Compania poloneză, ce are un contract de livrare a 92 de trenuri electrice regionale și inter-regionale cu ARF, a anunțat zilele trecute când vor intra în România primele trenuri PESA.
Acesta va sosi în mai 2025 pentru efectuarea unor teste în România, teste necesare în condițiile în care acestea nu pot fi făcute acolo, tensiunea rețelei feroviare din Polonia fiind alta decât cea din România. În timp ce trenurile vor fi fabricate pentru rețeaua noastră de 25 kV curent alternativ, în Polonia tensiunea este de 3 kV curent continuu.
Ulterior, în luna august 2025, trenurile PESA vor intra în testele obișnuite, tot în cadrul centrului de testări feroviare de la Făurei. „PESA are semnat contract cu AFER pentru centru până în 2027, când vor sosi ultimele trenuri”, au declarat zilele trecute, în marja Zilelor Feroviare (eveniment organizat de către Club Feroviar), oficiali implicați în proiect.
Trenurile funcționează atât cu tensiune de 3kV DC (specifică Poloniei), cât și cu 25 kV AC tipică României. Acest lucru e important, căci astfel vor putea oferi servicii cross-border, declara la Innotrans Krzysztof Zdziarski, președinte PESA.
„Sperăm ca trenurile să vină la sfârșitul anului viitor, începutul lui 2026, când PESA va demara procedurile de livrare și acceptare de către noi și apoi în 2026-2027 vor fi livrate toate trenurile. Suntem mulțumiți cu punctul în care ne găsim cu acest contract, sperăm ca totul să decurgă fără evenimente în această perioadă și toate procedurile de autorizare să aibă loc în concordanță cu ceea ce ne așteptăm”, a declarat la Innotrans și Ștefan Roșeanu președinte ARF.
Contractul include și mentenanța trenurilor pe perioada de probă, există două perioade, din care una de 15 ani obligatorie. Producătorul garantează calitatea produsului, căci el îi asigură și mentenanța.