joi, decembrie 5, 2024
spot_img

Guvernul maghiar vrea cale ferată de mare viteză Cluj Napoca-Budapesta

Ministrul ungar al Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, s-a aflat vineri la Cluj-Napoca, în timpul unui turneu prin mai multe orașe din Transilvania. Cu acest prilej, oficialul maghiar a declarat că Guvernul său va iniția negocieri cu Guvernul României pentru o cale ferată de mare viteză Cluj Napoca-Budapesta.

Ministrul a declarat pentru publicația Krónika, citată de Monitorul de Cluj, că face lobby pentru implementarea unei linii de mare viteză Cluj Napoca-Budapesta și caută sprijin în Guvernul României pentru o colaborare în acest sens.

”Fac lobby la Guvern împreună cu mulți dintre ceilalți prieteni ai mei de aici pentru ca o cale ferată de mare viteză între Budapesta și Cluj să poată fi implementată. Aceasta depinde parțial de modul în care cele două infrastructuri feroviare și cele două șine de cale ferată pot fi reconciliate și, parțial, de ce fel de cooperare putem stabili între ministerele Transporturilor din România și din Ungaria”, a subliniat János Lázár.

Cale ferată de mare viteză Cluj Napoca-Budapesta, parcursă de trenuri în trei ore și jumătate

El susține că parcurgerea distanței dintre Budapesta și Cluj-Napoca ar fi posibilă, cu un tren de mare viteză, în doar trei ore și jumătate. ”Mă interesează acest proiect, sunt convins că ar fi unul benefic atât pentru Ungaria, cât și pentru Cluj”, a spus ministrul.

Dezvoltarea liniei de mare viteză ar putea fi integrată în proiectul demarat deja de autoritățile române prin CNCF CFR SA de modernizare și de electrificare a căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor. Ministrul a salutat începerea acestui proiect, arătând că întrebarea este cât de mult poate fi accelerată această linie de cale ferată și ce capacitate suplimentară poate suporta.

„Aceasta este o problemă tehnologică care ar trebui examinată de specialiști. Suntem interesați din toate punctele de vedere să construim un sistem feroviar de mare viteză, vom căuta sprijin în Guvernul României pentru asta și ne-am dori ca aceste negocieri să accelereze”, a explicat János Lázár.

Peste planurile din 2007 s-a așternut praful

Prima oară, construirea unei linii ferate de mare viteză spre Budapesta a fost menționată în 2007, de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban.

„Am discutat cu autoritățile ungare și există un plan de prefezabilitate pentru construcția liniei de cale ferată rapidă. Termenul de finalizare a liniei depinde de finanțare și de condițiile tehnice pe care le impune această cale ferată. Sperăm ca în șase-șapte ani să avem o linie TGV”, spunea Orban.

El preciza că pentru finanțarea proiectului se au în vedere un parteneriat public-privat sau alocarea de resurse financiare de la buget. De asemenea, se lua în calcul și posibilitatea de a fi accesate și fonduri europene, din 2013.

Declarația lui Ludovic Orban venea la câteva zile după ce guvernele de la București și Budapesta stabiliseră, într-o ședință comună, să construiască o linie ferată de mare viteză pe ruta Budapesta – București – Constanța, pentru a integra cele două state în sistemul de transport feroviar internațional de călători cu trenuri de mare viteză.

IN THE SPOTLIGHT

Mersul Trenurilor 2024-2025 e oficial. Se confirmă ce a scris Club Feroviar în octombrie

CFR Călători a anunțat luni dimineață oficial că Mersul Trenurilor 2024-2025 va intra în vigoare duminică, 15 decembrie, și a dat și câteva detalii...

Ultimele Articole