VIDEO GALERIE FOTO Cum avansează lucrările la calea ferată de Otopeni. Români vs austrieci

Lucrările la calea ferată de Otopeni, care ar trebui să fie gata înainte de Euro 2020, se desfășoară în ritm alert pe lotul din fața Aeroportului Henri Coandă, unde lucrează gălățenii de la Arcada Company. La dublarea liniei dintre Mogoșoaia și Balotești lucrează austriecii de la Porr Construct, însă mobilizarea pe șantier este mult mai slabă. Club Feroviar vă prezintă cele două obiective de investiții, văzute de la fața locului.

Adrian Bărbulescu

În fața aerogării de la Otopeni, pe lotul din dreapta DN1, cum vii dinspre București, muncitorii nu țin cont că e zi sau noapte – mobilizarea este maximă pe șantier.

Au fost înălțați aproape toți pilonii de susținere ai căii ferate suspendate, la o înălțime de 6,5 metri, iar acum au sosit și grinzile din beton care vor fi instalate pe aceștia. Forezele lucrează în continuare, iar camioanele sunt într-un continuu du-te vino.

Muncitorii lucrează și în partea dinspre DN1, dar și în cea de lângă parcarea etajată a Terminalului Sosiri, unde va fi construită stația terminus a legăturii feroviare. Practic, viitoarea gară va fi la același nivel cu etajul superior al parcării, în dreptul etajului aerogării. Pasagerii curselor aviatice vor ieși din aeroport pe la etaj, vor traversa parcarea și în două minute vor ajunge la stație, de unde vor lua trenul spre Gara de Nord din București, de unde au acces în tot orașul cu mijloacele de transport în comun ale Societății de Transport București și Metrorex.

Singurii nemulțumiți vor fi taximetriștii, care acum fac grămezi de bani cu cursele de aeroport. În rest, toată lumea mulțumită, inclusiv șoferii care circulă pe DN1, unde traficul va fi ceva mai puțin aglomerat, după ce se vor rări mașinile spre și dinspre aeroport.

Deblocarea lucrărilor la calea ferată de Otopeni, o provocare

Dar să nu ne bucurăm prea devreme, deoarece pe lotul din stânga drumului național, spre Halta Odăile, unde legătura feroviară nouă ar trebui să se ”înțepe” în Magistrala 700 (București – Urziceni) pentru a ajunge la Gara de Nord, nu se lucrează deloc. Și asta nu pentru că nu ar vrea constructorul, ci pentru că instanța a suspendat lucrările, după ce a admis cererile în acest sens formulate de proprietara unei case și de patronul unui hotel. Și magnatul Ion Țiriac ceruse același lucru, însă instanța i-a respins solicitarea.

Cei doi au obținut o hotărâre favorabilă a Curții de Apel București mai ales pentru că la termenele procesului nu s-a prezentat nimeni din partea Ministerului Transporturilor, așa cum a dezvăluit noul ministru Lucian Bode. Ultimul termen al procesului, în care s-a obținut suspendarea lucrărilor, a avut loc pe 11 octombrie, când ministru era Răzvan Cuc.

Dacă situația nu se va debloca rapid în justiție, riscăm ca suporterii care vor ateriza la Otopeni să vadă o gară nou-nouță, dar din care nu pot lua trenul spre nicăieri.

Mobilizare redusă la dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești

Dar să vedem care este situația și pe celălalt contract, de dublare a liniei ferate dintre Mogoșoaia și Balotești, unde lucrează austriecii de la Porr Construct.

Ce-i drept, se lucrează, însă mobilizarea pe șantier nu se compară cu cea a gălățenilor de la Arcada. Pe porțiunea dintre Mogoșoaia și Halta Odăile, unde se va desprinde conexiunea spre aeroport, lucrările sunt cele mai avansate, în sensul că terenul a fost nivelat și a început executarea terasamentului. Până la instalarea șinelor și a schimbătoarelor de cale (macazuri) mai e cale lungă.

Din cauza lucrărilor, CFR SA a introdus și o limitare de viteză, la 30 km/oră, între Mogoșoaia și Balotești. Dacă ele nu vor fi gata la timp, trenurile nu vor putea ajunge de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă în 20 de minute, ci în mai mult timp, ceea ce va face conexiunea feroviară mai puțin atractivă. Cu o mobilizare mai bună, această porțiune ar putea fi totuși gata la timp.

Nu același lucru se poate spune despre cealaltă porțiune, între Halta Odăile și Balotești, unde abia ce au fost făcute defrișările și au fost smulse buruienile de pe amplasamentul noii linii. Unde mai pui că proiectul include și modernizarea la standarde europene a Punctului de Oprire (PO) Aeroport și acolo nu s-a turnat nici măcar primul cancioc.