Camera Reprezentanților a votat susținerea Inițiativei celor Trei Mări

19 noiembrie 2020

Finanțarea proiectelor de infrastructură și energie din regiune, parte a Inițiativei, va fi făcută prin United States International Development Finance Corporation, instituție financiară dedicată dezvoltării, gestionată de guvernul SUA.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Votul de susținere a fost dat zilele trecute potrivit Rezoluții 672 a Camerei Reprezentanților, disponiblă aici. Rezoluția cuprinde referiri la modul în care se va face finanțarea proiectelor incluse în Inițiativă, informații nedisponibile în prezent în mass-media românească. Proiectul măsurii a fost introdus în Camera Reprezentanților în urmă cu un an.

”Reafirmă autoritatea „United States International Development Finance Corporation” ca, sub actul de Diversificare și Securizare a alimentării cu energie a Europei, să asigure sprijin Inițiativei celor Trei Mări și proiectelor de infrastructură energetică în țările cu venituri superioare pentru a contrabalansa eforturile competitorilor strategici ai SUA”, spune documentul.

United States International Development Finance Corporation, capacitate de 60 miliarde dolari

Corporația financiară are o capacitate de împrumut de 60 de miliarde de dolari , bani din care se acordă imprumuturi, garanții bancare, instrumente de asigurare pentru afacerile unde sunt implicate companii americane.

Rezoluția spune în partea sa introductivă că Inițiativa celor Trei Mări asigură o alternativă de finanțare pentru transporturi, energie și interconectare digitală la inițiativa Chinei 17+1 și la „Belt and Road Initiative”, proiecte care au „exportat corupție, capcane ale deficitelor publice, standarde săzute în forța de muncă și protecția mediului”.

În forma actuală Rezoluția pare a contraveni liniilor de politică geostrategică adoptate de Germania.

Astfel privind Nord Stream II, proiect susținut de Germania, Rezoluția zice: „proiecte de rețele energetice precum Nord Stream II și Turk Stream sunt politice și căută să submineze securitatea energetică a Europei”, spun autorii Rezoluției. Statele Unite, interesată să vândă cantități mari de gaze de șist aduse peste Ocean în vase dedicate transportului de gaze lichefiate,  s-a arătat critică la adresa proiectelor de aducere a gazelor naturale din spațiul ex-sovietic.

Proiectele ce vizează România

Rail-2-Sea: urmărește construirea unei linii de cale ferată cu dublă utilizare civilă-militară între portul Gdansk și portul Constanța. Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atât pentru utilizarea comercială cât și pentru transportul rapid al forțelor și echipamentelor militare pe teritoriul României, cu o lungime totală de 3663 km, între Portul Gdansk și Portul Constanța care va traversa patru state: Republica Polonă, Republica Slovacă, Ungaria și România.

Via Carpatia: Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a susținut și participă la realizarea proiectului promovat de partea polonă, Via Carpatia care are ca obiectiv principal crearea unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul și sudul Europei, integrând sistemul de transport al statelor participante.

Născut în România la București (însă există și informații cum că ar fi fost născut la Iași), ambasadorul SUA promite. Este un proiect care ar urma să fie realizat cu partea americană, o „investiție uriașă”, după cum a declarat ambasadorul. ”Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și a unei căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a declarat Adrian Zuckerman.

Calea ferată Constanţa-Gdansk va fi gata în trei patru ani

“M-am întâlnit săptămâna trecută cu ministrul Transporturilor să facem planuri, să vedem exact traseul pentru şosea şi traseul pentru linia ferată. Acum sunt grupe de la Ministerul Transporturilor şi ambasadă care lucrează şi care se uită cum să finanţeze şi să plătească pentru asta. Şi la şosea, şi cale ferată, între cele două mări lucram cu Polonia. Ei vor face porţiunea de la Gdansk şi noi începem aici şi sper să se facă. În următorii trei-patru ani sper să fie amândouă proiectele terminate”, a spus zilele trecute ambasadorul SUA la București, citat de Știrile Pro TV.