Lucrările la calea ferată de Otopeni se desfășoară la turație maximă pe lotul cuprins între DN1 și Terminalul Sosiri al Aeroportului Henri Coandă. Acesta nu este afectat de decizia de vinerea trecută a Curții de Apel București, care cere oprirea construcției de cealaltă parte a DN1, până la Halta Odăile. Acolo se află și patinoarul lui Ion Țiriac, care nu ar fi afectat în niciun fel de proiectul feroviar.
Adrian Bărbulescu
Se lucra intens miercuri după amiază pe șantierul dintre aerogară și DN1, unde au fot turnați deja primii piloni de 7,5 m înălțime pe care se va amplasa apoi calea de rulare a noii conexiuni feroviare ce va ajunge chiar în parcarea de la Sosiri, etajul 1.
În paralel cu forajele pentru construcția pilonilor, pe șantier au fost aduse deja armăturile din oțel pentru aceștia, dar și grinzile din oțel-beton care vor fi montate la înălțime. Și vremea este nesperat de prielnică, așa că firma de construcții Arcada Company din Galați, poate să-și tureze motoarele la maximum. Și o face.
Nu la fel stau lucrurile peste DN1, unde Curtea de Apel București a dispus vinerea trecută suspendarea lucrărilor, după ce a admis cererile în acest sens făcute de o persoană fizică, proprietara unei case lângă care urmează să fie amplasat un pilon, și de patronul unui hotel. Șantierul este părăsit și se mai pot vedea doar semnele cu vopsea de pe asfalt care indică unde urmau să fie amplasați pilonii. La fel și mai departe, spre Halta Odăile, pe câmp, unde marcajele sunt făcute cu țăruși.
Se poate observa cum traseul noii conexiuni feroviare cotește ușor, până pe cealaltă parte a drumului, pentru a nu se afla în imediata apropiere a Telekom Arena, patinoarul construit de magnatul Ion Țiriac, care și așa amenința că-l dărâmă. Chipurile, calea ferată ar fi reprezentat un pericol pentru copiii care vin aici să facă sport. Din păcate, în această horă a contestărilor s-a prins și Simona Halep, care a ascultat, se pare, doar ce i-a zis mentorul său.
Și Ion Țiriac a cerut suspendarea lucrărilor, însă solicitarea sa a fost respinsă de Curtea de Apel București. Cu toate acestea, el beneficiază de admiterea cererilor menționate mai sus, pentru că lucrările s-au oprit.
Mobilizarea mai redusă la dublarea căii ferate Mogoșoaia-Balotești
Se lucrează și pe tronsonul de cale ferată dintre Odăile și Mogoșoaia. Porr Construct a câștigat în primăvară contractul pentru dublarea liniei ferate dintre Mogoșoaia și Balotești, însă mobilizarea pe șantier a austriecilor este net inferioară celei a gălățenilor de la Arcada Company.
Propriu-zis, se lucrează doar pe tronsonul dintre Gara Mogoșoaia și Halta Odăile, acolo unde va fi bifurcația pentru calea ferată de Otopeni. Au fost smulse bălăriile, terenul a fost nivelat și urmează să fie amplasat terasamentul din piatră spartă, traversele și liniile.
De la Odăile la Balotești, au mai fost pe alocuri smulse bălăriile, însă mai e mult de lucru. La P.O. Aeroport, unde proiectul prevede că se va construi o gară modernă, cu lifturi, scări rulante și tot tacâmul, la standarde europene, nu s-a făcut nimic.
Văzând partea plină a paharului, tot e bine că muncitorii de la Porr Construct s-au concentrat pe porțiunea care va fi utilizată de noua legătură feroviară cu Aeroportul Henri Coandă și lucrarea ar putea fi gata la timp, dacă ar fi sporită mobilizarea pe șantier. Însă până va fi gata lucrarea CFR SA a introdus o restricție de viteză de 30 km/oră pe tot tronsonul Mogoșoaia – Balotești, chiar și pe secțiunea pe care momentan nu se lucrează, așa că trenurile spre/dinspre Galați sau Urziceni au tot timpul întârzieri.
Marius Chiper: lucrările la calea ferată de Otopeni vor continua
Lucrările la calea ferată de Otopeni vor continua, iar CFR SA va face apel la decizia Curţii de Apel Bucureşti, a declarat pentru Agerpres directorul general al companiei, Marius Chiper.
„Poziţia oficială a CFR este că noi am respectat şi vom respecta întotdeauna legea şi hotărârile instanţei privind proiectele pe care le derulăm. Într-adevăr, avem o situaţie specială cu acest proiect. Câţiva dintre locatarii din acea zonă au promovat în instanţă o acţiune pentru a – să spunem – diminua sau anula efectele Hotărârii de Guvern de expropriere. Termenele de instanţă au fost destul de rapide. Din ce ştiu eu, prima şedinţă a fost în data de 7 octombrie şi, imediat, în 11 octombrie, s-a dat o decizie de suspendare a acestei Hotărâri de Guvern. Înţelegem acest demers, l-am analizat cu colegii noştri din departamentul juridic şi îl punem în aplicare fără nicio îndoială, doar că lucrurile sunt un pic altfel, în sensul că, în timp ce se derula acţiunea în instanţă, noi am continuat procesul de expropriere conform Legii 255. Am emis deciziile de expropriere – avem decizii de expropriere emise din data de 10 octombrie, pentru că am respectat termenul de notificare prevăzut de lege a tuturor proprietarilor şi, din punctul nostru de vedere, suntem deja sub efectul Legii 255, adică după emiterea deciziilor de expropriere avem drept de construcţie pe acest amplasament. Aşa spune Legea exproprierilor şi noi ţinem cont”, a spus Chiper.
Potrivit acestuia, hotărârea instanţei nu are influenţă asupra contractului aflat în derulare şi asupra lucrărilor pe care CFR SA le execută pe un amplasament care nu aparţine contestatarilor. „Acum suntem într-o situaţie delicată, în sensul că există o hotărâre de instanţă care spune să suspendăm efectele hotărârii de expropriere. Aşa vom face, dar, din punctul nostru de vedere această hotărâre nu are influenţă asupra contractului aflat în derulare şi asupra lucrărilor pe care noi le executăm pe un amplasament care, aş vrea să clarific, nu le aparţine contestatarilor. Noi lucrăm în această perioadă în zona aeroportului, unde proprietarul este statul român şi exproprierea s-a făcut prin transfer între Compania de Aeroporturi şi Compania Naţională de Căi Ferate. Deci, acolo lucrăm, nu lucrăm în partea cealaltă a DN1, unde sunt proprietarii contestatari. Lucrările noastre nu afectează sub nicio formă amplasamentele pe care contestatarii le-au supus atenţiei instanţei, deci lucrările continuă în acelaşi ritm şi conform procedurilor legale”, a explicat directorul general al CFR SA.
CFR îi propune lui Țiriac o gară la patinoar
Şeful companiei care gestionează infrastructura feroviară a precizat că CFR SA va face apel la hotărârea instanţei. „Noi vom face apel. Aşteptăm motivarea scrisă şi nu cred că vom avea probleme. Cu siguranţă ne vom înţelege pe o decizie de instanţă convenabilă pentru toate părţile, întrucât toată lumea este conştientă că este un proiect de importanţă naţională, este un proiect finanţat de Comisia Europeană, cerut de forurile europene, fiind totodată un proiect care, practic, aduce normalitate României, un proiect benefic care va contribui şi la dezvoltarea transportului local prin legătura directă cu Capitala şi nu de a produce dezastre pentru cetăţenii din zonă”, a Marius Chiper.
El a precizat răspicat că activitatea patinoarului lui Ion Țiriac nu va fi afectată. „Nu văd cum putem afecta funcţionarea patinoarului, pentru că noi suntem de cealaltă parte a drumului, la o înălţime considerabilă şi noi chiar am propus în discuţiile pe care le-am avut cu administratorii acestui obiectiv să înfiinţăm un punct de oprire acolo, pentru a-i creşte atractivitatea, pentru a permite călătorilor să vină şi cu trenul la patinoar şi să folosească acest obiectiv. Încă o dată, în opinia noastră, nu afectăm sub nicio formă funcţionalitatea viitorului campus, pentru că putem amenaja un punct de oprire a trenului în acest campus, asigurând astfel o facilitate, o condiţie de accesibilitate şi cu calea ferată „, a spus şeful CFR SA.
Lucrările la calea ferată de Otopeni au debutat la începutul lunii septembrie
Lucrările la calea ferată de Otopeni au început pe 9 septembrie. Viaductul de acces spre terminalul T1 (Sosiri) al aerogării, cu supratraversarea DN1, are o lungime totală de 1.521 m și va fi realizat din 42 de pile și o culee, care vor fi fundate indirect pe piloți forați de diametru mare. După construcția viaductului, trenurile vor circula la o înălțime de 7,5 metri deasupra solului.
Contractul pentru această lucrare a fost semnat pe 11 iunie. Constructorul este asocierea SC Arcada Company SA – SC ISPCF SA – DB Engineering & Consulting GMBH, care a câștigat licitația cu oferta de 398,16 milioane de lei, fără TVA.
Dublarea căii ferate Mogoșoaia-Balotești, contract de 10 milioane de euro
Obiectivul de investiţii Dublarea liniei de cale ferată între staţiile Mogoşoaia şi Baloteşti, în valoare de 50,5 milioane de lei (echivalentul a 10,5 milioane de euro), are finanţare asigurată de la bugetul de stat. Durata de realizare a acestei investiţii este, conform contractului, de 17 luni (până în septembrie 2020) şi include cele două etape de implementare, elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de infrastructură şi suprastructură feroviară pe întreagul traseu, în lungime de aproximativ opt kilometri.
În proiect este inclusă, în afară de construirea noului Punct de Oprire Aeroport (PO Aeroport), și montarea instalaţiilor de semnalizare şi telecomunicatii feroviare pe întreaga distanţă şi instalaţii de energoalimentare pentru PO Aeroport.