Candidatul PLUS la Primăria București: A avut 177 milioane euro pentru tramvaie, n-a cheltuit nimic

28 ianuarie 2020

Candidatul PLUS la Primăria generală a Capitalei, Vlad Voiculescu, a criticat luni bugetul publicat pentru 2020. Veniturile sunt „umflate”, iar cheltuielile realizate sunt foarte mici față de primele. La Transporturi, alocările merg pentru subvenție nu pentru investiții.

Doru Cireașă

La partea de transport în comun Vlad Voiculescu a susținut că există sume mari prinse în buget dar care nu sunt cheltuite. „Existau bani pentru transport în comun şi termoficare. Erau 177 milioane de euro disponibili pentru tramvaie şi 180 milioane de euro pentru termoficare. Şi nu au fost atraşi nici în 2017, nici în 2018 şi nici în 2019”, a spus Voiculescu într-o conferință de presă.

Referirea lui Voiculescu este făcută la licitația de achiziție a câteva zeci de tramvaie spre finele anului trecut. Societatea de Transport Bucureşti (STB) a lansat la finele lunii septembrie licitaţia pentru achiziţia a 40 de tramvaie noi de 18 metri lungime. Valoarea estimată a achiziţiei este de 307,6 milioane de lei, cu posibilitatea suplimentării cu 461,4 milioane, dacă va fi comandat un lot suplimentar de 60 de tramvaie.

Banii însă nu au fost folosiți din cauza faptului că unul dintre participanți a copntestat licitația la CNSC, după o decizie arbitrară de desemnare drept câtigătoare a contyractului o firmă turcească.

Vlad Voiculescu a mai spus luni că aşteptările Primăriei de la atragerea de fonduri europene, precum şi cele din capital, sunt nerealist de mari.

“Sunt estimate venituri de 479 – 480 milioane din sume primite de la UE. Dar PMB e un contra performer, la acest capitol. În 2018 a atras doar 34% din cât şi-a propus, iar în 2019 a atras doar 8%. Adică de 12 ori mai puţin decât a promis! Şi acum ne spune că va primi jumătate de miliard?!

“Jumătate din buget se duce, din nou, pe două domenii în care nu s-a investit corespunzător. La capitolul Transporturi candidatul USR a afirmat că fondurile merg către subvenționarea transportului nu către investițâii în infrastructura acestuia și echipamente de transport.

„Unul dintre ele este transportul în comun (banii se duc mai ales pe subvenţii, ca investiii aproape ioc!)”, a afirmat el.

Proiectele de investiții în linii de tramvai ale Bucureștiului

Proiectul afișat zilele trecute în dezbatere publică pe site-ul municipalității prevede pe hârtie alocații pentru proiectele de infrastructură de transport ale Capitalei. Cheltuielile pentru investiții sunt estimate la aproximativ două miliarde de lei.

Proiectele sunt prezentate în detaliu aici.

Pentru pasajul pietonal subteran de la Piața Eroii Revoluției se alocă în acest an 4,3 milioane de lei. Valoarea totală a proiectului, care bate pasul pe loc de mai bine de zece ani de zile, este de 22,21 milioane de lei, din care până la 31 decembrie 2019 au fost cheltuiți aproape 12 milioane. Pasajul va subtraversa liniile de tramvai, dinspre Cimitirul Bellu, și va face legătura cu stația de metrou Eroii Revoluției. Străpungerea Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu primește 20,5 milioane de lei din bugetul Primăriei Capitalei pe 2020. Proiectul acesta se estimează că va fi gata în acest an cu podul peste râul Dâmbovița. Acest proiect este parte a viitoarei linii de tramvai Berceni-Pipera.

Pentru proiectul de reabilitare a sistemului rutier și a liniei de tramvai pe Bulevardul Liviu Rebreanu, în cursul acestui an va fi alocată suma de 4,9 milioane de lei. Valoarea totală a proiectului a fost de 177,2 milioane de lei.

Pentru refacerea liniei de tramvai de pe Bulevardul Aerogării se propune alocarea a cinci milioane de lei în 2020. Valoarea totală a proiectului este de 58,7 milioane de lei, din care până la 31 decembrie a fost cheltuită suma de 38,11 milioane. Cel mai probabil, suma de cinci milioane de lei va merge la finalizarea buclei de întoarcere a tramvaielor liniei 5 de la Aeroportul Băneasa.

Un obiectiv de investiții important prins în proiectul de buget al PMB pe 2020 este reabilitarea sistemului rutier și a liniei de tramvai pe Șoseaua Pantelimon. În acest an va fi alocată suma de 83,9 milioane de lei, pentru finalizarea parcării de tip park&ride și a buclei de întoarcere a tramvaielor de la Cora Pantelimon (Granitul). Pe lista de investiții majore a Primăriei Capitalei, cuprinsă în proiectul de buget pe 2020, se află și un alt obiectiv, Este vorba de Penetrația Prelungirea Ghencea – Domnești și supralărgirea Bulevardului Ghencea și a Străzii Brașov și Terminalul tramvaiului 41. Este vorba de un proiect în valoare totală de 564,67 milioane de lei, din care până la finele anului trecut s-a cheltuit suma de doar 23,5 milioane de lei. Pe 2020 în proiectul de buget este inclusă suma de 50 milioane de lei. Proiectul va include și o linie de tramvai nouă pe Prelungirea Ghencea.