luni, aprilie 29, 2024
spot_img

VIDEO. O fostă cale ferată cu cremalieră a fost transformată în potecă turistică

Fosta cale ferată cu cremalieră Porțile de Fier ale Transilvaniei, pe traseul Subcetate-Caransebeș, a fost transformată în potecă turistică.

Fostul traseu feroviar ce trece, prin pădure, pe deasupra Drumul Național 68 Hațeg-Caransebeș a fost transformat într-o potecă ce poate fi folosită de turiști, pe jos sau cu bicicleta, scriu jurnaliștii de la Ziarul Hunedoreanului. Vegetația a fost defrișată, iar din loc în loc, gropile au fost acoperite cu pietriș. Bornele kilometrice ale fostei căi ferate au lăsat locul bornelor din andezit, împodobite cu sculpturi, de pe Via Transilvanica.

Turiștii pot vedea locurile prin care treceau mocănițele (locomotivele cu aburi), dotate suplimentar cu un sistem de roți zimțate, care se conecta la instalația cremalierei, pentru a putea străbate urcușul și coborâșul trecătoarei dintre Transilvania și Banat. De asemenea, la limita județelor Hunedoara și Caraș Severin, se află rămășițele haltei Porțile de Fier ale Transilvaniei.

Trecătoarea dintre Banat și Ardeal este traversată de drumul național Hațeg-Caransebeș, iar versanții din împrejurimile sale sunt acoperiți de păduri vaste.



Cale ferată cu cremalieră, de o distanță de 10 km

Calea ferată Subcetate-Caransebeș, care traversa Porțile de Fier ale Transilvaniei, a fost construită în primii ani ai secolului XX pentru a lega Ţara Haţegului şi bazinul carbonifer al Văii Jiului de centrul metalurgic de la Reşiţa şi de prima cale ferată a cărbunelui din Banat, Oraviţa-Baziaş, construită la mijlocul secolului al XIX-lea.

Din cauza declivităţii mari a traseului, pe o porţiune de aproape 10 km, care porneşte din apropierea satului Bouţari (Caraş-Severin), traversează „Porţile de Fier ale Transilvaniei“ şi coboară în depresiunea Haţegului, la Sarmizegetusa, calea ferată a fost dotată cu cremalieră.

Tronsonul cu cremalieră a fost închis în anul 1978, după şapte decenii de la inaugurare, iar locomotivele speciale au fost retrase în depourile din Petroşani şi Subcetate, unele dispărând, cu timpul. Până în anul 2012, și celelalte sectoare ale căii ferate au fost dezafectate. Au rămas fostele gări și câteva porțiuni de cale ferată, pe care trenurile nu mai circulă.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole