Ministerul Transporturilor a stabilit valoarea estimată a lucrărilor pentru dublarea și electrificarea liniei Constanța-Mangalia. Aceasta este de 267,56 milioane de euro. Odată ce proiectul va fi adoptat de Guvern, CNCF CFR SA poate lansa licitația pentru proiectare și execuție.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat marți, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța-Mangalia”, lucrare de utilitate publică de interes național.
Pe linia ferată Constanţa-Mangalia, cu o lungime de 42,9 km: Constanţa – Agigea Ecluză (linie dublă şi electrificată – 9,6 km), Agigea Ecluză – Mangalia (linie simplă neelectrificată – 33,3 km) sunt amplasate șase staţii CF: Constanţa, Agigea Nord, Eforie Nord, Eforie Sud, Costineşti, Mangalia, două halte de mişcare: Agigea Ecluză H.m. și Neptun H.m. și patru puncte de oprire: Tuzla h, Pescăruș h, Costineşti Tabără h.c., Neptun h.c. Viteza maximă este de 80 km/oră pentru trenurile de călători, iar pentru trenurile de marfă este de 60 km/oră. Modul de remorcare al trenurilor este tracţiune diesel-electrică. Circulaţia trenurilor se desfăşoara pe bază de bloc de linie automat, doar între Constanţa şi Eforie Nord, iar între Eforie Nord şi Mangalia – la cale liberă.
Lucrările care se vor face pe traseu
Lucrările prevăzute vizează:
– electrificarea, dublarea şi reabilitarea liniei – prin electrificarea liniei Agigea Ecluză-Mangalia în completarea tronsonului Constanţa-Agigea Ecluză se va putea circula cu tracţiune electrică pe distanţa Cosntanţa-Mangalia, eliminându-se astfel tracţiunea diesel-electrică;
– creşterea gradului de siguranţă prin reabilitarea liniei c.f., a lucrărilor de artă, realizarea lucrărilor de consolidare necesare şi eliminarea astfel a restricţiilor de viteză;
– reducerea timpului de călătorie prin creşterea vitezei maxime de circulaţie permise de traseu pe distanţa Constanţa-Mangalia şi eliminarea necesităţii schimbării locomotivei în staţia Constanţa;
– un mers cadenţat la 30 de minute al trenurilor de călatori pe distanţa Constanţa-Mangalia;
– creşterea gradului de confort în transportul de călători prin modernizarea peroanelor, a clădirilor de călatori, precum şi a altor facilităţilor oferite în staţii/puncte de oprire în conformitate cu normele STI;
– post de operare central CEL Eforie Nord – Mangalia amplasat în clădirea CMT Constanţa + echipamente necesare ERTMS nivel 2 pentru linia Constanţa-Mangalia.
De asemenea, linia va fi dublată între Costinești și Mangalia.
Circulaţia trenurilor se va efectua pe linie dublă electrificată, pe 26,4 km (9,6 km ax Constanța – ax H.m. Agigea Ecluză + 16,8 km ax Costinești – ax Mangalia) și linie simplă electrificată pe 16,5 km (ax H.m. Agigea Ecluză – ax Costinești). Linia va fi înzestrată cu instalaţie de centralizare electronică de linie (CEL) şi ERTMS Nivel 2. Instalația de centralizare electronică de linie CEL va fi operată dintr-un post central care va fi amplasat în clădirea CMT Constanța.
Proiectul include: 23 de podețe noi, un pod de încrucișare, patru poduri, patru pasaje inferioare, un pasaj pietonal, o substație tracțiune CFR/Enel.
Dublarea și electrificarea liniei Constanța-Mangalia, în cifre
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 1.669.048 mii lei, din care lucrări de construcții montaj (inclusiv TVA) – 1.331.697 mii lei.
Valoarea totală a investiției include și exproprieri și relocări de utilități, așa că valoarea propriu-zisă a investiției este cea a lucrărilor de construții montaj, echivalentă a 267,56 milioane de euro.
Capacități:
– lungime cale ferată modernizată (linie simplă) – 16,50 km;
– lungime linie dublă – 28,20 km.
Durata de execuție a investiției: 24 de luni.