spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

Summitul Railway PRO: Calitatea materialului rulant ar putea fi un criteriu pentru acordarea subsidiilor

“Principala sursa de venit pentru operatorii feroviari de pasageri este compensatia acordata de la bugetul de stat pentru furnizarea serviciilor de transport. In 2016, compensatia primita de operatorii de transport feroviar de pasageri a avut o valoare de peste 1,3 miliarde de lei (286,9 milioane de euro), reprezentand in jur de 50% din activitatea comerciala a companiilor. Aceasta nu este o situatie care sa duca la dezvoltarea sistemului, iar, luand in calcul presiunea din ce in ce mai mare asupra bugetului public, nu vom sti in ce masura acesta va acoperi o suma mai mare. De asemenea, exista noi companii care intentioneaza sa intre pe piata, iar in aceste conditii, vom analiza posibilitatea de introducere a criteriului de calitate a materialului rulant privind alocarea compensatiilor,” a declarat Horatiu Stroescu, Inspector Concurenta – Directia de Supraveghere Feroviara a Consiliulului Concurentei, in cadrul Summitului de Investitii Railway PRO, organizat de catre Club Feroviar si Railway PRO, cu sprijinul Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIF), la Bucuresti, in perioada 3 – 4 octombrie.

Stroescu a precizat ca aceasta problema urmeaza sa fie discutata cu Autoritatea de Reforma Feroviara, intrucat, din 2018, compensatiile vor fi stabilite de ARF. “Prin decizia ARF, trebuie aprobat un mecanism de stabilire a compensatiei serviciilor publice pentru transportul feroviar de calatori, pe baza criteriilor de dimensionare a pachetului minim social, rutelor de circulatie, categoriilor si numarului de trenuri care compun pachetul minim social, precum si a standardelor de cost, astfel incat alocarile de la bugetul de stat sa fie in acord cu regulamentele Uniunii Europene.”

In prezent, compensatia de serviciu public programata a fi acordata pentru pachetul minim social aprobat in transportul feroviar de pasageri se distribuie 35% in functie de indicatorul calatori-km si 65% in functie de indicatorul tren-km.
„Desi ponderea reprezentata de compensatie in totalul veniturilor difera semnificativ de la un operator la altul, fluxul financiar asigurat din aceasta sursa este esential pentru stabilitatea economica a jucatorilor din piata, asigurand functionarea acestora,” a precizat Stroescu.

Conform Consiliului Concurentei, Softrans este operatorul cel mai putin dependent de compensatie, aceasta avand o pondere de numai 31,63% din totalul veniturilor. In schimb, la polul opus, cei mai dependenti operatori sunt Interregional Călători cu 84%, Regiotrans cu 82% si Transferoviar Calatori cu 80%. In cazul CFR Calatori, lider de piata, ponderea compensatiei in total venituri este de 57%, “ceea ce arata o distributie relativ echilibrata intre valoarea compensatiei primite si veniturile obtinute din vanzarea de bilete.”
Anul trecut, pe piata de transport feroviar de pasageri existau cinci operatori: CFR Calatori, cu o cota de 84,6%, Regiotrans cu 7,9%, Transferoviar Calatori cu 4,5%, Softrans cu 1,7% si Interregional Calatori cu 1,3%.
In ceea ce priveste numarul de pasageri transportati, piata este in scadere, anl trecut fiind transportati 64,44 milioane de calatori, fata de 66,46 milioane in 2015 si 69,39 milioane de pasageri in 2014. „Practic, piata a scazut cu 3% fata de 2015 si cu 7,7 fata de nivelul din 2014.

Pentru 2017-2018, Consiliul Concurentei estimeaza ca tendinta de scadere a numarului de pasageri se va opri, „dar nu ca urmare a unor strategii eficiente de dezvoltare gandite de operatori, ci ca urmare a unor masuri luate de guvern, cum ar fi gratuitatea serviciilor de transport pe calea ferata pentru studenti. De asemenea, intrarea pe piata a unui nou jucator, Astra Trans Carpatic, nu va fi in masura sa afecteze semnificativ structura pietei, aceasta companie operand un numar redus de curse, in prezent doar pe ruta Arad – Brasov – Bucuresti – Constanta.”

Ultimele Articole