spot_img
joi, decembrie 8, 2022
spot_img

142 de ani de la finalizarea lucrărilor de construcție la calea ferată Predeal-Brașov

Azi, 10 martie 2021, se împlinesc 142 de ani de la finalizarea lucrărilor de construcție la calea ferată Predeal-Brașov. Ea a fost deschisă traficului în 1879, în urma unei convenții între România și Austro-Ungaria.

calea ferată Predeal-Brașov

Primele lucrări au început în luna aprilie a anului 1876 din staţia Dârste spre Timişul de Sus şi spre Braşov și au fost executate de către firma Greger-Sohn și Bandeson. Între Brașov și Predeal au fost construite stațiile Dârste, Timișul de Sus, dar și halta Timișul de Jos, se arată pe pagina de Facebook CFR, Istorie și Cotidian.



Traseul este unul deosebit, într-un relief muntos și un traseu dificil din punct de vedere feroviar deoarece prezintă profil greu de munte. Linia CFR Brașov-Predeal parcurge Valea Timișului, între pantele munților Postăvaru și Piatra Mare. Actuala linie de cale ferată Predeal-Brașov are o lungime de 26,9 km, fiind linie dublă, electrificată pe toată lungimea sa și destinată traficului de călători și de marfă.

Cu profil muntos în special între Timișul de Sus și Predeal, secţia atinge declivitatea maximă de 2,5%,  rezistenţa caracteristică fiind de 2,8%. Raza de curbură este de 275 m. Linia dintre Brașov și Predeal cuprinde două tuneluri: primul cu o lungime de 937 m, Tunelul Mare, şi Tunelul Mic, de 104 m. Ambele au fost construite în perioada iulie 1876-iunie 1878, și se află între stațiile Timişul de Sus şi Predeal. Gara CFR Predeal constituie punctul  cel mai înalt din întreaga rețea CFR. Se află la o altitudine de 1.000 m și sub aceasta se regăsesc  izvoarele naturale ale râului Prahova.

Studiu de fezabilitate pentru calea ferată Predeal-Brașov

În prezent, se derulează un studiu de fezabilitate privind modernizarea căii ferate Predeal-Brașov, finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei din Fondul de Coeziune alocat Programului CEF-Transport pentru perioada 2014-2020 și din bugetul de stat al României.

Contractul a fost semnat cu Asocierea Egis România – Egis Rail SA – Italrom Inginerie Internațională SRL și are o valoare de 14.199.246 lei, fără TVA. (A.B.)

Ultimele Articole