Electroputere VFU Pașcani: O carieră în industria feroviară oferă stabilitate pe termen lung

28 august 2020

Electroputere VFU Pașcani face apel la tineri să opteze pentru o carieră în industria feroviară, care le poate oferi o stabilitate pe termen lung. Compania din Grupul Grampet se confruntă și ea, ca toate societățile din acest domeniu, cu o criză acută de personal calificat.

Adrian Bărbulescu

carieră în industria feroviară Automotorul Electroputere VFU Pașcani

Club Feroviar a lansat recent o campanie de informare, în cadrul căreia am ”luat pulsul” industriei feroviare din România, pentru a vedea cum s-au adaptat companiile din domeniu la noile provocări generate de pandemia de coronavirus de tip nou.

”Principala problemă pentru industria transportului de marfă pe calea ferată rămâne lipsa forței de muncă specializată, precum și faptul că multi dintre angajații existenți se află deja în pragul vârstei de pensionare. Interesul tot mai scăzut al tinerilor pentru școlile profesionale sau finalizarea lor fără a dezvolta pasiunea pentru meseriile feroviare, precum și lipsa de atracție a noilor generații față de industria grea fac ca succesiunea pentru posturile cheie să devină principala provocare pentru oamenii de HR din acest domeniu”, spun oficialii companiei din Pașcani.

O carieră în industria feroviară are multiple avantaje

În ciuda dificultăților, ei își păstrează optimismul și se declară hotărâți să performeze în continuare, prin adaptarea la noile cerințe.

Și își mențin și speranța că industria feroviară va întineri din punctul de vedere al forței de muncă, făcând în acest sens un apel la tineri: ”Fie că vorbim despre reparația, întreținerea sau modernizarea materialului rulant, domeniul transportului feroviar va oferi mereu noi provocări pentru cei ce doresc să își construiască o carieră în aceasta industrie, oferindu-le în același timp stabilitate pe termen lung. Preocuparea permanentă pentru dezvoltarea produselor, precum și adaptarea acestora la cerințele utilizatorilor actuali necesită atât dezvoltarea unor abilități tehnice solide, acumularea unei experiențe practice semnificative la locul de muncă, cât și abilități de comunicare și de lucru în echipă”.

Șomaj tehnic pentru o scurtă perioadă

Evident, și activitatea Electroputere VFU Pașcani a fost afectată, pe toate planurile, de pandemia de coronavirus. Criza sanitară a dus la o scădere a veniturilor și implicit a volumului de muncă în toate industriile, domeniul feroviar nefăcând excepție. Cu toate acestea, ținând cont de faptul că angajații reprezintă cea mai importantă resursă, compania și-a concentrat eforturile în vederea păstrării tuturor locurilor de muncă.

Astfel, din totalul de peste 7.000 de angajați ai Grupului GRAMPET, numai pentru 600 dintre ei, respectiv personalul Electroputere VFU Pașcani, au fost trimiși în șomaj tehnic și doar pentru o perioada scurtă de timp. Totodată, au fost implementate proceduri pentru rularea angajaților acolo unde acest lucru a fost posibil și revenirea în activitate a fost făcută treptat, oferind prin toate mijloacele un climat de siguranță.

Carieră în industria feroviară. Inovarea și digitalizarea au ajutat compania să treacă peste criză

În acestă perioadă, compania din Pașcani a fost nevoită să adapteze întreg procesul de producție la noile reguli, să lucreze în echipe mai mici sau prin mijloace electronice, într-un domeniu în care prezența fizică în fabrică e absolut necesară pentru desfășurarea activității.

”Încă de la înființare, la nivelul Grupului GRAMPET am promovat o cultură a inovării, investind constant resurse pentru proiecte de digitalizare şi tehnologie. Astfel, gradul avansat de digitalizare ne-a ajutat mult și intenționăm să accelerăm astfel de proiecte și să utilizăm tehnologii noi care vor genera valoare atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri”, spune conducerea Electroputere VFU Pașcani în răspunsul trimis către Club Feroviar.

Decidenții politici au rămas la declarații

Acum, lucrurile revin susținut la normal. ”Odată cu instituirea măsurilor de relaxare, activitatea s-a reluat treptat, astfel încât ne așteptăm ca în perioada următoare volumele lunare să fie comparabile cu cele de anul trecut. Evoluţia pentru lunile care au mai rămas din acest an va depinde de modul în care își va reveni activitatea economică la nivel global şi, desigur, va fi în strânsă legătură cu evoluția epidemiologică”, mai spune conducerea societății.

Cât despre ajutorul primit din partea decidenților politici, situația a rămas mai degrabă la nivel declarativ decât concret: ”Așa cum a mai declarat și președintele Grupului GRAMPET, domnul Gruia Stoica, ne confruntăm cu toții cu această criză de mai mult de cinci luni, însă din păcate nu avem un plan clar pentru susținerea transportului feroviar. Știm că organizația patronală (OPSFPR) din care compania noastră face parte a transmis autorităților propuneri cu impact imediat, de natură să ajute operatorii feroviari să depășească această perioadă dificilă și avem încredere că se vor găsi soluții cât de curând pentru a sprijini sectorul transportului feroviar”.