Miron Mitrea avea dreptate: ”Calea cea bună, calea ferată”. Constanța, salvată de tren în fiecare iarnă

6 februarie 2020

Sloganul ”Calea cea bună, calea ferată” a fost lansat în perioada când la conducerea Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului (așa se numea atunci) era Miron Mitrea. Ministerul și CFR Călători inscripționaseră cu acest slogan diverse materiale promoționale, de la șepci și tricouri, la brichete și brelocuri. Acum, el se dovedește mai actual ca niciodată.

Adrian Bărbulescu

calea ferată

În fiecare iarnă, Constanța este salvată de tren. Și nu numai Constanța, ci mai toate județele din Bărăgan, unde-și face de cap viscolul.

Și azi, ca la prima ninsoare din fiecare an, prima arteră rutieră importantă care a fost închisă circulației a fost Autostrada Soarelui. ”Autostrada A2 de la km 10+600m (Bucureşti) – km143 (Feteşti), Cernavodă (km 160) – Constanţa (km 212), respectiv tronsonul 160 – 212 (Cernavodă – intersecţie cu Autostrada A4 Ovidiu- Agigea), trafic închis din cauza viscolului”, a transmis dimineață Centrul Infotrafic din cadrul Poliției Române.

Perdelele forestiere există de 18 ani. Pe hârtie

Închiderea Autostrăzii Soarelui (culmea, ”botezată” așa tot de Miron Mitrea) se face din cauza faptului că în ultimii zeci de ani nicio autoritate a statului nu a fost în stare să planteze perdele forestiere de protecție. Și asta cu toate că un act normativ special în acest sens există de 18 ani de zile – Legea nr. 289/2002 – , adoptată tot în perioada Guvernului condus de Adrian Năstase. Legea a fost apoi modificată și completată în 2011, pe vremea Cabinetului Emil Boc, prin Legea 213. Totul a rămas însă doar pe hârtie, pentru că de aplicarea legii nu s-a ocupat nimeni.

Plantate în Bărăgan, perdelele forestiere ar ajuta nu numai traficul rutier de pe Autostrada Soarelui, ci și pe cel feroviar, pe Magistrala 800 București – Constanța. Vântul puternic nu ar mai viscoli zăpada în cantități atât de mari nici pe terasamentul liniei ferate.

Calea ferată, ultima care se închide din cauza viscolului

Totuși, chiar și în lipsa acestor copaci, calea ferată este ultima care se închide, iar Constanța este salvată de tren. Nevoile de mobilitate ale constănțenilor pot fi rezolvate în momentul de față doar de conexiunea feroviară. Altminteri, orașul de la malul mării ar rămâne izolat de restul țării, ca de altfel și celelalte localități de pe traseu – Medgidia, Cernavodă, Fetești ș.a.m.d.

Au fost probleme și pe calea ferată, din cauza vântului puternic care amenința să rupă linia de contact pe traseul spre mare. Cum însă de data asta iarna nu i-a mai luat pe ceferiști pe nepregătite, problema a fost rezolvată ”suflând în iaurt” – locomotivele electrice au fost înlocuite cu locomotive diesel. Abia joi la ora 13,00 s-a reluat tracțiunea electrică pe Magistrala 800, însă până atunci s-a putut circula, iar oamenii au putut ajunge acolo unde aveau treabă.

Tot în cursul dimineții de joi, Poliția Rutieră anunța că circulația rutieră este închisă pe toate drumurile din județul Brăila, fie ele naționale, județene sau comunale. Aici, au fost și trei trenuri blocate, unul din cauza ruperii pantografului locomotivei, iar celelalte două din cauza liniei de contact rupte de vântul puternic. Dar situația a fost rezolvată rapid – călătorii ori au fost preluați de alte garnituri care treceau prin zonă, ori s-a trimis locomotivă diesel de ajutor.

Salvarea vine de la gară

Una peste alta, la ora redactării acestui articol nu există niciun tren blocat, iar pe toată rețeaua feroviară se circulă. Ce-i drept, în condiții de iarnă și cu mai multe zeci de trenuri anulate, dar se circulă. Se impune precizarea că anularea unor trenuri nu înseamnă că a fost oprită circulația feroviară pe anumite secții, ci doar că sunt mai puține garnituri.

În schimb, în același moment, zeci, poate chiar sute de drumuri naționale și județene din toată țara sunt închise traficului rutier din cauza zăpezii și a viscolului, așa că tot trenul rezolvă problemele urgente de mobilitate. Dacă sistemul feroviar nu ar fi fost subfinanțat constant în ultimii 30 de ani, trenurile ar fi fost mai dese și oamenii s-ar fi putut deplasa mai ușor, chiar și în condiții meteo extreme. Chiar și așa însă, salvarea vine tot de la gară.