Paradoxal, criza pe care o traversăm a ieftinit, dacă putem spune așa, călătoria cu trenul spre litoral și Valea Prahovei (și nu numai), iar deplasarea cu mașina a devenit rentabilă față de modul feroviar doar dacă în autovehicul se află mai mult de trei sau patru persoane, care împart costurile. Chiar și după scumpirea biletelor de tren, anunțată pentru data de 1 iulie, deplasarea pe calea ferată rămâne cea mai bună opțiune din punct de vedere financiar.
Pandemie, criză energetică mondială, război în Ucraina. Toate aceste ”ingrediente” au făcut ca în momentul de față călătoria cu mașina să devină practic un lux pentru români, în condițiile în care prețul litrului de benzină depășește 8,3 lei. Club Feroviar demonstrează, pe baza unor calcule incontestabile, că în această vară este mult mai rentabil să te deplasezi spre destinația de vacanță din România cu trenul.
Călătoria cu trenul spre litoral. București-Vama Veche cu nici 40 de lei
Că tot a început sezonul estival, să luăm în calcul două destinații de la malul mării aflate în topul preferințelor românilor: Vama Veche și Mamaia. Pentru a ajunge la Vama Veche, călătorim cu trenul până la Mangalia și de aici luăm microbuzul până la destinație. Cu IR 1981 operat de CFR Călători, durata călătoriei de la București la Mangalia este de patru ore și opt minute, iar prețul unui loc la clasa a doua de 63 de lei. La această sumă se adaugă 4,5 lei, prețul biletului de microbuz Mangalia-Vama Veche și încă 20 de minute la durata călătoriei. În plus, trebuie adăugați 6 lei (costul transportului STB+Metrorex de la domiciliul din Capitală până la gară). În bani, 73,5 lei.
Putem lua în considerare și varianta low-cost a călătoriei cu trenul. RE 11083 operat de Regio Călători face de la București Băneasa la Mangalia trei ore și 38 de minute, iar prețul unui bilet este de 38 de lei. Se adaugă și aici 10,5 lei (transportul din București și cel de la Mangalia la Vama Veche), rezultând 48,5 lei.
Deplasarea rutieră rentează dacă sunt cel puțin patru adulți în mașină
Să vedem care sunt costurile și durata călătoriei pe rutier. Potrivit site-ului specializat viamichelin.com, durata călătoriei este de două ore și 53 de minute. Aceasta este însă calculată pentru o zi de luni, 6 iunie 2002, fără aglomerație pe traseu, așa cum se întâmplă în vârf de sezon. Costul deplasării este de 240 de lei, care include costul benzinei pentru un autoturism Dacia Logan 1,2 16V 75, cu an de fabricație 2018, dar și prețul rovinietei și al taxei de pod de la Fetești.
Făcând comparația feroviar/rutier, rezultă că deplasarea cu mașina devine rentabilă doar dacă în autoturism se află cel puțin patru persoane adulte (pentru elevi călătoria cu trenul este gratis, iar pentru copiii preșcolari este o reducere de 50%). Calculul este făcut luând în considerare trenul de stat. Dacă alegem ca referință trenul Regio Călători, cu mașina nu ar renta decât de la șase persoane în mașină, ceea ce, evident, nu este posibil.
Chiar și după 1 iulie, călătoria cu trenul spre litoral va fi mai ieftină decât cu mașina
Să vedem cum se schimbă datele problemei după 1 iulie, când prețul biletelor de tren se va majora cu 20%, așa cum a scris Club Feroviar. Biletul de tren București-Mangalia ar urma să coste 75 de lei, iar pentru costul transportului cu microbuzul până la Vama Veche nu sunt anunțate scumpiri, așa că vom lua în calcul tot 4,5 lei. În total, 86 de lei, cu tot cu transportul public din capitală. Dacă luăm în calcul trenul privat (și operatorii privați vor scumpi tot cu 20%), costul călătoriei va fi de 45,5 lei, la care se adaugă biletul de microbuz de 4,5 lei. În total (incluzând și cei 6 lei pentru transportul urban în București) – 56 de lei.
Vom face comparația luând în calcul ipoteza (puțin probabilă, dar nu avem alte date la care să ne raportăm) că prețul benzinei nu va mai crește până după 1 iulie, costul călătoriei cu mașina București-Vama Veche rămânând la 240 de lei. Făcând calculul, rezultă că după data de 1 iulie călătoria cu mașina va deveni rentabilă doar dacă în autoturism se află cel puțin trei persoane, luând în considerare trenul operat de CFR Călători. Dacă luăm în calcul trenul Regio Călători, călătoria cu mașina devine rentabilă dacă în autoturism sunt cinci persoane (capacitatea maximă).
Și la Mamaia rentează să ne ducem cu trenul
Să facem acum calculele și pentru cealaltă destinație de vacanță de pe litoral aflată în topul preferințelor românilor, și anume Mamaia.
Biletul de tren București-Constanța, cu același IR 1981 operat de CFR Călători, costă 56 de lei, iar călătoria durează două ore și 21 de minute. La Regio Călători, la Transferoviar Călători sau la Softrans, prețul biletului este de 33 de lei. Se adaugă 2,5 lei prețul biletului de autobuz la CT Bus, de la gara Constanța până în Mamaia, durata călătoriei fiind de aproximativ jumătate de oră, dacă nu este trafic aglomerat.
Cu mașina, călătoria București-Mamaia va dura două ore și 26 de minute (în condiții ideale) și va trebui să scoatem din buzunar 210 lei. Dacă facem calculul, rezultă că o călătorie cu mașina devine rentabilă de la patru persoane în autoturism, făcând comparația cu trenul CFR Călători. Dacă alegem Regio Călători, Transferoviar Călători sau Softrans, călătoria cu mașina ar deveni rentabilă doar în condițiile în care în autoturism ar fi șase persoane, ceea ce este imposibil.
După 1 iulie, prețul unui bilet de tren pe ruta București-Constanța va fi de 67 de lei la CFR Călători și de 40 de lei la operatorii privați menționați. Adăugăm și aici cei 6 lei pentru transportul în București și cei 2,5 lei pentru deplasarea Constanța-Mamaia și rezultă 75,5 lei, respectiv 48,5 lei. Călătoria cu mașina devine rentabilă de la trei persoane în autoturism (făcând comparația cu trenul de stat) și de la cinci persoane (în cazul în care luăm ca referință trenul privat).
Pe Valea Prahovei, mai repede și mai ieftin pe calea ferată
În vacanță lumea nu merge însă doar la mare, ci și la munte, iar destinația preferată a bucureștenilor este Valea Prahovei. În acest caz nu vom mai prezenta durata călătoriei cu mașina, căci ea poate ajunge și la cinci-șase ore în weekend.
O călătorie București-Predeal va costa, cu același tip de mașină prezentat anterior și în condiții ideale de trafic, 120 de lei. Biletul de tren (IR 1631, durata călătoriei o oră și 43 de minute) costă 38 de lei, care adăugăm cei 6 lei pentru transportul public în București: total 44 de lei.
Pe cale de consecință, călătoria cu mașina va deveni rentabilă doar dacă în autoturism sunt cel puțin trei persoane. Însă pe Valea Prahovei circulă și trenuri ale operatorilor privați, cu tarife mai accesibile. Bunăoară, la R-E 11533 (durata călătoriei – o oră și 53 de minute) operat de Astra Trans Carpatic biletul București Nord-Predeal costă 22,5 lei, adăugând cei șase lei din București, rezultă un cost total de 28,5 lei. În acest caz, călătoria cu mașina devine rentabilă abia de la cinci persoane – capacitatea maximă au autoturismului.
Cum spuneam, de la 1 iulie, biletele de tren se vor scumpi cu 20%. În consecință, la CFR Călători biletul de tren București-Predeal va costa 45,5 lei, iar la Astra Trans Carpatic – 27 de lei. Adăugăm cei 6 lei din București și avem un total de 51,5 lei, respectiv 33 de lei. Deci, călătoria cu mașina pe această rută va deveni rentabilă de la trei, respectiv patru persoane în autoturism.
Toate calculele sunt făcute, evident, cu rezerva că nimeni nu știe cât va costa benzina după data de 1 iulie 2022.