Călătorul cu trenul, mai puțin interesat de igienă, mai mult de prețuri și întârzieri

18 februarie 2020

Concluzia a fost trasă marți de către conducerea ANPC după ce la începutul lunii februarie inspectorii autorității au efectuat verificări la aproape 400 de agenți economici din zona transporturilor feroviare și unităilor de alimentație publică conexe.

Doru Cireașă

Centralizarea plângerilor trimise de români la Protecția Consumatorului a dus la formularea unor concluzii suprinăîztoare. Românii sunt mai puțini interesați de igiena întâlnită în gări, mai mult de aspecte tinând de prețurile călătoriilor sau de întârzierile trenurilor.

„Din păcate consumatorii românu nu reclamă condițiile de igienă, se orientează spre întârzieri, prețuri modificate, anularea unor curse și mai puțin de condițiile sanitare pe care le au în general în gări, reclamă partea de alimentație publică dacă le-a pus sănătatea în pericol, dacă au avut probleme” , au spus marți, în cadrul unei conferințe de presă, oficiali ai ANPC, întrebați fiind care sunt lucrurile care îi deranjează cel mai mult pe români legat de călătoria cu trenul și serviciile din gări ți vecinătatea acestora.

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au aplicat amenzi de peste 1,2 milioane de lei, în urma unei acţiuni de control derulată în întreaga ţară, care a vizat condiţiile de transport pe căile ferate, precum şi serviciile de alimentaţie oferite consumatorilor în zona gărilor.

La începutul lunii, au fost verificaţi 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de călători şi operatori economici care îşi desfăşoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor, la 295 dintre ei (aproximativ 74%) fiind constatate abateri de la prevederile legale in vigoare privind protecţia consumatorilor.

În urma deficienţelor constatate, s-au aplicat 372 sancţiuni contravenţionale, respectiv 205 amenzi contravenţionale însumând 1.213.500 lei şi 167 avertismente, pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

De asemenea, s-au oprit definitiv de la comercializare 284 kg produse alimentare şi nealimentare, posibil periculoase pentru consumatori, şi s-au scos temporar din vânzare, până la intrarea în legalitate, a aproape 550 de produse alimentare şi nealimentare.

Totodată, în zece cazuri s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciului.

Sursa citată precizează că în timpul acţiunilor de control au fost depistate numeroase deficienţe, cum ar fi condiţii igienico-sanitare necorespunzătoare în gări şi compartimentele de tren, fotolii cu tapiţerie pătată, ruptă, cotiere şi tetiere rupte sau murdare, ferestre sparte în sălile de aşteptare, existând păsări în interiorul clădirii, toalete neigienizate şi scaune murdare, lipsa încălzirii în sălile de aşteptare şi a iluminatului pe peroane.

În unele cazuri, rampele pentru persoanele cu dizabilităţi nu erau curăţate de zăpadă, existând şi crengi rupte, ce blocau calea de acces, peronul nu era înălţat şi se afla la o distanță destul de mare de tren, fiind îngreunat, astfel, accesul în tren şi punându-se în pericol securitatea călătorilor, în unele gări peroanele şi căile de acces către liniile ferate nu aveau rampe pentru persoane cu dizabilităţi, diferenţa de nivel de la peron la scara trenului fiind foarte mare.

Oficialii CFR SA vor lua măsuri

Conform prevederilor legale, în perioada următoare, reprezentanții celor 8 Sucursale Regionale de Cale Ferată vor întreprinde demersurile necesare pentru remedierea deficiențelor care pot fi soluționate prin măsuri imediate în spațiile administrate de personalul propriu al companiei, au comunicat marți reprezentanți ai CFR SA.

În ceea ce privește amenzile, pe de o parte ne vom îndrepta împotriva agenților economici, care au spații comerciale închiriate și pentru care au fost acordate sancțiuni contravenționale, iar pe de altă parte, fiecare regionala va analiza pârghiile legale pentru depunerea contestațiilor.