BREAKING E definitiv. Loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara vor fi modernizate de Railworks

6 februarie 2020

Curtea de Apel București s-a pronunțat joi definitiv în ceea ce privește execuția lucrărilor de modernizare pe loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara. Astfel, Compania Națională de Căi Ferate CFR va trebui să declare câștigătoare oferta Railworks, în dauna celor de la Brasig. Se termină astfel o epopee în justiție care dura de ani buni și risca să ducă la pierderea finanțării europene.

Adrian Bărbulescu

calea ferată Brașov-Sighișoara

”Tip solutie: Respinge cererea. Soluția pe scurt: În rejudecare, în majoritate: Respinge ca neîntemeiată excepţia lipsei de interes. Respinge contestaţia ca nefondată. Definitivă. Pronunţată astăzi, 06.02.2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei. Opinie Separată (sublin.ns.) Respinge excepţia lipsei de interes, ca neîntemeiată. Disjunge cererea privind anularea în parte a raportului procedurii şi actelor entităţii contractante care au stat la baza acestuia, cu referire la încadrarea ofertantului Aktor în cazul de excludere prevăzut de art. 180 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 99/2016, de restul contestaţiei. Pe cererea disjunsă, Repune cauza pe rol. Acordă termen şi pune în vedere intimatei- entitate contractantă să depună la dosar actele depuse odată cu răspunsul la solicitarea de clarificări nr. 12 de către intimata Asocierea RailWorks. Pe restul contestaţiei, Admite în parte contestaţia. Anulează comunicările privind rezultatul procedurii şi în parte raportul procedurii nr. 11/1/604/19.06.2019, în ce priveşte evaluarea ofertei Asocierea RailWorks raportat la îndeplinirea cerinţei privind neîncadrarea în prevederile art. 178 şi 180 (lit. g, h) din Legea nr. 99/2016. Obligă entitatea contractantă la reevaluarea ofertei Asocierea RailWorks raportat la îndeplinirea cerinţei privind neîncadrarea în prevederile art. 178 şi 180 (lit. g, h) din Legea nr. 99/2016, cu luarea în considerare a aspectelor reţinute prin hotărâre. Respinge în rest contestaţia. Pronunţată azi, 06.02.2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”, se arată în sentința Curții de Apel București.

Cum opinia separată este prezentă în decizie doar cu rol de informare, doar prima parte a sentinței produce efecte juridice, și anume respingerea contestației depuse de Swietelsky și Strabag, deci atribuirea contractului către Railworks.

Brasig, ofertă cu 40 milioane de euro mai mare pe loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara

Oferta asocierii RailWorks (formată din Alstom, Aktor, Arcada Company și Euroconstruct Trading 98) a fost cu 40 de milioane de euro mai mică decât cea a asocierii Brasig (Swietelsky – Strabag).

Această ofertă, mai ieftină, pentru loturile 1 și 3 (Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, în lungime totală de 86 km) nu a fost însă acceptată deoarece – argumenta CFR SA la vremea respectivă –  Euroconstruct Trading 98 este în insolvență.

Potrivit legii 99 din 2016 privind achizițiile sectoriale, când unul dintre participanți intră în insolvență, autoritatea contractantă trebuie să-i ceară acestuia explicații privind posibilitatea de îndeplinire a contractului. De menționat faptul că Euroconstruct Trading nu era nici măcar liderul asocierii, acesta fiind Alstom Transport România SA.

A urmat o adevărată sarabandă a proceselor, sentințele instanțelor fiind dintre cele mai diverse. Prin această amânare în Justiție a semnării contractului, CFR SA a pierdut 30% din finanțarea europeană alocată proiectului.

130 km, străbătuți pe calea ferată în aproape trei ore

Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/oră, pentru trenurile de călători și 120 km/oră pentru cele de marfă. Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii CF, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.

Și atribuirea contractului pentru lotul 2 din calea ferată Brașov-Sighișoara, între Apața și Cața, este contestată în instanță. Cei 128 km, cât măsoară întregul tronson Brașov-Sighișoara, sunt străbătuți de cel mai rapid tren, Interregio Dacia 346/347 (București – Viena și retur) în două ore și 38 de minute. Viteza medie de circulație a garniturilor este de 40-50 km/oră, în vreme ce dacă ar fi modernizat s-ar putea ajunge la 160 km/oră.