Caile Ferate Croate au nevoie de investitii de circa 7 miliarde euro

Infrastructura feroviara din Croatia continua sa ramana in urma retelelor altor state membre ale Uniunii Europene, cel putin din punct de vedere al investitiilor, iar lucrurile nu par sa se imbunatateasca. Industria croata de profil spune ca starea infrastructurii feroviare este mai rea decat acum 50 de ani, astfel ca nevoia de investitii este urgenta.  Suma, in valoare de 50 miliarde kuna (6,7 miliarde euro) a fost estimata pentru necesarul de investitii din urmatorii 20 de ani.

Unul din motivele principale pentru care calea ferata este in acest stadiu il constituie lipsa unei strategii.

„Compania de Cai Ferate, HŽ Infrastruktura, este inregistrata ca si societate comerciala publica, insa, anual, intre 50% si 80% din fondurile necesare functionarii acestei companii si a celor din subordinea ei, provin de la bugetul de stat. Este vorba de miliarde de kuna si, dupa ce in 2013 guvernul a dizolvat HŽ Holding, nu cunoastem cu exactitate cate din aceste subsidiare folosesc din fonduri sau cate fonduri primesc de la bugetul de stat”, a precizat Ante Bajo, reprezentat al Institutului de Finante Publice din Croatia.

Declaratia a fost facuta in cadrul unui eveniment organizat de catre Asociatia Croata pentru Cai ferate, Camera de Comert din Croatia si Asociatia Angajatorilor, de asemenea din Croatia.

Absenta unei directii comune pentru Compania de Cai Ferate, dupa dizolvarea HŽ Holding, a fost subliniata si de catre Nikolina Brnjac, secretar de Stat in cadrul Ministerului croat al Transportului si Infrastructurii.

Brnjac avertizeaza cu privire la nivelul scazut al investitiilor in cai ferate si subliniaza faptul ca in perioada anterioara, 85% din investitii au vizat constructia de drumuri si mai putin de 10% constructia de cai ferate. Toate aceste probleme au condus la o viteza extrem de redusa de circulatie. De exemplu, tronsonul  Zagreb – Vinkovci  se parcurgea in anii ‘90 in doua ore, in timp ce in prezent acelasi tronson se parcurge in patru ore. Din acest motiv, caile ferate devin din ce in ce mai putin populare in Croatia, desi a fost cel mai sigur mod de transport in ultimii 10 ani.

Statisticile oficiale arata ca in Uniunea Europeana  , per total, 28,2% din marfuri sunt transportate pe calea ferata. In Austria si Elvetia 50% din totalul marfurilor sunt transportate pe calea ferata. In Croatia, aceasta cota este de 17,3%.

In ceea ce priveste numarul de pasageri, este chiar mai grav, intrucat doar 3% din volumul total de pasageri aleg calea ferata, iar in UE cota este de 8,4%. In Elveția, 17,3% din totalul pasagerilor sunt transportati cu trenul, iar in Austria cota transportului este de 12,1%. In Cehia si Slovacia cota transportului de pasageri este 8%.