vineri, decembrie 27, 2024
spot_img

O linie ferată pe care nu se mai circulă de 11 ani va deveni secție interoperabilă

O cale ferată cu o lungime de 57 km pe care trenurile nu mai circulă încă din 2012 va deveni secție interoperabilă. Este vorba de calea ferată Medgidia-Negru Vodă, pe care în ultimii ani Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a tot încercat să o închirieze unui gestionar privat de infrastructură, fără succes însă.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind modificarea anexelor nr. 2 şi 3 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. – S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora.

Prin proiectul de act normativ, unele secții interoperabile devin neinteroperabile (care pot fi închiriate către gestionari privați) și invers. În Nota de fundamentare a proiectului se evidențiază necesitatea tratării unitare a infrastructurii feroviare, prin trecerea din categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile la categoria infrastructurii feroviare interoperabile a unor secții de circulație sau porțiuni de infrastructură.

Primele vizate sunt două secții care fac parte din magistrale feroviare, respectiv Făurei-Tecuci și Făurei-Urziceni. Urmează apoi trei linii de legătură a infrastructurii interoperabile cu zonele de frontieră, respectiv secțiile Timișoara Nord-Jimbolia, Zorleni-Fălciu Nord și Medgidia-Negru Vodă.

Dacă pe primele două trenurile circulă în momentul de față, nu același lucru se poate spune și despre calea ferată Medgidia-Negru Vodă, secția 803, cu o lungime de 57,57 km, linie simplă neelectrificată.

Pe calea ferată Medgidia-Negru Vodă s-a circulat până în toamna lui 2012

Calea ferată Medgidia-Negru Vodă București-Sofia cu trenul Licitația pentru secțiile neinteroperabile calea ferată Medgidia-Negru VodăCirculația pe secția de cale ferată 803 Medgidia-Negru Vodă a fost sistată în toamna anului 2012. ”Până în 2006, pe această secție au circulat patru-cinci perechi de trenuri pe zi, compuse dintr-o locomotivă Diesel și trei-patru vagoane. Apoi, trenurile clasice au fost înlocuite de automotoare Malaxa tip 900 și uneori și tip 700. Cu locomotiva Diesel, viteza maximă pe anumite porțiuni era de 100 km/oră, iar cu automotorul de 80 km/oră. Timpul de parcurs era de o oră și 20 de minute”, povestea în urmă cu patru ani pentru Club Feroviar unul dintre ultimii mecanici care au circulat pe această secție, constănțeanul Dumitru Dascălu (decedat pe 19 iunie 2023. Dumnezeu să-l odihnească!).

Trenuri de Varna și tentative eșuate de închiriere

La începutul anilor 2000, CFR Călători a introdus, în compunerea trenurilor București-Constanța- Mangalia, două vagoane de Varna, care erau detașate, respectiv atașate la Medgidia, însă ruta nu a avut prea mulți mușterii, din cauza timpului mare de parcurs, așa că a fost desființată. Acum, trenurile de Varna circulă pe o rută ocolitoare, București-Videle-Giurgiu, ceea ce le face și mai inatractive.

CNCF CFR SA a încercat în mai multe rânduri să închirieze această secție către un gestionar privat de infrastructură, fără succes însă. Club Feroviar a scris în 2020 despre o asemenea tentativă nereușită.

Unele linii ferate devin interoperabile, altele redevin neinteroperabile

Alte linii ferate care vor deveni interoperabile sunt unele care fac parte din grupe și complexe feroviare.

Este vorba, potrivit proiectului de act normativ, de complexele feroviare Turnu Măgurele Port, Caracal Grupa Tehnică, Timișoara Nord-Timișoara Vest și linia Dorobanțu-Medgidia PC2, denumită anterior Dorobanţu – Romcim (PC 2 Medgidia), cea care duce la fabrica de ciment Lafarge de lângă Medgidia.

De asemenea, se preconizează introducerea în categoria infrastructurii feroviare interoperabile a secției R. Aeroport T1-Aeroport Henri Coandă, pusă în funcțiune în decembrie 2020.

Pe de altă parte, prin prezentul proiect se intenționează punerea în aplicare a Hotărârilor de Guvern nr. 793/04.11.2019 și nr.191/10.02.2022 prin care au fost reintroduse în categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile secțiile de circulație Avrig-Mârșa și Dornești-Siret.

Linii ferate care vor putea face obiectul unor parteneriate cu autoritățile locale

Nu în ultimul rând, în document se menționează necesitatea redefinirii unor secții de circulație sau porțiuni din acestea care nu îndeplinesc condițiile tehnice minime de exploatare și nu pot fi închiriate.

Este vorba de secțiile închise ca urmare a scoaterilor din funcție și casărilor, determinate de furturi și sustrageri de materiale de cale ferată, pentru care costurile de completare, reparare și repunere în funcție nu pot fi recuperate ulterior din lipsa traficului feroviar, și care pot constitui obiectul unor parteneriate încheiate de CFR SA cu primării, consilii județene sau asociații de dezvoltare intercomunitară, în condițiile stabilite de OUG nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole