spot_img
luni, septembrie 26, 2022
spot_img

An nou, scenariu vechi. Încă o cale ferată abandonată de Regio Călători, oamenii sunt disperați

Începutul lui 2021, Anul European al Căilor Ferate, a fost marcat de scandalul iscat de o cale ferată abandonată de Regio Călători, mii de oameni fiind puși în imposibilitatea de a ajunge la serviciu. Atunci problema s-a rezolvat după ce CFR Călători a preluat operarea secției, așa cum, de altfel, are obligația legală. Acum, scenariul se repetă la indigo, autoritățile locale sunt disperate, iar CFR Călători nu dă niciun semn că ar intenționa să preia secția.

Din 13 decembrie 2021, începând cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2021-2022, Regio Călători nu mai operează pe ruta Arad-Ineu-Cermei.

Reprezentanții Regio Călători nu au oferit nicio explicație pentru această decizie, însă, cel mai probabil, este vorba tot de lipsa personalului calificat (cu precădere mecanici de locomotivă), așa cum s-a întâmplat și în cazul altor rute abandonate de operatorul brașovean. „În prezent operăm pe rutele Arad-Nădlac și Arad-Vălcani”, au declarat sec reprezentanții Regio Călători pentru Jurnal arădean.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Cale ferată abandonată de Regio Călători, oameni rămași fără transport

În speță, este vorba de secția de cale ferată 318 Ineu-Cermei, care se desprinde din secția 317 Arad-Sântana-Ineu-Gurahonț-Brad, care și ea a fost abandonată la începutul anului trecut de Regio Călători. Însă asupra acestui aspect vom reveni mai jos.

Secția 318 are o lungime de 14 km și trei stații: Ineu, Teuz h și Cermei hcv. Până pe data de 13 decembrie 2021, pe această secție circulau, pornind din Arad, patru perechi de trenuri ale Regio Călători. De atunci, sute de oameni care făceau naveta spre și de la locul de muncă au rămas fără transport.



Primarul din Cermei: ”M-o rupt decizia asta. Mă doare sufletul”

cale ferată abandonată de Regio Călători
În stânga Mersul Trenurilor 2020-2021, în dreapta cel actual

Vestea a sosit ca un trăznet la Primăria Comunei Cermei. Decizia fusese anunțată de reprezentanții operatorului privat încă de dinainte de a fi redactat Mersul Trenurilor 2021-2022.

De altfel, în ediția tipărită a acestuia secția 318 nu mai figurează (vezi foto). Însă autoritățile locale nu au putut face nimic pentru reluarea circulației feroviare.

Ioan-Daniel Vesa, primarul din Cermei. FOTO Glasul Aradului

„M-o rupt decizia asta. Mă doare sufletul pentru că este vorba de o cale ferată renumită, veche de mai bine de 100 de ani. De 22 de ani de când sunt primar, tot duc lupta asta cu trenul. Am amenajat un refugiu (peron – n.red.) la gară, am tras curentul și acum… Statul român e incapabil să subvenționeze un tren. N-a fost Guvern la București, n-am avut cu cine vorbi. Acum, voi trimite un memoriu la București, la minister (al Transporturilor – n.red.) și la Guvern, să-l bag (trenul – n.red.) pe social (obligația de serviciu public – n.red.)”, a declarat pentru Club Feroviar primarul comunei Cermei, Ioan-Daniel Vesa.

El a precizat că a făcut demersuri pentru asigurarea transportului cu autobuze până la Ineu, demers care este însă costisitor pentru primăria pe care o conduce.

Altă cale ferată abandonată de Regio Călători, Arad-Brad, a fost preluată de CFR Călători

Primul tren Arad-Brad
Stația CF Brad

Nu este pentru prima oară când transportul feroviar din zona Aradului este bulversat de retragerea operatorului.

În octombrie 2020, Regio Călători a anunțat că va renunța de la 1 ianuarie 2021 la operarea secției Arad-Brad, din motive care țin de imposibilitatea asigurării de personal calificat. Imediat, primarul Bradului, Florin Cazacu, trimitea fără succes o scrisoare operatorului. „Având în vedere informaţia apărută în mass-media referitoare la retragerea de pe ruta Ineu-Brad şi retur a SC Regio Călători SRL, în calitate de operator de transport feroviar de călători, începând cu data de 01.01.2021, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la anularea singurei legături feroviare cu vestul ţării. Menţionăm că această rută, care există de peste 100 de ani, deserveşte localităţile Tămand, Bocsig, Rapsig, Sebiș, Livada, Joia Mare, Almaș, Bonțești, Gurahonț, Romanița, Aciuța, Tălăgiu, Vârfurile, Cariera, Leasa, Hălmagiu, Ocișor, Ociu, Vața, Birtin, Lunca Moților, Baia de Criș, Țebea, Ribița și Brad. O astfel de operaţiune lasă locuitorii acestor localităţi fără alternative de deplasare regională şi micşorează traficul feroviar recomandat la nivelul Uniunii Europene. Astfel, transportul rutier va fi singura alternativă de deplasare în zonă, în pofida traficului intens şi a numărului mare de accidente de pe şosele”, scria edilul. Trebuie precizat faptul că staţia CFR Brad, o clădire emblematică, construită la finalul secolului XIX-lea, fusese recent renovată.

În urma scandalului izbucnit în mass-media, în cele din urmă secția a fost preluată de CFR Călători, care a început să opereze de pe 10 ianuarie 2021, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

CFR Călători are obligația legală de a prelua operarea secției 318

Până la ora publicării acestui articol, oficialii CFR Călători nu au precizat dacă și când vor prelua în operare și secția 318, pe modelul secției 317, la începutul anului trecut.

Cert este că operatorul feroviar de stat are obligația legală să facă acest lucru, potrivit Hotărârii de Guvern nr. 643 din 22 iunie 2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora.

Ultimele Articole