Luni, 29 august, va ajunge Orient Express în România și va opri în gările Sinaia și București Nord, pentru a-și continua apoi călătoria spre Istanbul. Conducerea CFR Călători a decis să ”sufle și-n iaurt”, drept pentru care va pune la tracțiune câte două locomotive, cum de altfel a procedat și în 2019.
Potrivit programului oficial, Venice Simplon Orient Express va sosi în Gara Regală Sinaia luni, 29 august, iar apoi va ajunge în Gara de Nord din București la 15:42. A doua zi, trenul va pleca spre Videle, Giurgiu și apoi Istanbul.
CITEȘTE și FOTO-VIDEO Orient Express a ajuns în București. Locomotive de Arad, mecanici de Brașov
Trenul legendar își reia astfel călătoria în acest an, după doi ani de pauză din cauza restricțiilor impuse în condițiile pandemiei. În decembrie 2018, VSOE a fost preluată de LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, holding multinațional specializat în modă, servicii și bunuri de lux, desemnată în 2021 cea mai valoroasă companie din Europa.
Orient Express în România. Garnitura, tractată de două locomotive
Pentru că locomotivele CFR Călători, operatorul feroviar de stat care asigură tracțiunea pe teritoriul României, se defectează foarte des, garnitura va fi tractată de câte două.
Club Feroviar a aflat ce locomotive de la depoul București Călători vor fi folosite la tracțiunea legendarului tren și la dus, și la întors. În data de 30.08.2022 pe relația București Nord-Ruse, trenul va fi condus de către mecanicul C. lon și mecanicul ajutor S. Cosmin, respectiv mecanicul S. Aurel și mecanicul ajutor P. Marius, instructor M. Viorel, cu locomotivele GM 944 și GM 1143.
În data de 03.09.2022, pe relația Ruse-București Nord, trenul va fi condus de către mecanicul C. lon și mecanicul ajutor B. Mihăiță, respectiv mecanicul A. Tasa și mecanicul ajutor Pr. Marius, instructor T. Florin, cu locomotivele GM 944 si GM 1143. În data de 04.09.2022, pe relația București Nord-Brașov, trenul va fi condus de către mecanicul C. Andrei și mecanicul ajutor B. lonel, instructor F. Cătălin.
O istorie de 139 de ani
Dacă în perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul Orient Express a circulat doar pe relația Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timișoara-Vârciorova-Craiova-Pitești-București Nord-București Filaret-Giurgiu-Smârdan Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Șerbia și Bulgaria, aveau să existe două ramuri concurente.
Pentru a atrage traficul internațional, statul roman, în paralel cu realizarea legăturii feroviare București Nord-Constanța Port (finalizată prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunărene ”Carol I” de pe relația Fetești-Cernavodă) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanța și a înființat Serviciul Maritim Român (S.M.R.) ale cărui vapoare (”lebedele albe ale Bosforului”), cele mai elegante din Marea Neagră, conduceau călătorii trenurilor de lux pe relația Constanța Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur. La inițiativa Direcțiunii Generale CFR, stația Constanța Port avea să devină stația finală, pentru parcursul romănesc, nu numai pentru trenul Orient Express, ci și pentru alte garnituri de lux prestigioase, precum London/Ostende-Constantza-Constantinopole Express (inaugurat pe 12 noiembrie 1895) și Berlin-Lemberg-Constantza (inaugurat pe 1 Mai 1899).
Circulația prin România a trenului Orient-Express a continuat și în perioada interbelică, iar în anul 1938 s-au achiziționat doua motonave moderne, Transilvania și Basarabia, scrie istoricul feroviar Ilie Popescu în cartea sa ”Orient Express – Trenul legendă al Europei”, prezentată de Club Feroviar la momentul apariției.
2019, anul în care a fost ultima oară Orient Express în România
În timpul regimului comunist, Orient Express nu a circulat prin Romania, fiind interzis. Din 1998, celebra garnitură şi-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Sinaia și Bucureşti. Apoi, în 2009, circulația sa s-a oprit, urmând a fi reluată câțiva ani mai târziu.
Ultima oară, Orient Express a fost în România în anul 2019, când a ajuns în după-amiaza zilei de 26 august în Gara de Nord, după cum a relatat atunci Club Feroviar de la fața locului.
Din tot traseul său ce traversează continentul european, singurele două tronsoane neelectrificate s-au aflat pe teritoriul României, între Episcopia Bihor-Oradea-Cluj Napoca și între Videle (Rădulești) și Giurgiu.