Noua Lege a pensiilor, care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie, conține tot mai multe capcane pentru ceferiști. Azi vă prezentăm în exclusivitate o nouă capcană, de această dată întinsă în calea feroviarilor care lucrează la Siguranța Circulației. Sau, mai bine spus, credeau că lucrează.
Săptămâna trecută, Club Feroviar dezvăluia cum aproximativ 10.000 de ceferiști vor fi păcăliți prin noua Lege a pensiilor.
Acum vă prezentăm partea a doua a acestei păcăleli, care ne-a fost sesizată de președintele Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale de la CFR Călători, Mihai Cantea (foto), licențiat în Drept din anul 2005 și specializat în Dreptul Muncii. Practic, prin intrarea în vigoare a noii Legi privind sistemul public de pensii din România ceea ce era valabil în urmă cu patru ani nu mai este valabil acum.
Noua Lege a pensiilor a intrat în vigoare pe 1 septembrie
Legea 360/2023 (a pensiilor) a intrat în vigoare pe 1 septembrie și continuă să producă surprize, de cele mai multe ori neplăcute, mai ales pentru cei care au lucrat sau lucrează în sistemul feroviar. Mii de foști ceferiști s-au trezit cu pensiile tăiate, ce-i drept doar pe hârtie deocamdată, însă ele nu vor mai crește ani buni, așa că vor fi erodate de inflație, ”pas cu pas”, pentru ca să-l parafrazăm pe (încă) președintele Klaus Iohannis.
Din păcate, aceasta nu este singura veste proastă pentru ceferiști. O alta, care de această dată îi vizează de cei aflați acum în activitate la societățile și companiile feroviare de stat sau private, vine de la art. 28, alin. (2), litera l) din Legea 360/2023, unde se arată că sunt încadrate în condițiile speciale de muncă „activitățile care vizează siguranța circulației”. Această prevedere este diferită de art. 38 din Legea 195/2022 privind Statutul Personalului Feroviar, sintagma este următoarea: „lista funcțiilor și meseriilor cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației”. Între cele două norme juridice există diferențe, aparent nesemnificative pentru neștiutorii în ale dreptului, însă de fapt acestea sunt majore, fiindcă nu trebuie confundate „funcțiile și meseriile” (cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare), cu „activitățile” (care vizează siguranța circulației feroviare), spune Mihai Cantea.
A nu se confunda funcțiile cu activitățile
Funcțiile și/sau meseriile, precum și locurile de muncă sunt definite în Codul Muncii. Prin urmare, „activitățile” sunt legate de locul de muncă și se regăsesc în fișa postului sub forma „atribuțiilor” salariatului, iar „funcția și/sau meseria” sunt legate calificarea profesională a angajatului. Aceste funcții și/sau meserii sunt regăsite în statele de funcții, care la rândul lor se regăsesc în organigrama angajatorului (direcții, secții, birouri, compartimente etc). De exemplu, funcția de casier CF este regăsită în Ordinul de ministru (anexă la Legea 195/2020), dar această funcție nu are activități de siguranța circulației feroviare (conform art. 28, alin. 2, lit. l din Legea Pensiilor).
”Pe cale de consecință, ceferiștii sunt păgubiți a doua oară, o dată prin efectul recalculării pensiilor (scăderea pensiilor) și a doua oară prin faptul că art. 28, alin. (2), lit. l) din această lege nu se aplică tutoror salariaților încadrați pe funcții și/sau meserii cu atribuții în siguranța circulației feroviare, dacă activitatea lor nu concură la siguranța circulației. Legiuitorul, dacă voia să încadreze locurile de muncă ale salariaților regăsiți în anexa la Legea 195/2020, trebuia să preia formularea din această lege, și anume <funcțiile și/sau meseriile cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației>. În acest sens este reglementarea de la art. 28, alin. (1), lit. d) unde se face trimitere la anexele nr. 2 și 3”, explică liderul sindical.
CITEȘTE continuarea articolului pe site-ul Carieră Feroviară în România, unde vei putea vedea și ce funcții nu se încadrează la Siguranța Circulației, cum pot apărea diferențe între operatori și între colegi care fac serviciul pe același tren.