Căile ferate lituaniene, amendate cu 20 de milioane de euro

29 noiembrie 2020

Căile ferate lituaniene ar fi dezafectat în mod intenționat și fără dorință imediată de a repara 18 kilometri de cale ferată pentru a împiedica pe polonezii de la Orlen să își transporte marfa spre porturi letoniene, de unde să o transporte pe apă spre nordul Europei.

Rafinăria Orlen din Lituania

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a menținut zilele trecute decizia Comisiei Europene de a sancționat Lituania pentru faptul că a dezafectat 18 kilometri de cale ferată. Singura veste bună pentru Lituanieni este că judecătorii au diminuat cu proximativ șapte milioane de euro amendat decisă de către Comisia Europeană.

Amenda a fost aplicată operatorului feroviar cu acuzația că a abuzat de poziția sa dominantă pe piața lituaniană de transport feroviar de marfă. Suma de plătit a fost redusă de la aproape 28 de milioane de euro la 20 de milioane de euro. În plus, cererile de despăgubire din partea căilor ferate letone și LDZ Cargo (operator leton de marfă) au fost respinse.

Verdictul Tribunalului a venit ca urmare a unei acțiuni luate de Căile Ferate Lituaniene împotriva hotărârii Comisiei de a le amenda. Curtea a considerat că Comisia avea tot dreptul să meargă în această direcție în conformitate cu articolul 102 din Tratatul privind funcționarea UE (TFUE).

Strategia lituaniană: Nu plătește TUI dorit, îi tai linia

Din 1999, Căile Ferate Lituaniene (LG) au demarat o colaborare cu operatorul de marfă Orlen – o filială a PKN Orlen – pentru transportul petrolului de la rafinăria companiei din Lituania la portul lituanian Klaipeda.

În 2008, Orlen a examinat opțiunile alternative de transport maritim din cauza dezacordurilor cu privire la tarifele serviciilor oferite de LG. Compania a decis să-și schimbe activitatea maritimă din portul Klaipeda în porturile Riga și Ventspils, în Letonia. Odată cu trecerea la porturile letone, Orlen a decis să încredințeze transportul feroviar al produselor sale căilor ferate letone.

LG a perceput această mișcare ca fiind amenințătoare, deoarece ar pierde un parteneriat profitabil. După pretextul reparării daunelor, operatorul lituanian a demontat o cale ferată lungă de 19 kilometri, care ar facilita traficul către Letonia. LG a pretins că după demontarea liniei urmează construirea uneia noi. Orlen și căile ferate letone au reacționat la această mișcare, deoarece, în opinia lor, a constituit o subminare clară a concurenței care avea ca scop consolidarea monopolului LG.

Decizia Curții de Justiție disponibilă aici.

Cererile letonilor, respinse

Comisia Europeană a estimat că Căile Ferate Lituaniene au profitat de rolul lor dominant și au aplicat o amendă de 28 de milioane de euro pentru încălcarea legislației UE privind concurența. Mai mult, căile ferate letone și filiala sa LDZ Cargo au solicitat despăgubiri de aproape 82 de milioane de euro pentru pierderile pe care le-au suferit din cauza dezmembrării liniilor ferate.

Comisia Europeană apus sub semnul întrebării intenția LG de a realiza o nouă liniei căci Lituaniei îi lipseau banii și nu era vizibil niciun pas concret de realizare a acesteia.

Potrivit deciziei finale, Căile Ferate Lituaniene au încălcat într-adevăr legislația în materie de concurență, dar nu poartă nicio responsabilitate pentru pierderile financiare ale companiilor letone. Acest lucru se întâmplă deoarece Curtea a estimat că „rutele mai lungi către porturile maritime letone nu ar fi fost competitive în comparație cu ruta către Klaipeda”. (D.C.)