Românii, pe ultimele locuri în Europa la călătorii cu trenul. Cine e pe primul loc și cine e sub noi

27 noiembrie 2020

Elvețienii sunt primii în Europa la călătorii cu trenul, potrivit unui studiu publicat zilele trecute. Pe următoarele locuri în acest clasament se situează Luxemburg și Danemarca, iar România ocupă o poziție care nu ne dă deloc motive de laudă. Nu suntem însă chiar ultimii în acest top al mobilității feroviare.

Adrian Bărbulescu

călătorii cu trenul

Studiul a fost realizat de LITRA, asociație care luptă pentru promovarea transportului public în Țara Cantoanelor de peste 80 de ani, pe baza datelor furnizate de Oficiul european pentru statistică Eurostat. Organizația apără interesele a peste 200 de membri și promovează o politică de transporturi orientată spre soluții, globală și futuristă.

Potrivit cercetării celor de la LITRA, în materie de transport feroviar, Elveția își întărește politica de lider la nivel european, având în vedere faptul că fiecare dintre locuitorii săi a călătorit cu trenul, în medie, de 74 de ori pe parcursul anului trecut, de trei ori mai mult decât în 2018. Rezultatul este același dacă luăm în calcul distanța parcursă în medie de fiecare elvețian – 2.505 km în anul 2019.

Din punctul de vedere al numărului de călătorii cu trenul, pe următoarele locuri după Elveția se situează Luxemburg (40 de ori), Danemarca, Austria și Germania (de 35 de ori pentru fiecare țară). De notat faptul că topul primilor cinci nu s-a schimbat față de situația din 2018.

România, Bulgaria și Grecia – cele mai puține călătorii cu trenul

Pe de altă parte, în unele țări din Europa, avem de-a face cu o slabă apetență către transportul feroviar, din cauza infrastructurii fie puțin dezvoltate, fie într-o stare avansată de degradare, ceea ce a condus la scăderea vitezei de deplasare și, evident, la scăderea competitivității cu sectoarele auto și aerian. Este cazul țărilor de la coada clasamentului: Estonia (6 călătorii/an/locuitor), Croația (5), România (4), Bulgaria (3) și Grecia (2).

Dar să vedem cum se prezintă clasamentul și din punctul de vedere al kilometrilor parcurși în cursul unui an. Și aici, cu un număr de 2,505 kilometri, Elveția se situează pe primul loc, însă în continuare ordinea se schimbă un pic. Pe următoarele locuri regăsim, în ordine: Austria (1.489 km), Suedia (1.415 km), Franța (1.394 km) și Germania (1.205 km). Suedia a depășit Franța, care în 2018 figura pe cea de-a treia poziție.

Luând în calcul acest criteriu, România se află ceva mai sus în clasament, pe locul 7 de la coadă, cu 306 km/locuitor/an. Depășim astfel următoarele țări: Estonia (295), Slovenia (273), Bulgaria (219), Croația (178), Lituania (128) și, tot pe ultimul loc, Grecia (117).

Metodologia întocmirii clasamentului

Pentru a stabili cererea de transport feroviar din fiecare țară și modul în care s-a concretizat aceasta, asociația elvețiană LITRA a studiat cifrele furnizate de Eurostat (Oficiul de statistică al Uniunii Europene), completate cu cele disponibile la nivelul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

Studiul a vizat cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și ale Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS) care sunt dotate cu o rețea feroviară, dar nu înglobează și Belgia. În ceea ce privește Olanda, studiul nu ia în calcul informațiile referitoare la numărul de deplasări ale persoanelor, iar cele despre kilometrii parcurși nu sunt disponibile decât pentru anul 2018. Și pentru Franța sunt disponibile doar datele din 2018.