Cât de valoros este metroul bucureștean

28 martie 2020

Guvernul a publicat în Monitorul Oficial textul H.G. 2018/2020, act legislativ prin care se aprobă noua valoare de inventar a metroului bucureștean, luat în concesiune de Metrorex de la statul român. Actul legislativ precizează că „se aprobă actualizarea valorii de inventar a unor bunuri aflate în domeniul public al statului și în concesiunea Societății Comerciale de Transport cu Metroul București “Metrorex” – S.A.

Doru Cireașă

Metroul bucureștean este valoros
Fiecare kilometru de metrou are o valoare de inventar de șapte milioane euro. Metroul bucureștean este valoros.

Actul legislativ precizează că „se aprobă actualizarea valorii de inventar a unor bunuri aflate în domeniul public al statului și în concesiunea Societății Comerciale de Transport cu Metroul București “Metrorex” – S.A., unitate aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, ca urmare a reevaluării în condițiile legii, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre”.

Actualizarea a fost făcută în conformitate cu OG 81 din 2003 și cu legea de aprobare a ordonaței, respectiv 493/2003.

De ce este valoros metroul bucureștean. Tunelurile și galeriile sunt explicația

Potrivit noului act legislativ valoarea totală a bunurilor de inventar este de 3,07 miliarde lei. Cea mai mare parte a valorii provine din tunele și galerii de metrou pe magistrala I (694,1 milioane lei), tunele și galerii de metrou pe magistrala II (426,29 milioane lei), tunele și galerii de metrou pe magistrala III (314 milioane lei). Tunelurile și galeriile la magistrala IV fac 153,26 milioane lei, iar peroanele și spațiile tehnice, accesele acoperite sunt următorul activ de inventar ca valoare al Metrorex, cu valori însumate de alte sute de milioane de lei.

Actul legislativ menționează valorile de inventar și pentru linii de contact, alimentare cu energie electrică a trenurilor de metrou, comandă și control la distanță, circulație în sistem dispecerat, instalații de ventilație, sanitare, termice, etc. Evaluarea a avut loc în aprilie 2018, se menționează în document.

Care este valoarea unitară de inventar

Ce înseamnă aceasta pentru întreaga a rețea a metroului? Luând în considerare că lungimea totală a rețelei este de aproape 80 de kilometri, media valorii de inventar pe kilometru este de 37,5 milioane lei, respectiv 7,6 milioane euro pe kilometru.

Noii kilometri, de zece ori mai scumpi

Noile proiecte presupun însă costuri mai mari, potrivit informațiilor oferite de foști directori generali ai Metrorex.

Un km de linie de metrou construit pe Magistralele 4 şi 5, cu tot ce implică o construcţie de asemenea anvergură, respectiv toate dotările necesare unei funcţionări la parametrii proiectaţi şi impuşi de o deplină siguranţă a transportului şi un confort adecvat pentru călătorii transportaţi, costă aproximativ 95 milioane de euro.

Nu există un preţ standard în România sau în Europa pentru construcţia magistralelor de metrou. Acesta este calculat în funcţie de condiţiile de amplasament existente, de cerinţele de transport, de dotarea staţiilor şi de multe alte elemente care sunt identificate în cadrul studiilor de fezabilitate. „În medie, Magistrala 4 si 5 de metrou respectiv Parc Bazilescu – Lac Străuleşti şi Eroilor-Drumul Taberei costă aproximativ 95 milioane de euro/km. Tot ce cuprinde un km de metrou funcţional (inclusiv staţii şi depouri) este inclus în această sumă: execuţia lucrărilor de structură tunele circulare şi galerii, cale de rulare, exproprieri, devieri de reţele, eliberarea amplasamentelor, guri de ventilaţie sau orice alte instalatii care au corespondent din subteran la suprafaţă, instalaţii electrice şi sanitare pentru zonele publice şi tehnice, instalaţii de înaltă şi medie tensiune, puţuri de mare adâncime, instalaţii de transport călători (lifturi şi escalatoare), etc. O magistrală de metrou este o instalaţie foarte complexă, care cuprinde şi lucrări deosebite pentru o siguranţă a traficului la cele mai înalte standarde tehnice“, spunea recent, potrivit Capital.ro, un director de investiții al companiei de transport.

Magistrala 6, mai ieftin de făcut

Magistrala 6, din punct de vedere al costurilor estimate, este mai ieftină, respectiv de aproximativ 75 milioane de euro/km. „În zona traseului proiectat, respectiv de la staţia 1 Mai existentă, cartierul Pajura, Expoziţiei, Baneasa, DN1, spre Aeroportul Otopeni exproprierile sunt de o anvergură mai mică , reţelele de utilităţi nu mai sunt atât de numeroase ca în Bucureşti, iar traseul nu este situat la o adâncime la fel de mare. Pe Magistrala 5, numai devierea tuturor reţelelor necesare eliberării amplasamentelor staţiilor şi interstaţiilor a costat aproximativ 70 milioane de lei“, spunea directorul de investiții.

De unde provine diferența kilometru nou – kilometru vechi

Diferența mare dintre costul de realizare a unui kilometru de rețea de metrou și valoarea de inventar provine din faptul că ultimul parametru include amortizarea investiției inițiale.

Lungimea retelei de metrou a municipiului Bucuresti se întinde pe 71.00 km c.d. distribuiți pe patru linii magistrale și 53 de stații.