Afirmațiile lui Cătălin Drulă despre Metrorex, demontate punct cu punct. Pe partea economică

22 februarie 2021

Ieșirile publice ale lui Cătălin Drulă despre Metrorex au ținut agenda publică de la Transporturi în ultimele trei săptămâni. Ministrul a tunat și fulgerat împotriva creșterii fondului de salarii de la societatea de transport cu metroul și a lansat amenințări la adresa sindicatului condus de Ion Rădoi (fățișe), dar și la cea a conducerii executive, reprezentate de directorul general Gabriel Mocanu (mai voalate). Club Feroviar este în posesia datelor care demontează, punct cu punct, acuzațiile lui Cătălin Drulă.

Adrian Bărbulescu

Cătălin Drulă despre Metrorex

Ultima răbufnire publică a lui Cătălin Drulă pe tema situației de la Metrorex a avut loc nu mai devreme de vineri, la Aeroportul Henri Coandă, unde a participat la inaugurarea pistei 2, recent modernizată.

”Şi la Metrorex este aceeaşi situaţie de care vorbeam, de dezechilibru bugetar. A fost o situaţie de clientelism, de salarii bune care, în afară de cei care muncesc efectiv, sunt foarte mulţi pe lângă şi pe principiul de un loc bun – un salariu călduţ şi o toleranţă a administraţiilor succesive la creşteri salariale nefondate s-a ajuns într-o situaţie de dezechilibru major. A crescut bugetul de salarii, de cheltuieli cu personalul de la 300 de milioane (de lei – n. r.) la 900 de milioane (de lei – n. r.), aproape de trei ori în 5 ani. Dacă mai spuneţi o industrie din România, orice loc unde să fi crescut masa salarială fără ca şi compania respectivă să fi crescut de trei ori în termen de cotă de piaţă – şi asta nu s-a întâmplat. Veniturile la Metrorex au rămas constante, chiar şi în anii buni, şi nu au crescut deloc. Nu sunt mulţumit de managementul actual al Metrorex, ba chiar pare cumva că sunt în buzunarul de la piept al domnului Rădoi, acest veşnic lider de sindicat, şef de cartel şi vom lua măsuri şi acolo în perioada imediat următoare. Le veţi vedea şi le vom anunţa la momentul respectiv”, a tunat și fulgerat ministrul în fața presei.

Ce spune Cătălin Drulă despre Metrorex. Și ce ”uită”

Cătălin Drulă despre Metrorex mai multe trenuri pe Magistrala 4 metroul nu va circula de Înviere materiale de protecție la metrouLăsând show-ul deoparte și analizând la rece cifrele, lucrurile nu stau deloc așa. Da, cheltuielile totale cu salariile au crescut în perioada amintită de Cătălin Drulă, însă nu pentru că la Metrorex ar fi fost vreun dezmăț salarial, ci deoarece lungimea rețelei a crescut și cu siguranța circulației nu este de joacă. De asemenea, un rol important în creșterea, pe hârtie, a fondului de salarii l-a avut și fostul lider al PSD, Liviu Dragnea. Și vom demonstra acest lucru punct cu punct, în cele ce urmează, pe baza datelor publice ale societății de transport cu metroul bucureștean.

Să o luăm cu începutul. În anul 2017 a fost angajat personalul necesar punerii în funcțiune a  Magistralei 4, tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străuleşti, fapt ce a condus la creșterea fondului de salarii, a cheltuielilor sociale, a cheltuielilor cu tichetele de masă și a altor cheltuieli prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă. Astfel, creșterea cheltuielilor de natură salarială în 2017 față de cele din anul precedent a fost de aproximativ 20%.

Liviu Dragnea și Sorin Grindeanu au mărit artificial fondul de salarii la Metrorex

Cătălin Drulă despre MetrorexUn an mai târziu, contribuțiile obligatorii au trecut de la angajator la angajat conform Ordonanței de Urgență a Guvernului  nr. 79/2017 de modificare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal cu privire la trecerea contribuțiilor obligatorii de la angajator la angajat și Ordonanței de Urgență nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene.

Actele normative menționate, extrem de controversate în spațiul public la vremea respectivă, au fost adoptate de Guvernul condus de Sorin Grindeanu la insistențele președintelui PSD de la acea vreme, Liviu Dragnea. Acesta din urmă voia să demonstreze că salariile românilor au crescut cu 50%, așa cum se angajase PSD în programul de guvernare. Și au crescut, dar pe hârtie. La Metrorex, urmarea a fost creșterea cheltuielilor cu personalul în anul 2018 față de cele din 2017 cu peste 30%.

Nu se poate face rabat de la siguranța circulației

Subvențiile pentru transport feroviar programul Metrorex de Crăciun facturi scadente la Metrorex tren defect pe Magistrala 4 licitație pentru produse anti-covid la Metrorex metroul din ParisAjungem în 2019, când, în concordanţă cu prevederile instrucţiilor de lucru, ordinelor şi reglementărilor în vigoare, au fost angajate 354 persoane, fapt ce a condus la creșterea cheltuielilor cu personalul față de anul 2018 cu 22%.

Se impune precizarea că angajarea celor 354 de persoane a fost prevăzută în Memorandumul cu tema ”Aprobarea suplimentării numărului de personal operativ la Societatea Metrorex S.A. cu 354 persoane şi a fondului de salarii aferent în anul 2019, în concordanţă cu prevederile instrucţiilor de lucru, ordinelor şi reglementărilor în vigoare”. Concret, era nevoie de oameni în funcții cheie, de execuție, nu de conducere, cu atribuții în special în sfera siguranței circulației.

Memorandumul a fost avizat de către Consiliul de Administrație la data de 09.08.2018, a primit acordul Adunării Generale a Acționarilor la data de 10.08.2018 și a primit avizul Ministerului Transporturilor și al Ministerului Muncii și Justiției Sociale.

Nu în ultimul rând, trebuie amintit și faptul că în perioada 2016-2020 salariul minim pe economie a crescut cu 85%.

Pierderile Metrorex pe 2020 au fost mai mici decât cele prevăzute inițial

inundație la metrou trenuri Alstom pentru Magistrala 5 apă din tavan la metrou licitații la Metrorex metroul din Drumul Taberei criza de personal din domeniul feroviar teste la metroul din Drumul Taberei
Statia metrou Eroilor 2

Se mai impune precizat și faptul că în perioada 2017 – 2020 nu au fost alocate fondurile prevăzute în Contractul de Servicii Publice semnat între Metrorex SA și Ministerul Transporturilor, precum și pentru provizioanele provenite din activitatea de investiții, întrucât Metrorex SA nu are o lege de funcționare, atributul redactării acesteia fiind la nivel ministerial.

În plus, în anul 2019, pierderea Metrorex SA a fost de 331 milioane de lei, iar BVC 2020 a fost aprobat cu o pierdere de 328 milioane. Totuși, prin măsurile luate la nivelul conducerii executive în tot anul 2020 pierderea s-a redus la 170 milioane de lei, în condițiile pandemiei și în condițiile în care s-a pus în funcțiune Magistrala 5. Numai la salarii s-a făcut o economie de 57 milioane de lei, reprezentând aproximativ 10%.

Ministrului Cătălin Drulă i s-au comunicat toate aceste cifre.

Contractele de publicitate și pentru închirierea spațiilor, perfect legale

FOTO spectacular.ro

Alte ieșiri publice ale ministrului Transporturilor au vizat contractele încheiate de Metrorex pentru publicitate și închirierea spațiilor publice.

Aici trebuie punctat fatul că respectivele contracte sunt încheiate conform legilor în în vigoare la vremea respectivă (H.G nr.482/1999, Contractul de concesiune, OUG nr. 57/2019 – Codul administrativ). De asemenea, conducerea executivă doar a pus în aplicare hotărârile luate în acest sens de Consiliulul de Administrație și Adunarea Generală a Acționarilor, deci reprezentanții legali ai statului român.

Apoi, de-a lungul timpului, toate contractele și în special cele cu Sindomet Servcom SRL au fost verificate de Curtea de Conturi, de Corpul de Control al Prim Ministrului și investigate inclusiv de DNA. Toate aceste instituții au constatat că au fost încheiate cu respectarea prevederilor legale, iar faptele care au făcut obiectul controalelor nu au fost confirmate.

Metrorex a propus înființarea unei companii care să producă în România trenuri de metrou, tramvaie, vagoane și locomotive

Și achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 s-a realizat perfect legal, după parcurgerea tuturor etapelor uzuale de contestare (CNSC, Curtea de Apel).

Mai mult, la nivelul Metrorex S.A, încă din anul 2018 s-a propus înființarea unei companii la nivel național, care prin colaborare cu companii de profil din UE, în primul rând, să poată produce în România trenuri de metrou, tramvaie, vagoane și locomotive. Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat, s-ar fi putut negocia direct, conform Directivelor Europene, atât achiziția acestora, cât și contractele de mentenanță aferente.

Afirmațiile lui Cătălin Drulă despre Metrorex, demontate. Situația Magistralei 6

Mersul trenurilor de Aeroport se închide linia de Aeroport casele de bilete la CFR SA recepția liniei de OtopeniO altă situație în care se impun precizări referitoare la afirmațiile lui Cătălin Drulă despre Metrorex este cea legată de Magistrala 6 de metrou 1 Mai – Otopeni.

Ministrul Transporturilor a afirmat în mai multe rânduri că nu se justifică din punct de vedere economic construcția tronsonului Tokyo (Băneasa Shopping Center, mall-ul fugarului Puiu Popoviciu) – Aeroport Otopeni. Și aici sunt unele inadvertențe.

Astfel, proiectul respectiv are finanțarea, fiind asigurată printr-un acord încheiat între Ministerul Finanțelor Publice, ca reprezentant al statului român, și JICA, din partea statului japonez, acordul de împrumut fiind ratificat prin lege.

CITEȘTE și M6 devine metrou pentru Puiu Popoviciu. De ce nu folosim Gara Băneasa la adevărata capacitate?

Din punct de vedere operațional, este de analizat nu numai durata unei călătorii cu metroul între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, care, într-adevăr, este mai mare cu 40%, comparativ cu transportul feroviar de suprafață. Trebuie luat însă în calcul și faptul că frecvența de succedare a trenurilor de metrou este mai mare cu 60% față de cea a legăturii feroviare. Cu alte cuvinte, trenurile sunt mult mai dese, față de timpul de așteptare de 40 de minute în cazul trenului.

În plus, cele două trasee deservesc bazine demografice diferite, linia de metrou asigurând legături atât cu cartierele din partea de nord a orașului, cât și cu inelul feroviar, la linia de centură, precum și orașul Otopeni.  Prin continuarea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresul, care intersectează în zona Izvor – Hașdeu magistralele 1, 3 și 5, în zona Eroii Revoluției Magistrala 2, se realizează legături cu toate magistralele de metrou. De altfel, proiectul se numește Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă, și nu Legătura rețelei de metrou cu Complexul Comercial Băneasa.