VIDEO GALERIE FOTO Lucrările la calea ferată de Otopeni avansează rapid. Tronsonul median, în continuare blocat

8 ianuarie 2020

Lucrările la calea ferată de Otopeni avansează rapid la început de an, chiar dacă justiția a decis, înainte de Crăciun, să mențină suspendarea lor pe tronsonul din mijloc, situat între DN1 și patinoarul lui Ion Țiriac. Nu același lucru se poate spune și despre dublarea liniei ferate Mogoșoaia-Balotești, unde mobilizarea pe șantier este în continuare scăzută.

Adrian Bărbulescu

Curtea de Apel București a decis, pe 23 decembrie, să mențină suspendarea lucrărilor pe tronsonul median al racordului de cale ferată Halta Odăile – Aeroport Henri Coandă Otopeni.

”Respinge excepţia inadmisibilităţii ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale pasive ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei de interes ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei de obiect ca neîntemeiată. Admite cererea de suspendare formulată de reclamanţii Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA. Dispune suspendarea executării deciziei de expropriere nr. 1/4571/10.10.2019 în ceea ce priveşte imobilele reclamanţilor Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA (sublin.ns.). Respinge cererea de suspendare formulată de ceilalţi reclamanţi ca neîntemeiată. Executorie de drept potrivit art. 14 alin. 4 din Legea 554/2004. Cu drept de a formula recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cale de atac care se va depune la Curtea de Apel Bucureşti”, se arată în Hotarârea  1026/2019 din  23.12.2019 a curții de Apel București.

Cu alte cuvinte, va mai dura ceva vreme până când se va găsi o soluție juridică agreeată de instanță pentru a se începe lucrările pe acest tronson, situat între DN1 și Telekom Arena, patinoarul magnatului Ion Țiriac.

Se lucrează ”cu talent” la calea ferată de Otopeni în fața Terminalului Sosiri al aerogării

În schimb, pe tronsonul dintre DN1 și Terminalul Sosiri al Aeroportului Internațional Henri Coandă se lucrează ”cu talent”.

Șantierul este un furnicar de muncitori ai Arcada Company Galați, liderul consorțiului de firme care construiește această conexiune feroviară. ”Am montat deja toate cele patru grinzi ale primului tronson. Estimăm că peste o lună de zile vor fi montate toate grinzile, până la tablier”, a declarat pentru Club Feroviar inginerul Liviu Trenchea, șeful șantierului de la Otopeni.

De asemenea, se lucrează în interiorul sensului giratoriu din fața Terminalului Sosiri, unde utilajele forează alți piloni de susținere pentru viitoarea calea ferată. Toate grinzile au ajuns pe șantier și așteaptă să fie montate pe piloni, iar apoi va urma instalarea căii de rulare propriu-zise, a șinelor.

Lucrări în preajma patinoarului Telekom Arena al lui Ion Țiriac

Se lucrează la foc continuu și pe celălalt tronson care nu a fost blocat de instanța de judecată, cel cuprins între Telekom Arena, patinoarul lui Ion Țiriac, și Halta Odăile, unde conexiunea feroviară se va ”înțepa” în magistrala feroviară București – Urziceni.

Și aici forarea fundației, construcția pilonilor de susținere a viitoarei căi ferate și a sistemul de preluare a apelor pluviale din zonă sunt în linie dreaptă, iar drumul este un furnicar de camioane și betoniere. Trebuie amintit faptul că Ion Țiriac a fost încă de la început un adversar al construcției liniei ferate, despre care susținea că îi afectează patinoarul, însă instanța nu i-a admis cererea de suspendare, deoarece linia trece la mai bine de 22 de metri de construcția sa.

Mobilizare slabă pe șantierul de dublare a liniei ferate Mogoșoaia-Balotești

O altă investiție conexă pentru ceea ce va fi calea ferată de Otopeni este derulată de austriecii de la Porr Construct, și anume dublarea liniei între Mogoșoaia și Balotești.

Cu toate că vremea este numai bună pentru construcții, pe șantier mobilizarea se menține slabă, la fel ca anul trecut. În cursul zilei de miercuri, 8 ianuarie, reporterul Club Feroviar nu a putut număra mai mult de zece muncitori pe șantier (cu larghețe), așa cum se poate constata și din filmarea alăturată, făcută din trenul Regio București Nord – Urziceni.

Între Mogoșoaia și Halta Odăile, lucrările sunt ceva mai avansate, în sensul că s-a tasat terasamentul și a fost turnat primul strat de piatră spartă. De la Odăile la Balotești, însă, au fost smulse doar bălăriile de pe amplasamentul viitoarei linii. Nici la Punctul de Oprire (PO) Aeroport nu au început lucrările, cu toate că el trebuie reconstruit la standarde europene, conform contractului semnat de Porr cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.

Pentru Euro 2020 ar trebui să fie gata calea ferată de Otopeni

Din cauza lucrărilor de dublare a liniei ferate, între Mogoșoaia și Balotești a fost introdusă o restricție de viteză de 30 km/oră. Dacă șantierul nu va fi gata la timp, cel puțin între Mogoșoaia și Halta Odăile, degeaba va fi gata conexiunea cu Aeroportul Internațional Henri Coandă, pentru că timpul de parcurs mare până la Gara de Nord din București va face legătura feroviară inatractivă. Mai este însă timp, iar dacă austriecii vor spori mobilizarea pe șantier iar vremea va ține cu ei (așa cum se întâmplă în aceste zile de ianuarie) întârzierea încă mai poate fi recuperată.

Lucrările la calea ferată de Otopeni ar trebui să fie gata până în luna mai a acestui an, pentru a permite preluarea de la aeroport a miilor de suporteri ce vor sosi la București pentru cele patru meciuri de la Campionatul de Fotbal Euro 2020 care se vor disputa pe Arena Națională.

CITEȘTE și ANALIZĂ Câte dintre orașele care vor găzdui meciuri la Euro 2020 au tren și metrou la aeroport