Guvernul ia azi în discuție o decizie privind casarea unor macazuri luată de CFR SA acum trei ani

26 martie 2020

Pe ordinea de zi a ședinței de joi a Guvernului se află un proiect de Hotărâre privind casarea unor macazuri și a unor linii de cale ferată care nu mai sunt folosite de ani buni. Consiliul de Administrație al CFR SA a aprobat aceste măsuri în urmă cu mai bine de trei ani de zile.

Adrian Bărbulescu

casarea unor macazuri

La punctul 13 pe ordinea de zi a ședinței de Guvern care va avea loc în această după amiază se află un proiect de Hotărâre privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA – Sucursala Regională CF Bucureşti, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz. Informația se regăsește într-un comunicat de presă dat publicității de Palatul Victoria.

Se intenționează casarea unor macazuri și a unor linii de pe secțiile L4 Titu și L6 Ploiești

În expunerea de motive a proiectului de act normativ se precizează că este vorba de mijloace fixe de interes public aflate pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Bucureşti, aferente secţiilor L4 Titu și L6 Ploieşti. În cazul primei secții, mijloacele fixe respective sunt în comuna Crângurile, satul Pătroaia, județul Dâmbovița, pe linia 901 – km CF 77+941 – km CF 78+684. Este vorba de 1,257 km de linie de cale ferată și opt aparate de cale (macazuri). Valoarea de inventar a acestora este de 96.784,42 lei.

Referitor la Secția L6 Ploieşti, este vorba de comuna Măneciu, județul Prahova, intervalul de cale ferată Măneciu – Homoraciu. Lungimea reală totală a liniilor de cale ferată propusă spre casare este de 197 de metri, la care se adaugă două aparate de cale, toate acestea având o valoare de inventar de 135.496,48 lei.

Liniile și macazurile propuse spre casare nu mai sunt folosite de ani buni

”Liniile şi aparatele de cale nu mai sunt circulate, nu mai prezintă utilitate funcţională, nu se mai utilizează în activitatea de exploatare şi au un grad avansat de uzură, motiv pentru care este justificată încetarea uzului sau interesului public național, deoarece nu mai pot fi utilizate pentru scopul iniţial. Mijloacele fixe în cauză aparţin domeniului public al statului, fac parte din categoriile Linii ferate de circulaţie şi aparate de cale, interoperabile şi neinteroperabile şi sunt în staţia de cale ferată Pătroaia – linia 1, aparatele de cale nr. 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9 şi 10, diagonalele 1/7, 2/8 şi 4/6 (cf. nr. MF 147766 parţial CF 70820 – Crângurile, județul Dâmbovița) şi în staţia de cale ferată Măneciu – liniile 1R şi 2R, aparatele de cale nr. 21 şi 23 (cf. nr. MF 147767 parţial CF 22145 – Măneciu, județul Prahova)”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Interesant este însă de când Guvernul tot amână oficializarea deciziei luate de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA. Ei bine, gestionarul infrastructurii feroviare din România a obţinut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor nr. 3/30.01.2017. Adică de mai bine de trei ani de zile.

Bugetul CFR SA pe 2020, pe ordinea de zi a ședinței de Guvern

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de azi se mai află un act normativ cu impact în domeniul feroviar, și anume bugetul CFR SA pe 2020.

Pentru acest an gestionarul infrasructurii feroviare are programate pierderi în valoare de 392,66 milioane de euro, echivalentul a aproximativ 80 milioane de euro. Veniturile totale sunt estimate la puțin peste patru miliarde de lei, din care veniturile din exploatare reprezintă 3,88 miliarde de lei. De cealată parte, veniturile totale ale CNCF CFR SA sunt bugetate la 4,4 miliarde de lei, dintre care cheltuieli de exploatare 4,28 miliarde de lei.

Bugetele CFR Călători și CFR Marfă au fost adoptate de Executiv săptămâna trecută.

CITEȘTE și Bugetul CFR SA pe 2020 intră joi în dezbaterea Guvernului. Pierderi de 80 milioane de euro