Operatorii de transport feroviar vor încasa anul viitor mai puțini bani pentru călătoriile persoanelor cu handicap. Un proiect de Hotărâre adoptat joi de Guvern prevede că aceste persoane pot opta pentru decontarea carburantului la mașina personală, în locul călătoriilor gratuite pe calea ferată.
Adrian Bărbulescu
Pe agenda ședinței de Guvern de joi dimineață s-a aflat un proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap, aprobate prin HG nr. 1017/2018, cu modificările și completările ulterioare, pentru stabilirea modalității de decontare a carburantului necesar deplasării cu autoturismul aflat în proprietatea persoanelor cu handicap, a familiei acestora, asistentului personal, însoțitorului sau furnizorului de servicii sociale, precum și indexarea limitelor reglementate la art. 24 alin.(9) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Călătoriile persoanelor cu handicap migrează de la feroviar spre rutier
Cea mai importantă modificare introdusă de noul act normativ este cea prin care li se oferă posibilitatea persoanelor cu handicap de a opta pentru decontarea carburantului la mașina personală sau a asistentului, ori însoțitorului, în locul călătoriilor gratuite pe calea ferată.
”Totodată, a fost introdus dreptul persoanelor cu handicap de a opta, la cerere, pentru acordarea gratuității la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului necesar autoturismului, conform legii, și aflat în proprietatea acestora, corespunzător costurilor biletelor de tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, după caz, fără a depăși suma de 1.500 lei, anual, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat; modalitatea de decontare și indexare a limitelor se stabilește prin Hotărâre a Guvernului”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ, publicată pe site-ul Ministerului Muncii.
Exprimarea opțiunii pentru decontarea carburantului conduce la neacordarea de bilete de transport interurban pentru asistentul personal al persoanei cu handicap grav.
Accesibilitatea stațiilor lasă de dorit în România
Deși inițiatorul proiectului nu precizează explicit acest lucru, una din rațiunile care au dus la introducerea acestei prevederi este legată de accesibilitatea extrem de scăzută (pentru a folosi un eufemism) a stațiilor de cale ferată și a trenurilor din România pentru persoanele cu handicap locomotor.
În afara gărilor aflate pe tronsoanele care au fost modernizate cu bani europeni, peroanele fie sunt foarte joase în raport cu înălțimea ușii de acces în tren, fie lipsesc cu desăvârșire. Însă și pe magistrale modernizate cu fonduri de la Bruxelles întâlnim asemenea situații, așa cum se poate observa din imaginea alăturată, din Gara Fetești de pe M 800. O persoană aflată în scaun cu rotile nu numai că nu se va putea urca în tren, dar nici nu va ajunge la peron (dacă acea improvizație poate fi numită peron).
Trebuie menționat faptul că stația Fetești este un caz fericit, deoarece modernizarea ei este pe lista de priorități a Ministerului Transporturilor, care a pus deja în dezbatere publică indicatorii tehnico-economici, așa cum a scris Club Feroviar. Pentru stațiile pe pe secțiile neinteroperabile însă speranțele sunt extrem de reduse pentru viitorul apropiat.
CFR Călători asigură asistență doar în anumite stații și la anumite trenuri
Cât privește trenurile, și acestea sunt inaccesibile în multe situații pentru călătoriile persoanelor cu handicap.
”Pentru persoanele cu mobilitate redusă (PRM) CFR Călători asigură gratuit, în anumite staţii şi în anumite trenuri (sublin. ns.) în trafic intern şi internaţional, următoarele tipuri de servicii:
Asistenţă în staţiile de plecare, de destinaţie şi în staţiile de schimbare a trenurilor, după caz, adaptat dizabilităţii fiecărui călător.
Servicii suplimentare necesare PRM:
- îmbarcarea şi debarcarea persoanelor în scaun cu rotile pliabil sau nu, cu sau fără însoţitor, prin soluţii diferite în funcţie de greutatea acestuia;
- însoţirea în incinta staţiei CF şi până la îmbarcarea în tren a persoanelor nevăzătoare, cu deficienţe de vedere sau de auz şi a persoanelor cu handicap mental;
- însoţirea de la coborârea din tren până la ieşirea din staţie a persoanelor nevăzătoare, cu deficienţe de vedere sau de auz şi a persoanelor cu handicap mental;
- rezervarea locurilor;
- asistenţă la bordul trenurilor în circulaţie.
CFR Călători oferă servicii de asistenţă la toate trenurile de rang superior (Interregio), numai între staţiile deschise acestui tip de transport, pentru toate categoriile PRM, cu excepţia persoanelor cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile nepliabil.
Pentru persoanele cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile nepliabil, se asigură servicii de asistenţă numai la clasa a II-a, numai între staţiile deschise acestui tip de transport și doar la anumite trenuri”, se arată pe site-ul CFR Călători.
Banii pentru călătoriile persoanelor cu handicap se vor duce la benzinării
În consecință, dacă persoana cu handicap locomotor locuiește în apropiere de o gară care nu este pe lista operatorului de transport feroviar privind acordarea de asistență, va trebui să apeleze la mila celorlalți călători pentru a se urca în tren. Situație jenantă.
Așa se face că o mare parte din banii care până acum erau decontați de CFR Călători și de operatorii privați de persoane, pentru transportul persoanelor aflate în scaune cu rotile se vor duce în conturile benzinarilor.
Pentru mai multe informații despre modificările aduse legislației privind călătoriile gratuite ale persoanelor cu handicap, puteți consulta proiectul integral, dând click pe link-ul de mai jos.