duminică, ianuarie 26, 2025
spot_img

Calea ferată Bărăgan-Moldova. De ce s-au scumpit lucrările de patru ori în trei ani

Lucrările de reparații la calea ferată Bărăgan-Moldova s-au scumpit de patru ori în doar trei ani. Explozia prețului contractului pentru firul I în comparație cu cel plătit pentru firul II are cauze obiective, dar demonstrează cum amânarea unor lucrări, din cauza subfinanțării căii ferate, poate genera nu economii, ci dimpotrivă.

În urmă cu fix o săptămână, Club Feroviar informa că directorul SRCF Galați, Gabriel Oprea, și Spiru Mantu, acționar al SC Arcada Company SA Galați, au semnat contractul cu titlul ”Lucrări de întreținere prin înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii pe linia 701 Buzău-Făurei, fir I, de la km 129+000 la km 167+700”, în valoare de 151.874.458,40 lei, echivalentul a 30,5 milioane de euro.

Scopul  lucrărilor este ridicarea restricțiilor de viteză de 30 km/oră de pe linia 701, fir I, între stațiile Buzău Sud, Cilibia și C.A. Rosetti, de la km 132+370 la km 148+200, și ridicarea restricțiilor de viteză de 20 km/h de pe linia 701, fir I între stațiile C.A. Rosetti – Făurei, de la km 162+000 la km 167+350, introduse din cauza șinelor defecte și uzate la rând și a traverselor și prinderilor necorespunzătoare. Adică exact lucrarea care s-a făcut în 2021 pe firul II.

Numai că atunci valoarea celor două contracte atribuite de SRCF Galați a fost de numai 44,5 milioane de lei, deci de aproape patru ori mai mică. Am cerut detalii de la Regionala Galați și suntem acum în măsură să vă oferim explicațiile, așa cum am promis săptămâna trecută.



Firul II – modernizat în 2021, firul I – în 2024

Procedura de achiziție în baza căreia s-a semnat acum acordul cadru pentru execuția lucrărilor de întreținere prin înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii a fost organizată de către CNCF CFR SA prin anunțul de licitație publicat pe SEAP.

În urma analizării ofertelor depuse, SC Arcada Company SA a fost declarată câștigătoare a licitației, iar apoi a fost semnat Acordul cadru nr. 105/29.09.2022, cu o valabilitate a contractului de patru ani.

Contractul subsecvent pentru Lucrări de întreținere prin înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii pe linia 701 Buzău-Făurei, fir I, de la km 129+000 la km 167+700 a fost încheiat de SRCF Galați, în conformitate cu Acordul cadru nr 105/29.09.2022 și în conformitate cu alocația bugetară acordată Sucursalei Regionale CF Galați pentru anul 2024.

Cât privește reparațiile la firul II, SRCF Galați amintește că acestea au fost licitate în anul 2021. Într-adevăr, firul II al căii ferate Buzău-Făurei a fost reabilitat în 2021, când ministrul Transporturilor era Cătălin Drulă, iar directorul general al CNCF CFR SA era Ioan Pintea. Licitația a fost lansată în martie 2021, iar lucrările au fost terminate în decembrie 2021. Viteza trenurilor a crescut de la 30 km/h la 120 km/h.

Atunci au fost două contracte semnate de către CNCF CFR SA cu asocierea Wiebe-Swietelsky, așa cum a mai scris Club Feroviar.

Primul contract a avut ca obiect ”Lucrări de ȋntreţinere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Buzău-Buzău Sud-Cilibia fir II de la km. 129+016 la km 148+700”. Pentru punerea ȋn siguranţă a circulaţiei trenurilor de călători şi marfă, s-au făcut lucrări de ȋnlocuire la rând a elementelor suprastructurii căii pentru ridicarea restricţiei de viteză şi aducerea liniei ȋn parametri pentru viteza de circulaţie de 120 km/oră a trenurilor de călători. Procedura derulată de Regionala Galați a CFR SA a fost atribuită pentru suma de 21.027.158,34 lei.

Al doilea contract a avut ca obiect ”Lucrări de ȋntreținere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Cilibia-Făurei fir II de la km. 148+700 la km 167+700”. Procedura de achiziție a fost atribuită pentru suma de 20.747.515,42 lei. În total, nici nouă milioane de euro pentru 40 km.



La lucrările de pe firul II, materialele au fost asigurate de SRCF Galați

”Lucrările au făcut parte dintr-un program pilot, în care, conform prevederilor din Caietul de sarcini, toată cantitatea de șină și o parte din piesele de schimb pentru aparatele de cale au fost puse la dispoziția constructorului de către beneficiar (SRCF Galați), iar 6 schimbătoare de cale au fost achiziționate și montate de beneficiar. Valoarea lucrărilor executate de constructor pe firul II Buzău-Buzău Sud-Cilibia-C.A. Rosetti-Făurei a fost de 44.560.555 lei, cu TVA inclus. În cazul contractului subsecvent de Lucrări de întreținere prin înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii pe linia 701 Buzău-Buzău Sud-Cilibia-Făurei, fir I, de la km 129+055 la km 167+700, menționăm faptul că toate materialele sunt achiziționate și montate de către executant – șina, 11 schimbătoare de cale și 4 bretele (montate pe traverse de beton) – context în care valoarea lucrărilor este de 151.340.739 lei, cu TVA inclus”, se arată în răspunsul la solicitarea trimisă de Club Feroviar.

CITEȘTE și FOTO-VIDEO Se circulă iute pe calea ferată Bărăgan-Moldova, reparată cu bani puțini

Tot aici se precizează și faptul că valoarea lucrărilor pe firul I a fost influențată și de alți factori precum evoluția prețurilor materialelor de cale și a prețurilor la carburanți, creșterea salariului minim în construcții, la care se adaugă obligațiile contractuale ale executantului, care achiziționează și montează toate materialele de cale.

Noile lucrări pe calea ferată Bărăgan-Moldova, în cifre

Lucrările de întreținere, prin înlocuirea la rând, a elementelor componente ale suprastructurii căii pe firul I cuprind:

  • înlocuirea șinei tip 49 uzată, cu șina tip 60, nouă, respectiv 5.000 de tone;
  • înlocuirea traverselor din beton necorespunzătoare tip T13, cu traverse din beton cu prindere elastică tip 60, aproximativ 70.000 de bucăți;
  • înlocuirea tuturor aparatelor de cale tip 49, pe traverse din lemn cu aparate de cale tip 60, pe traverse din beton, respectiv 11 schimbătoare de cale și 4 bretele simple;
  • înlocuirea dalelor din beton la 8 treceri de nivel cu calea ferată;
  • completarea prismei de piatră spartă la dimensiunile instrucționale, respectiv realizarea căii fără joante și înglobarea aparatelor de cale în calea fără joante.

Durata de execuție a lucrărilor contractate este de 270 de zile.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole