Călătorii europeni vor beneficia de noi drepturi. Românii, nici măcar de cele vechi

26 ianuarie 2021

Consiliul UE a adoptat zilele trecute o decizie de ameliorare a drepturilor pasagerilor din transporturile feroviare. Consiliul vrea amendarea Regulamentului din 2007 neaplicabil în România în urma derogărilor succesive cerute de mai toate guvernele României de până acum.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

atenționare de călătorie

Decizia urmază să ducă la o consolidare a drepturilor tuturor pasagerilor, dar  în special a celor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă. De asemenea, decizia va facilita transportul bicicletelor în trenuri. Consiliul a adoptat luni normele revizuite, care includ, de asemenea, multe alte îmbunătățiri, cum ar fi dispoziții consolidate privind redirecționarea și utilizarea biletelor pentru rute din mai multe segmente, fapt care va îmbunătăți protecția în cazul conexiunilor pierdute.

„Regulamentul reprezintă un pas major în ceea ce privește accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă la serviciile feroviare. Administratorii de infrastructură și întreprinderile feroviare vor trebui să se adapteze și să facă progresiv serviciile feroviare accesibile tuturor. O noutate a acestui regulament este obligația de a oferi spații pentru biciclete în trenuri care în mod normal nu sunt în măsură să ofere servicii de la ușă la ușă. Integrarea modurilor de transport va îmbunătăți mobilitatea pasagerilor și va crește atractivitatea căilor ferate”, spune Pedro Nuno Santos, ministrul portughez pentru infrastructură și locuințe, președinte al Consiliului.

Principalele modificări

Pasagerii se vor bucura de o protecție îmbunătățită într-un număr crescut de servicii feroviare diferite, întrucât un număr mare de scutiri permise de actualul regulament va fi eliminat treptat.

Sunt prevăzute drepturile mai puternice pentru persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă, care se vor aplica în viitor, deoarece scutirea acordată în prezent în cazul trenurilor regionale de la majoritatea dispozițiilor referitoare la persoanele cu dizabilități sau mobilitate redusă va fi complet eliminată până în 2023.

De la această dată, dreptul pentru a primi asistență la urcarea și debarcarea din trenuri se va aplica tuturor trenurilor regionale și de lungă distanță din UE, iar personalul de serviciu va fi instruit. Alte îmbunătățiri includ dreptul de a cumpăra un bilet la bord dacă nu au existat alternative accesibile pentru cumpărarea biletului în prealabil, furnizarea îmbunătățită de informații, instruirea personalului și reguli mai clare privind compensarea echipamentelor de mobilitate pierdute sau deteriorate.

Notificarea prealabilă a persoanelor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă care necesită asistență va fi redusă de la minimum 48 de ore în prezent la 24 de ore și vor fi încurajate acordurile voluntare care acoperă perioade mai scurte de notificare. Pentru a încuraja mobilitatea ecologică, pentru pasageri va fi mai simplu să își ia bicicletele la bord. Companiile feroviare vor fi obligate să instaleze spații pentru biciclete, iar pasagerii vor fi informați cu privire la capacitatea disponibilă. Regula generală va fi de cel puțin patru spații pentru biciclete în fiecare tren. După consultarea publicului, întreprinderile feroviare pot decide să includă un număr diferit de spații în funcție de tipul de serviciu, dimensiunea trenului și cererea previzibilă de transport de biciclete.

De asemenea, statele membre pot stabili acest număr mai mare dacă există o cerere mai mare pentru transportul de biciclete. Cerințele de spațiu pentru biciclete se vor aplica atunci când o întreprindere feroviară comandă material rulant nou sau când efectuează o modernizare majoră a materialului rulant mai vechi.

Companiile feroviare vor fi încurajate să își mărească oferta de bilete integrale pentru călătorie multiplă. Acestea sunt bilete unice valabile pentru etape succesive într-o călătorie și protejează drepturile pasagerilor la re-rutare și compensare în cazul întârzierilor sau conexiunilor pierdute.

Biletele intermediare vor fi obligatorii dacă trenurile de legătură sunt conduse de o singură întreprindere feroviară, de exemplu atunci când o călătorie implică o conexiune între un tren regional și un tren de distanță lungă. Pasagerii trebuie informați în mod clar dacă biletele cumpărate într-o singură tranzacție constituie un bilet intermediar. În caz contrar, compania feroviară va fi răspunzătoare ca și cum acele bilete ar fi fost bilete integrale. Noile reguli vor clarifica și extinde protecția în cazurile în care pasagerii au nevoie de redirecționare către destinația finală. Operatorul feroviar va trebui să încerce să redirecționeze pasagerul în toate circumstanțele, inclusiv în cazurile care necesită moduri de transport alternative.

În cazul în care operatorul nu a reușit să comunice pasagerului opțiunile disponibile în termen de 100 de minute, acesta poate apela la transportul public terestru alternativ din proprie inițiativă, iar compania feroviară va trebui să îi ramburseze costul necesar. Compensația minimă pentru întârzieri va rămâne neschimbată (25% din prețul biletului pentru o întârziere de 60 până la 119 minute și 50% din prețul biletului pentru o întârziere de 120 minute sau mai mult).

Clauzele de forță majoră vor fi mai detaliate

Modificările privesc și clauzele de forță majoră. Se așteaptă ca o claritate juridică superioară să creeze condiții de concurență mai echitabile în raport cu alte moduri de transport, pentru care există deja astfel de clauze.

Companiile feroviare nu vor trebui să plătească despăgubiri pentru întârzieri sau anulări în circumstanțe pe care nu le-ar fi putut evita, cum ar fi condiții meteorologice extreme, dezastre naturale majore sau crize majore de sănătate publică, inclusiv pandemii. Grevele personalului feroviar nu vor fi acoperite de această scutire. În plus, obligațiile de redirecționare se vor aplica chiar și în caz de forță majoră.

Regulamentul stabilește un nivel minim de protecție, însă întreprinderile feroviare sunt libere și sunt încurajate să introducă norme mai stricte pentru a proteja drepturile pasagerilor.

Votul de luni semnifică o adoptare a poziției Consiliului în primă lectură. Actul juridic trebuie acum adoptat de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE. Regulamentul revizuit va intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare. Va începe să se aplice doi ani mai târziu, cu excepția cerințelor de spațiu pentru biciclete, care vor fi aplicabile la patru ani de la intrarea în vigoare a regulamentului.

În toamna anului trecut, Consiliului și Parlamentul European au încheiat un acord provizoriu pe tema drepturilor pasagerilor.

Românilor li se vor aplica de-abia din 2024

Drepturile care urmează a fi întărite de propunerile Consiliului UE sunt prevăzute în Regulamentul 1371 din 2007. Pasagerii români nu beneficiază însă de aceste drepturi căci în mod constant guvernele României au cerut derogări de câte cinci ani de la aplicarea acestuia. Românii vor trebui să mai aștepte până în data de 3 decembrie 2024, pentru a beneficia de drepturile ce le sunt conferite prin Directiva Parlamentului European și Consiliului de Miniștri al UE nr 1371 din 2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar. După această dată, nicio derogare nu mai este posibilă.