_img
joi, ianuarie 20, 2022
spot_img

Categoria „Greaua moștenire”. Dan Costescu: Am găsit la CFR Călători buget cu 600 de milioane lei pierderi

Actualul director general al CFR Călători, Dan Costescu, afirmă că a găsit la sosirea sa la șefia companiei un buget cu 600 de milioane de lei pierderi. El ocolește posibila explicația a acestora: modul în care ARF a gândit subvenția acordată dar și faptul că decizia finală privind bugetul îi aparține.

Doru Cireașă

Dan Costescu a demisionat Dan Costescu director la CFR Călători
Dan Costescu a fost și ministru al Transporturilor

Dacă pe scena publică tot se poartă declarațiile privind greaua moștenire lăsată de predecesori (nu afirmăm că situația economică lăsată de fostul Guvern nu ar  fi poate dificilă și nu luăm apărarea acestuia, dar nici nu acuzăm), noua conducere a CFR Călători lasă să se înțeleagă că moștenirea primită de la vechii șefi e un buget pe pierdere de 600 de milioane de lei. Suma este uriașă.

”Nu e un secret pentru nimeni că CFR Călători se află într-o situaţie proastă. Acesta a fost şi motivul pentru care am fost solicitat şi numit de către Consiliul de Administraţie. În momentul preluării compania avea un buget întocmit pe o pierdere de 603 milioane lei şi estimase la 400 de milioane de lei datoriile la 30 martie 2020, generate de obligaţiile mai vechi care trebuiau onorate”, a declarat pentru News.ro directorul general al CFR Călători, Dan M. Costescu.

Acesta precizează că a fost nevoit să caute urgent măsuri pentru a mai reduce din rezultatul negativ şi că, odată implementate, pierderile CFR Călători vor fi mult mai mici.

”Din acest punct plecăm. Ştim ce avem de făcut şi sunt pregătite mai multe pachete de măsuri. Prin toate mecanismele legale posibile în acest moment şi deciziile pe care le-am luat, am reuşit în câteva zile să reducem 50 de milioane de lei din această pierdere. Primul pachet a fost implementat repede, iar celelalte intervenţii vor fi lansate de acum înainte. Trebuie însă să fim conştienţi că aceste intervenţii au termene de aplicare şi produc efecte pe perioade diferite, de la câteva săptămâni la luni sau chiar ani. Şi este la fel de important ca acestea să fie susţinute şi continuate pe termen lung de forţele politice, indiferent care sunt acestea sau conducerile companiei”, a mai spus CEO CFR Călători.

De unde apar pierderile de 600 milioane lei? Cea reală e 190 milioane lei, pe 2019

Există însă câteva semne de intrebare în privință declarațiilor făcute de actulul șef CFR Călători. Primul se referă la faptul că, până să devină public, există nu un proiect de buget în interiorul unei companii de stat ci mai multe schițe, vehiculate de diferitele direcții și care ulterior sunt puse cap la cap. Ceea ce contează este proiectul final de buget susținut de managementul companiei iar acesta va trebui însușit de actualul director general căci termenul de elaborare e 45 de zile de la aprobarea bugetului de stat, perioadă socotită din 5 ianuarie.

În al doilea rând informațiile Club Feroviar sunt că CFR Călători va încheia 2019 cu o pierdere de sub 190 milioane lei, inferioară celei aprobate prin bugetul anului trecut, de 430 milioane lei și celei aprobate la rectificarea bugetului de stat, de 340 milioane lei.

Atunci de unde pot rezulta cele 600 de milioane de lei pierderi menționate de Dan Costescu? Cel mai probabil referiririle se bazează pe declarații făcute anterior de liderii sindicali. Unii lideri au declarat recent că CFR Călători va pierde 600 de milioane de lei din cauza noului mecanism de calcul al subvenției, pus la punct de Autoritatea de Reformă Feroviară, condusă de Gigi Gavrilă.

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, repartizarea compensaţiei către fiecare operator de transport feroviar de călători se face în funcţie de un singur indicator, respectiv indicatorul „tren-km”, pe rang de tren, proporţional cu volumele de tren-km prevăzute a fi realizate în cadrul obligaţiei de servicii publice ce vor face obiectul contractelor de servicii publice şi a actelor adiţionale la acesta. Valoarea unitară a indicatorului tren-km se va calcula diferenţiat pe rang de tren, respectiv 64% pentru rangul de tren Regio şi 36% pentru rangul de tren InterRegio.

Prin art. 9.3 al contractelor de servicii publice ce urmează să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului, se va institui un sistem penalizator. Astfel, pentru o scădere a indicatorului călători-km cu un procent cuprins între 5% inclusiv şi 15% exclusiv, faţă de volumul total de călători-km realizat în cadrul obligaţia de serviciu public (OSP) contractat, se va aplica o penalitate de 3% din valoarea totală a compensaţiei calculată conform reglementărilor în vigoare. În cazul unei scăderi cu un procent cuprins între 15% inclusiv şi 30% inclusiv faţă de volumul total de călători-km realizat în cadrul OSP contractate, se va aplica o penalitate de 6%, iar pentru o reducere cu un procent de pes-te 30%, se va aplica o penalitate egală cu procentul nerealizat din valoarea totală a compensaţiei.

În cazul CFR Călători, din cele 48,66 milioane tren-km, aproape 30 de milioane sunt InterRegio şi, atunci, subvenţia nu va asigura diferenţa dintre venituri şi costurile de operare şi va duce undeva la o pierdere de peste 600 de milioane de lei pentru anul în curs.

Cu privire la acest aspect, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România a declarat pentru Agerpres: „ARF nu trebuia să intervină în zona comercială! Ei intervin în zona comercială, impunând un număr de călători. Dacă nu se realizează numărul de călători impus, atunci vin cu acele penalităţi de 3%, 6% sau dacă sunt mai mari de 30%, cu cât nu realizează se penalizează compensaţia, se reduce din compensaţie, ceea ce este un dezastru pentru toţi cei şase operatori, nu doar pentru CFR Călători. Numai că CFR Călători va fi mai afectată, pentru că are un număr foarte mare de trenuri, cam undeva la 1100 de trenuri care circulă în 24 de ore, astfel că la ei efectul va fi mult mai mare decât la ceilalţi cinci operatori. Aceştia fiind mai micuţi şi având un număr de tren-km şi trenuri mai puţine, sunt afectaţi mai puţin”.

Ultimele Articole