Ministerul Transporturilor și Infrastructurii propune alocarea unor sume importante de la bugetul de stat pentru modernizarea semnalizării feroviare, trecerea la ERTMS 2 între Constanța și Predeal, secțiuni pe care găsim în prezent, în cel mai bun caz, ERTMS 1.
Proiectul de act normativ elaborat de către Ministerul Transporturilor, disponibil aici, propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Implementarea măsurilor necesare funcționării sistemului ERTMS pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar”, lucrare de utilitate publică de interes național.
Modernizarea semnalizării feroviare
Tronsonul de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța este situat pe Coridorul TEN-T Rin-Dunăre. Celelalte secțiuni ale coridorului sunt planificate pentru finanțare prin diferite programe europene. Parametrii tehnici ai acestui tronson de cale ferată trebuie să respecte în totalitate regulamentele şi directivele UE privind interoperabilitatea pentru eliminarea blocajelor care limitează competitivitatea rețelei feroviare române în Europa.
Programul estimativ de punere în funcțiune a sistemului ERTMS nivel 2 este precizat în Programul Național de Acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) aprobat prin HG nr. 651 din 18 mai 2022, realizat pe baza viitoarelor finanțări europene obținute pentru dezvoltarea și realizarea interoperabilității rețelei feroviare, astfel:
- Predeal – Câmpina: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Câmpina – Brazi: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Brazi – Buftea: pus în funcțiune 2022;
- Buftea – Chitila: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- București Băneasa – Fundulea: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Fundulea – Fetești: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Fetești – Constanța: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026.
Pe secțiunea de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța, lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare s-au realizat în perioada 2000 – 2013 în cadrul mai multor proiecte.
Obiectivul principal al acestui proiect de investiții, lucrare de utilitate publică de interes național, vizează implementarea sistemului ERTMS nivel 2 pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R (partea de comunicații radio) pe rețeaua primară de transport feroviar.
În contextul realizării unei piețe unice europene de transport, a fost dezvoltat sistemul ERTMS nivel 2 prin care s-au stabilit regulamente pentru uniformizarea sistemelor de semnalizare (STI CCS) și a regulilor de exploatare (STI OPE) feroviară între țările membre.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este 2.160,662 milioane lei.
Capacități:
– Lungime cale ferată echipată ERTMS nivel 2 (linie dublă) – 369 km;
– Clădire Centru Control Operațional București – 1 buc.
Durata de execuție a investiției: 36 de luni.
Finanțarea obiectivului de investiții de utilitate publică de interes național se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate ,,C.F.R.”– S.A., precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor prevăzute anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Europa discută de ERTMS 3, noi ne chinuim cu 2
Trecerea la ERTMS nivel 2 are loc în condițiile în care la nivel european se discută din ce în ce mai mult de nivelul 3. Nivelul 3 ETCS (elementul de semnalizare din cadrul ERTMS) se bazează pe o soluție radio totală. Poziția unui tren este raportată către RBC (Radio Block Centre) cel puțin la fiecare cinci secunde. Aceste informații se bazează pe datele obținute de la o serie de eurobalize montate pe calea ferată, furnizate la intervale care depind de precizia pozițională necesară (de exemplu, atunci când este necesară o oprire de precizie). Referința de poziție obținută este apoi incrementată de odometria (identificarea poziției cu ajutorul coordonatelor) precisă de la bordul trenului care calculează distanța parcursă de la ultima baliză.
Această actualizare constantă a poziției și a vitezei permite trenurilor următoare să se apropie de cel din față prin ajustarea informațiilor MA (Autoritatea de circulație) afișate mecanicului. Câștigul potențial în materie de capacitate este semnificativ.